Tema activității
- Diversitate
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
Metoda educațională
- Joc de echipă
Descriere
Materiale necesare: cronometru, coală de hârtie, instrument de scris
Durata activității: sub 15 minute
Pregătire și facilitare:
Împărţiţi grupul în subgrupe de câte 6 sau 8 persoane. Fiecare subgrupă trebuie să-şi aleagă “observatorul” şi “persoana din afară/outsiderul”. Ceilalţi jucători trebuie să stea umăr lângă umăr, în aşa fel încât să nu fie loc liber între ei. Persoana din exterior trebuie să încerce să intre în cerc iar cei care formează cercul nu trebuie să-l lase. Observatorul trebuie să noteze toate strategiile pe care le folosesc cei din cerc dar şi “outsiderul” şi să cronometreze timpul. După două sau trei minute, indiferent că a reuşit sau nu să intre în cerc, “outsiderul” este înlocuit. Activitatea se termină când toţi participanţii care au dorit, au încercatsă pătrundă în cerc.
Facilitatorul le poate cere participanţilor să se gândească la o situaţie în care s-au simţit discriminaţi şi să reflecteze asupra altor persoane care sunt discriminate din diferite motive.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum v-aţi simţit când eraţi în cerc? Cum v-aţi simţit ca “outsider”?
- Cei care au reuşit să intre în cerc se simt altfel decât cei care nu au reuşit?( Întrebaţi-i pe observatori) Ce strategii au folosit “outsiderii”? Ce strategii au folosit cei din cerc pentru a-i împiedica pe ceilalţi să intre?
- Când vă simţiţi în minoritate sau ca “outsider” în viaţa reală şi când apreciaţi faptul că faceţi parte din grup sau din majoritate?
- Ce similitudini credeță că există între acest joc și viața de zi cu zi?Ce poate să reprezinte cercul? Ce poate să reprezinte “outsiderul”?
- Care sunt cele mai puternice grupuri ale societăţii noastre? Dar cele mai puțin privilegiate?
- Ce metode adoptă grupurile mai puțin privilegiate pentru a avea acces la acestea? Cum îşi apără majoritatea statutul?
- Ce puteță învăța din acest exercițiu? Ce ați descoperit din acest exercițiu?
- Cum ați putea aplica în viața de zi cu zi ceea ce ați învățat din acest exercițiu?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- A- Să identifice situațiisimilareîntre exercițiu și viața de zi cu zi
- V- Să conștientizeze ceea ce simt oamenii care sunt mai puțin privilegiați
- V- Să manifeste solidaritate și compasiune față de cei mai puțin privilegiați
Competențe IMPACT
- Comunicare
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Bunătate
- Inteligență socială
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Mai puțin de 15 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi