Tema activității
- Identitate personală
- Profesia mea
- Inovație și creativitate
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
- Antreprenoriat social
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul acestei povestiri este de a scoate în evidență importanța perseverenței și efortului pentru atingerea obiectivelor și dezvoltarea personală.
Pregătire și facilitare. Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
Plimbându-se prin laboratorul lui din New Jersey, cu părul ciufulit, cu ochii albaștri strălucitori, având pete și arsuri pe haine, Thomas Alva Edison nu arăta ca unul care ar inventa ceva sau care ar revoluționa lumea într-o viață de om. În fiecare zi le demonstra celor apropiați ce poate face efortul și perseverența. Invențiile lui au fost remarcabile, în număr record de 1093.
Nu de asta îmi amintesc de el, ci pentru curajul său, pentru imaginația, determinarea si modestia lui. Câteodată era chiar poznaș.
Succesul lui este cunoscut. Cu patefonul, pe care l-a inventat când avea 30 de ani, a capturat sunetul și l-a redat pentru întreaga lume. El a inventat microfonul, bateriile, telefonul, telegraful și mașina de scris. A conceput întregul sistem de distribuire a curentului electric.
Se pune totuși întrebarea: nu a avut nici un eșec? Răspunsul este: DA! Edison a avut de fapt multe eșecuri. Primul lui prototip, în perioada în care nu avea bani, a fost pentru un sistem electric de numărat voturi. Deoarece guvernatorii nu aveau interesul ca voturile să fie numărate corect, nu au cumpărat acest aparat. Dar Edison nu a renunțat niciodată în fața eșecului. Iată ce îi spunea unui coleg, după o serie de experimente nereușite: “Nu am pierdut nimic. Știm o mie de lucruri care nu funcționează și suntem mult mai aproape de a găsi unul care funcționează.”
Atitudinea lui față de lipsa banilor era similară; considera banii ca o sursă naturală care trebuie folosită, nu strânsă, de aceea investea întotdeauna în proiecte noi. De câteva ori aproape a dat faliment, dar a refuzat ca banii să îi influențeze deciziile.
S-a scris despre Thomas Edison că a fost needucat. Într-adevăr, a urmat numai șase clase oficial, dar mama lui l-a învățat acasă. Citise cărți precum “Decăderea Imperiului Roman” încă de la vârsta de 8-9 ani. Din copilărie era aproape surd, putea auzi numai zgomote foarte puternice, dar asta nu-l deranja. “Nu am auzit o vrabie cântând de când aveam 12 ani” a spus odată Edison. “Dar asta a însemnat pentru mine mai mult un beneficiu decât un handicap.” Edison a crezut că asta îl ajută să se trezească devreme să citească, îl ajuta să se concentreze și îl ajuta să nu audă conversațiile de rutină.
Numărul său remarcabil de invenții îl făcea să pară că are puteri magice și i se spunea “Vrăjitorul din Menlo Park”. Această afirmație îl amuza, dar îl și înfuria totodată, afirmând: “Vrăjitor? Este pur și simplu muncă grea!” sau mai spunea “Geniu înseamnă 1% inspirație si 99% transpirație!”
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum vi s-a părut povestirea?
- Cine a fost Thomas Edison? Ce invenții a avut? Ce anume a inventat?
- Ce credeți că l-a motivat în munca sa?
- E adevărată afirmația: “Geniu înseamnă 1% inspirație si 99% transpirație”?
- Voi ați avut rezultate deosebite ca rezultat al muncii ? Dați exemplu?
- Ce v-a motivat?
- Care este morala acestei povești?
- Ce lecții am putea lua cu noi din această povestire?
- Cum am putea folosi aceste lecții în alte contexte ale vieții?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să explice perseverența
- A – Să exemplifice situații de viață în care a fost solicitată perseverența
- V – Să manifeste încredere în perseverență, ca trăsătură de caracter necesară succesului
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
- Inovație și creativitate
Competențe Europene
- Ştiinţifice şi tehnologice
- Antreprenoriale
- Civice şi sociale
Valori
- Perseverenţă
- Viziune și perspectivă
- Creativitate
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi