Tema activității
- Comunitate
- Violență
- Umanitate
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Aceasta este o poveste despre Amy Biehl, o militantă anti-aperheid, care a fost ucisă de un grup de militanți pan-african. Povestea prezintă puterea reconcilierii într-o societate care lupta pentru eliberarea de sub puterea unui regim opresiv, în care o minoritate dicta destinul unei întregi națiuni.
Pregătire și facilitare. Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
Amy Biehl era o tânără absolventă a colegiului Princeton, care s-a dus la Capetown, în Africa de Sud, în 1992 ca lucrător voluntar la o organizație non-guvernamentală care lupta împotriva regimului de apartheid. Într-o seară, ea a luat o colegă de culoare cu mașina ca să o ducă acasă. Întâmplător, tocmai se desfășura o întâlnire a membrilor tineri ai Congresului Pan-african și tinerii erau înfierbântați și nervoși pe minoritatea albă care îi oprima de atâta vreme. Ei nu simțeau că noua democrație le va îndeplini așteptările. După ce Amy a lăsat-o pe colega ei, a văzut un grup de bărbați de culoare care se apropia de ea și s-a gândit că este în pericol. A părăsit mașina și a alergat spre prietena ei ca să o apere. Însă mulțimea era plină de mânie față de albi și a atacat-o. A murit de rănile cauzate de atacatori.
Toți sud-africanii, mai ales comunitatea de culoare, au fost socați, mânioși și rușinați de faptul că o persoană atât de bună fusese ucisă. Trei tineri, cu vârste între 19-22 ani, au fost arestați, acuzați de crimă și condamnați la închisoare pe viață. Acesția au cerut să fie gratiați de către Comisia de Adevăr și Reconciliere. Părinții lui Amy au venit să participe la audierea publică, la care tinerii au povestit ce s-a întâmplat și și-au exprimat regretul sincer față de cele întâmplate.
După ce părinții lui Amy au aflat contextul în care s-a întâmplat crima, au spus că nu au niciun resentiment față de tineri și că îi iartă pe toți trei. Dacă Comisia urma să decidă să le acorde amnistie, ei vor respecta acea decizie. Declarația generoasă a fost reluată de multe ori la televiziunea națională ca un exemplu de reconciliere. Cei trei tineri au fost gratiați.
Părinții lui Amy, care nu avuseseră nimic de-a face cu apartheid-ul, au mers chiar mai departe. Au inițiat un fond care să sprijine munca cu acei tineri care au fost implicați în violență în timpul regimului apartheid, pentru a continua munca începută de fiica lor. Acest gest mărinimos a avut un efect pozitiv asupra întregii națiuni.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum vă simțiți după această povestire?
- Ce s-a întâmplat în povestirea noastră?
- Ce v-a atras atenția din ce s-a întâmplat în prima parte a povestirii? (până în momentul arestării tinerilor)
- Ați fost surprinși de reacția părinților fetei? De ce?
- Ce credeți despre declarația lor?
- Credeți că este un comportament de urmat? De ce?
- Ce putem învăța din această povestire?Care ar fi câteva lecții pe care le putem lua din această povestire?
- Care sunt lucrurile/ aspectele vieții pentru care putem manifesta reconcilierea?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să identifice repercusiunile unui comportament impulsiv
- A – Să analizeze efectele unor valori precum integritatea, compasiunea, reconcilierea la nivel social
- V – Să manifeste iertarea și iubirea față de colegi și semeni
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Discernământ
- Bunătate
- Iertare
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi