Tema activității
- Înțelepciune
- Comunicare
- Sănătate
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
- Cetățenie activă
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: – nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul acestei povestiri este de a scoate în evidență puterea și influența pe care o au cuvintele
Pregătire și facilitare. Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
Doctorul Bernard Lown (născut in 1921 in Lituania), profesor emerit de cardiologie la Şcoala de Sănătate Publică Harvard şi co-laureat al premiului Nobel in 1985, alături de Evgheni Chazov, ca preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Fizicienilor pentru Prevenirea Războiului Nuclear, a făcut odată, cand era tânăr internist, un tur al spitalului alături de alţi colegi de-ai săi, pentru a-l observa pe profesorul lor. La acea vreme, tratamentul pentru infarct era şase săptămani de odihnă la pat, procedură inumană ce nu se mai aplică astăzi. Era cu două săptămani inainte de Ziua Recunoştinţei, singura dată pe an când in Statele Unite se reunesc toate rudele, cu bunici şi nepoţi.
Un pacient în varstă, ce suferise de infarct şi era in spital de o lună, s-a uitat la doctor şi l-a intrebat plin de speranţă:
‒ Voi fi acasă de Ziua Recunoştinţei?
Doctorul a exclamat:
‒ Ziua Recunoştinţei? Eşti norocos dacă vei fi de Anul Nou acasă!
Chiar în acel moment, pacientul a făcut un alt infarct şi a murit.
Această întâmplare l-a şocat pe doctorul Lown, impresionându-l profund faptul că un singur cuvânt poate avea un efect atat de devastator.
Mulţi ani după aceea, un bărbat în vârstă, ce suferea de bătăi neregulate ale inimii (aritmie) a venit la doctorul Lown. Doctorul l-a rugat să-i povestească despre nepoţi. Bărbatul a privit în pământ. Doctorul Lawn a aşteptat un timp, apoi l-a intrebat din nou:
‒ Câţi nepoţi ai?
Bărbatul a ezitat, apoi a spus că are patru. Doctorul Lawn l-a intrebat de ce a ezitat. A aflat că în urmă cu zece ani se certase, din cauza unei afaceri, cu fiul său care avea doi copii, şi acesta i-a spus tatălui:
‒ Nu o să-ţi mai vezi nepoţii niciodată!
Aşa că nu ştia dacă să îi mai pună şi pe ei la socoteală. După o săptămană, pacientul s-a intors la docotrul Lown şi, zâmbind, i-a spus:
‒ M-aţi vindecat!
Doctorul a intrebat:
‒ Cum se poate? Nici măcar nu te-am consultat…
Pacientul a răspuns:
– Dar m-aţi ascultat!
Singurul lucru de care avea nevoie acel bărbat era să poată să spună cuiva despre adevărata sa durere de inimă… Aritmia a dispărut ca prin minune…
Doctorul Lawn a spus: „Cuvintele pot fi cel mai bun tratament al unui medic.”
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum vi s-a părut povestirea?
- Ce s-a întâmplat în povestire?
- Ce părere aveți despre comportamentul profesorului?
- Dar despre cel al doctorului Bernard Lown?
- Credeți în puterea vindecătoare a cuvintelor?
- V-ați simțit vreodată mai bine, după ce ați stat de vorbă cu cineva?
- Cine ar trebui să fie acel „cineva” în fața căruia ne-am putea deschide inimile? Trebuie să fie o persoană cunoscută, de încredere?
- Pentru a fi eficient, un bun specialist trebuie să recurgem doar la ceea ce am fost învățați?
- Trebuie să ascultăm de glasul rațiunii sau de cel al inimii? Sau de ambele? Care ar tebui să predomine?
- Ce semnificație are povestirea?
- Ce lecții putem învăța de aici? Cum am putea folosi aceste lecții?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să explice influența pe care o au cuvintele asupra celor din jur
- A – Să manifeste înțelegere față de comportamentul celor din jur
- A – Să ia în considerare în propria viață consecințele propriilor vorbe și acțiuni
- A – Să acționeze repectând, în primul rând, regulile bunului-simț, ale omeniei
- V – Să valorizeze relațiile cu cei din jur într-un mod pozitiv
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
- Comunicare
Competențe Europene
- Lingvistice - în limba maternă
- Civice şi sociale
Valori
- Discernământ
- Iubire
- Bunătate
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi