Tema activității
- Luarea deciziilor
- Identitate personală
- Umanitate
Domeniul de învățare
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul povestirii. Aceasta povestire prezintă valoarea generozității
Pregătire și facilitare. Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
Într-o zi regele a trecut pe lângă coliba unui cerșetor. Văzând aceasta, cerșetorul nu își mai încăpea în piele de bucurie, dar nu era din cauză că își va putea vedea regele, ci pentru că știa că regele era o persoană foarte darnică cu cei săraci.
Trăsura regelui trecea, iar lângă trăsură era un om care cerșea orez pentru mâncare. Omul nostru a țâșnit în stradă și l-a împins la o parte pe cel cu orezul și a început să se închine la cei din familia regală. Trăsura s-a oprit, iar regele s-a adresat cerșetorului. “Cine ești tu?” a întrebat regele.
„Unul dintre cei mai nenorocoși subiecți ai tăi, mărite rege!” spuse cerșetorul. Sărăcia este pretutindeni cu mine și mă urmărește ca un câine. Nu am mâncat nimic de ieri dupa amiază!”. ”Nu ai nimic altceva pentru regele tău decât văicăreli?” a întrebat conducătorul întinzând mâna către acesta. “Dă-mi ceva !” spuse regele.
Cerșetorul uimit peste măsură, a luat cinci boabe de orez din bolul său și le-a pus în palma regelui. Regele lua boabele și își continuă drumul. Cerșetorul a rămas foarte dezamăgit și furios. A început să înjure si să blesteme gândindu-se la cele întâmplate. După ce și-a mai stăpânit furia a plecat către coliba sa.
Seara, când s-a întors acasă a găsit un sac de orez pe podea. „Un suflet generos l-a lăsat aici” s-a gândit cerșetorul și a luat o mână plină de orez din sac. Spre mirarea sa a văzut o monedă de aur între boabele de orez. Văzând aceasta a realizat că orezul este de la rege și a început să scormonească prin sacul de orez după alte monede. A găsit cinci monede de aur în total și a oftat, „Nu regele a fost cel zgârcit, ci eu! Dacă îi dădeam tot bolul de orez acum eram un om bogat!”
Întrebări de procesare/debriefing:
- Ce ați observat în această povestire?
- Credeți că cerșetorul a procedat greșit? Argumentați
- Credeți că regele (împăratul) a procedat corect?
- Ce vroia să-i arate împaratul cerșetorului?
- Este ușor să dăruiești atunci când ai puțin?
- Care este lucrul la care nu ați renunța?
- Ce credeți despre: „Dăruieste și vei primi”?
- Care sunt lucrurile/ aspectele vieții în care vă doriți să manifestați mai multă generozitate?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să descrie generozitatea și caracteristicile ei
- A – Să identifice în propria viață aspectele în care ar trebui manifestată generozitatea
- V – Să exerseze generozitatea în relația cu colegii de club
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Bunătate
- Altele
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Mai puțin de 15 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi