Tema activității
- Luarea deciziilor
- Identitate personală
- Profesia mea
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul. Aceasta este povestire prezintă valoarea determinării și a perseverenței în împlinirea viselor.
Pregătire și facilitare. Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
Un medic s-a dus la un instructor de karate și i-a spus:
– Toată viața am visat să obțin centura neagră la karate. Cât timp mi-ar lua să mă pregătesc?
– Va trebui să te antrenezi o oră în fiecare zi, timp de patru ani, i-a spus instructorul.
Medicul a răspuns:
– Mă gândesc că nici nu doresc așa de mult centura neagră…
Nu peste multă vreme un tânăr cu o malformație a venit la instructorul de karate și l-a întrebat cât timp i-ar lua să se pregătească să obțină centura neagră. Deoarece era diform, instructorul i-a spus:
– Cinci ani de zile, în care să exersezi câte două ore, în fiecare zi.
Băiatul a răspuns:
– Atunci vreau să încep chiar acum!
Azi, acest băiat are centura neagră și îsi poate învinge în luptă și propriul instructor.
Ceea ce realizăm depinde foarte mult de cât de mult ne dorim acel lucru.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Ce ați observat în această povestire?
- Care a fost diferența între cele 2 persoane care au mers la instructor?
- Ce părere aveți despre a munci constant pentru a obține un lucru mult dorit? Ați face acest lucru?
- Care a fost ultimul lucru pentru care a trebuit să munciți/să învățati mai mult pentru a-l obține?
- Ce v-a motivat? Ce v-a făcut să mergeți până la capăt?
- Ați repeta experiența?
- Ce ați face diferit față de ultima dată?
- Care sunt lucrurile/ aspectele vieții în care vă doriți să manifestați hotărârea și perseverența?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să descrie perseverența și caracteristicile ei
- A – Să identifice în propria viață aspectele în care ar trebui manifestată perseverența
- V – Să manifeste hotărâre și perseverență pentru schimbare/ dezvoltare personală
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Perseverenţă
- Viziune și perspectivă
- Autocontrol
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Mai puțin de 15 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi