Tema activității
- Înțelepciune
- Luarea deciziilor
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
Metoda educațională
- Lucru pe grupe
- Brainstorming
Descriere
Durata activității: 15 minute
Materiale necesare: bilețele tipărite – situații de învățare
Pregătirea activității. Înainte de activitate, trasează trei coloane pe foaia de flipchart cu următoarea clasificare:
- Nici o decizie – Îi lăsăm pe alţii să decidă în locul nostru
- Decizii rapide – Decizii fără să ne gândim la consecințe
- Decizii responsabile – decizii pe care le facem luând în considerare consecințele lor asupra noastră și asupra celorlalți
Facilitarea activității: Distribuiţi post-it-uri şi pixuri/creioane participanților. Organizaţi-i în grupuri de câte trei și cereți-le să se gândească la diferite decizii pe care le iau în viața lor de zi cu zi și să le scrie pe post-it. Fiecare decizie trebuie să fie notată separat pe un post-it. (Exemplele ar putea include şi ceea ce decid să mănânce la micul dejun, ce să poarte, cum să-și petreacă week-end-ul, cât timp amână trezirea după ce sună ceasul, etc.) Oferiţi grupurilor 5-10 minute pentru a veni cu cât multe decizii, apoi cereţi-le să le posteze pe foaia de flipchart, în coloana potrivită. Asiguraţi-vă că au înţeles sarcina, punând pe fiecare să dea un exemplu de decizie. După lipirea post-it-urilor, rugați un participant să citească rezultatele și decideți cu restul grupului dacă decizia respectivă se află în coloana corespunzătoare. Încheiați activitatea cu câteva întrebări de reflecție.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Ce părere aveți despre aceste tipuri de decizii?
- Este bine să lăsăm pe alții să decidă pentru noi?
- Când este justificat să lăsăm pe alții să decidă pentru noi?
- Când considerați că nu trebuie să ne gândim la deciziile pe care le luăm?
- Considerați că ar trebui să fim raționali în toate tipurile de decizii pe care le luăm?
- Care ar fi diferența între deciziile emoționale și deciziile raționale?
- Care ar fi tipurile de decizii în care ați vrea să fiți mai responsabili?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să descrie câteva tipuri de decizie pe care le pot lua
- A – Să reflecteze cu privire la modalitatea în care i-au decizii în viața lor de zi cu zi
- A – Să facă diferența între decizii raționale și decizii emoționale
- V – Să devină mai responsabili cu privire la procesul de luare a deciziilor în viața lor de zi cu zi
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- A învăța să Înveți
Valori
- Discernământ
- Plăcerea de a învăţa
- Curiozitate
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
- The Decision Making Guide: A Fun Course in the Art of Responsible Decision Making:
- https://access.bridges.com/usa/en_US/choices/pro/content/lessons/ decisionmakingguide/dmg_usa_teachers.pdf