Tema activității
- Înțelepciune
Domeniul de învățare
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Alte jocuri
Descriere
Materiale necesare: un stilou (sau un alt obiect), coli flipchart, marker.
Durata activității: între 15-30 minute
Scopul activității este conștientizarea crescută a efectului negativ al prezumțiilor în viața noastră de zi cu zi. Poate fi folosită și pentru stimularea responsabilității personale și de echipă pentru a ne fonda atitudinile, deciziile și acțiunile pe fapte și nu pe prezumții.
Pregătire și facilitare:
Această activitate solicită membrilor echipei să descrie un obiect și apoi să decidă care atribute sunt faptice (obiective) și care sunt prezumțiile. În calitate de facilitator ajutați participanții să transpună această lecție despre fapte și prezumții în domeniul relațiilor și al luării deciziilor.
- Arată-le participanților – de exemplu un stilou- și cere-le să-l descrie. Încurajează-i să spună cât mai multe caracteristici ale stiloului. Răspunsurile probabil că vor include culoarea, mărimea, cui îi aparține, dacă este scump sau ieftin, culoarea cernelii.
- Scrie caracteristicile pe flipchart.
- Pe o altă coală de flipchart sau pe tablă notează cele două categorii “Fapte” și “Prezumții”.
- Întreabă-i pe participanți care caracteristici sunt fapte și care sunt prezumții. De ex. Fapt – este negru. Prezumţie – aparține facilitatorului.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Ce ilustrează această activitate?
- Puteţi să vă gândiți la exemple de situații legate de muncă/școală în care nu s-a făcut diferența clară între fapte și prezumții?
- Care au fost consecințele acelei situații?
- Ce poți să faci să preîntâmpini confuzia dintre fapte și prezumții?
- Ce ai putea să faci pentru a te baza mai mult pe fapte în viața de zi cu zi decât pe prezumții?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- A – Să conștientizeze ușurința și frecvența cu care facem prezumții
- V – Să exerseze discernământul în separarea prezumțiilor de fapte, în contexte din viața de zi cu zi
- C – Să descrie modul în care prezumțiile pot periclita performanța individuală sau a unui grup
Competențe IMPACT
- Comunicare
Competențe Europene
- Lingvistice - în limba maternă
Valori
- Discernământ
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi