Tema activității
- Înțelepciune
- Comunicare
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
- Leadership
Metoda educațională
- Joc energizare/spargerea gheții
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata activității: între 15-30 minute
Scopul activității. Putețifolosi acest joc pur și simplu ca joc de energizare sau puteți să-l folosiți cu obiectiv de învățare pe: construirea de strategie de apărare sau pentru a înțelege modul în care putem să ne apărăm de conflicte sau situații periculoase în viața de zi cu zi. Poate fi folosit și pentru a introduce și o tematică de violență, sănătate, sau corupție. Întrebările de procesare se folosesc numai dacă doriți să discutați pe o tematică/semnificație anume a jocului.
Pregătire și facilitare:
Învitați participanții să se așeze în cerc pentru a explica regulile și delimitați un spațiu mai mare pentru această activitate. Prezentați regulile jocului.
Regulile jocului: Lupul nu are voie să se uite în spate, doar atunci când spune „este ora cinei” se poate întoarce. Jucătorii se vor alinia la capătul terenului care va fi stabilit ca spațiu de joc. Un participant va fi ales jucătorul special (domnul Lup) și va sta la celălalt capăt al terenului, cu spatele la jucători. Jucătorii vor înainta întrebând “Cât este ceasul domnule Lup?”. Lupul va răspunde o oră oarecare, iar jucătorii vor face un număr de pași echivalent cu oră pe care a spus-o lupul. Stabiliți cu jucătorii care este marimea unui pas. Când Lupul va spune “Ora cinei”, toți jucătorii vor alerga înapoi la linia de start fără a fi prinși de Lup. Dacă Lupul va prinde pe cineva, respectiva persoană va deveni și ea Lup. Ultima persoană care reușește să nu fie prinsă, va câștiga.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Care au fost regulile jocului?
- Cum a funcționat jocul? Ce strategie ați avut ca să nu fiți prinși?
- Cum te-ai simțit ca lup? Cum v-ați simțit ca jucători?
- Cine este mai expus lupului? Care sunt avantajele lupului dacă e singur sau sunt mai mulți lupi?
- Ce similitudini puteți vedea între acest exercițiu și viața de zi cu zi? Cine ar putea fi lupul? Cine ar putea fi jucătorii?
- Ce strategie folosiți și în viața de zi cu zi pentru a nu fi prinși de lup?
- Ce puteți învăța din acest exercițiu despre voi, ceilalți, lume?
- Ce ați vrea să puneți în practică în viața voastră de zi cu zi din acest exercițiu?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- A– Să se simtă mai relaxați și mai dinamizați în cadrul grupului
- V – Să se simtă confortabili în grup și în schimbarea taberelor (trecerea de partea lupului)
- A- Să analize și să interpreteze critic personajele din acest joc
- A– Să identifice roluri pe care le manifestă în viața de zi cu zi (pozitive sau mai puțin pozitive)
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Matematice
- Civice şi sociale
Valori
- Discernământ
- Tenacitate&Vitalitate
- Simțul umorului
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi