Tema activității
- Înțelepciune
- Comunicare
- Identitate personală
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul acestei povestiri este de a atrage atenția cu privire la așteptările personale și efectele pe care le pot avea gândurile pozitive/negative asupra a ceea ce ni se întâmplă.
Pregătire și facilitare. Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
Un înțelept obişnuia să meargă pe dealuri şi în păduri, ca să studieze legile după care se guvernează natura. După ce petrecea câteva zile în acest mod, se întorcea seara în sat, oamenii se adunau în jurul lui, iar el le povestea lucrurile pe care el le învăţase. Într-o zi, unul din prietenii lui veni la el şi-i spuse:
‒ Ai vrea, te rog, să-mi aduci, când te intorci o ramură de păducel (arbust ale cărui fructe sunt comestibile,) ca să pot studia lecţia pe care ne-ai predat-o săptămâna trecută despre acest arbust?
‒ Da, spuse înțeleptul, o să-ţi aduc ramura diseară.
Un al doilea prieten îl intrebă:
‒ Ai putea să-mi aduci un trandafir pe care să-l studiez legat de lecţia de aseară?
‒ Da, o să-ţi aduc trandafirul.
Şi imediat ce omul se pregătea în acea dimineaţă să plece din sat, un al treilea prieten îl opri:
-Vrei să-mi aduci un crin, ca să pot studia lecţia despre puritate pe care ai ţinut-o aseară?
Înțeleptul a promis că o să aducă şi crinul. Seara, pe la apus, când se întorcea în sat, cei trei îl aşteptau, să-l întampine. I-a dat fiecăruia ceea ce îl rugase să-i aducă. Dintr-odată, omul care ceruse o ramură de păducel, se plânse:
‒ Este o frunză moartă pe tulpina arbustului meu…
Al doilea se plânse şi el:
‒ Este un ghimpe pe tulpina trandafirului meu!
Cel de-al treilea spuse şi el:
‒ Este pământ pe rădăcina crinului meu!
‒ Să văd, spuse înțeleptul. Şi luă cele trei plante. De la primul prieten rupse frunza moartă de pe arbust şi i-o dădu înapoi. A rupt ghimpele de pe tulpina trandafirului şi i-l dădu celui de-al doilea prieten. A luat ţărâna de pe rădăcina crinului şi o puse în palma celui de-al treilea. Ţinând acum în mană arbustul, trandafirul şi crinul, spuse:
‒Acum, fiecare dintre voi are ceea ce a observat prima dată. Te-ai uitat după o frunză moartă şi ai găsit-o; tu te-ai uitat după un ghimpe şi era acolo; tu ai găsit ţărâna pe crin pentru că am lăsat-o acolo. Puteţi păstra ce v-a atras atenţia prima dată. Eu o să răman cu păducelul, trandafirul şi liliacul pentru frumuseţea pe care am văzut-o în ele. Găsim în lumea asta exact ceea ce căutăm. Dacă vrem să găsim lucruri murdare şi urâte, de asta o să avem parte; dacă vrem să căutăm doar greşelile altora, fiţi siguri că o să le găsim. Dar dacă vom căută ceea ce este frumos şi bun, lucruri frumoase şi bune ni se vor întâmpla.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum vi s-a părut povestirea?
- Ce sentimente v-au încercat pe parcursul povestirii?
- Ce s-a întâmplat în povestire?
- Cum vi se pare obiceiul înțeleptului de a studia și apoi de a transmite informațiile aflate?
- Ce părere aveți despre nemulțumirea amicilor înțeleptului? Este întemeiată, având în vedere faptul că acesta le-a adus ceea ce ei au cerut?
- Cum vi s-a părut atitudinea înțeleptului?
- Ce ați fi făcut voi dacă ați fi fost în locul lui?
- Preferați să descoperiți singuri anumite aspecte ale realității sau să vi se aducă la cunoștință?
- Credeți că detaliile pot strica întregul?
- Considerați că lucrurile frumoase sunt cele perfecte, lipsite de imperfecțiuni?
- Imperfecțiunile naturale sau umane conferă unicitate sau duc la discriminare?
- Ce asemănări ați putea găsi între această povestire și viața reală, de zi cu zi?
- Ce semnificații are această povestire?
- Cum puteți aplica aceste lecții?
- Care ar fi un lucru pe care l-ați face diferit de-acum înainte?
Obiective de învățare
În urma activității participanții vor putea:
- C – Să explice importanța pe care o au gândurile pozitive în dezvoltarea personală
- V – Să manifeste o viziune optimistă, pozitivă cu privire la viață și la ceea ce ne înconjoară
- A – Să evalueze propria atitudine cu privire la viață și la lumea înconjurătoare
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Discernământ
- Viziune și perspectivă
- Inteligență socială
- Aprecierea frumuseții
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi