Tema activității
- Comunicare
- Dezbatere și argumentare
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
Metoda educațională
- Joc de rol
Descriere
Materiale necesare: Cărți de joc sau hârtie.
Durata activității: între 30-60 minute
Pregătire și facilitare:
Spune grupului tău că locuiește într-un oraș în care s-au infiltrat oameni din Mafia. Aceştia au început deja să ucidă persoane din orașul tău. Scopul oamenilor care locuiesc în oraș este de a-i prinde pe mafioți, înainte ca aceştia să-i omoare pe toți locuitorii orașului.
Începeți jocul prin a împărți identitățile fiecărui jucător în parte. Puteți folosi cărți de joc pentru a face acest lucru (așii sunt mafioții, regii sunt poliţiştii, celelalte cărţi sunt locuitorii orașului). Dacă nu aveţi cărţi de joc, puteți folosi bucăți de hârtie pe care sunt scrise identitățile tuturor jucătorilor; de asemenea, puteți cere tuturor să țină ochii închiși în timpul în care povestitorul (facilitatorul) spune următoarea poveste.
Povestitorul le spune oamenilor din oraș să meargă « la culcare », iar ei trebuie să închidă ochii din nou ca să nu poată vedea deloc. Apoi povestitorul le spune mafioților să «se trezească». Mafioții deschid ochii și în liniște arată cu degetul persoanele pe care vor să le omoare în acea noapte. Mafioții trebuie să se pună de acord (prin comunicare nonverbală și în liniște) pentru că într-o noapte au voie să omoare doar o singură persoană. Odată ce s-au pus de acord, povestitorul le spune mafioților să meargă din nou la culcare și ei trebuie să închidă din nou ochii. După aceea povestitorul îi spune polițistului să se trezească, polițistul are dreptul la o încercare prin care să ghicească membrii mafia. Acesta arată spre persoanele pe care le suspectează, iar povestitorul îi confirmă sau infirmă adevărul prin a-i arăta degetul mare: în sus înseamnă “da”, în jos înseamnă “nu”. Ceilalți jucători nu au voie să știe dacă polițistul a intuit bine sau nu. După aceasta povestitorul cere tuturor locuitorilor orașului să se trezească, cu excepția unei persoane care a fost ucisă în mod tragic de către mafioți în timpul nopţii. În acest moment al jocului locuitorii orașului încep să se acuze reciproc încercând să-și dea seama cine sunt mafioții.
Trebuie să fie doi, trei mafioți și un polițist pentru fiecare grup de zece jucători. Dacă aveţi un grup mai mare de 20 de jucători împărțiți-i în două grupuri mai mici. Fiecare jucător, pe rând trebuie să se prezinte și să explice celorlalți de ce el nu este unul dintre mafioți. De exemplu : «numele meu este Lisa și n-aș putea fi unul dintre mafioți pentru ca eu port șosete verzi, iar mafioții poartă numai șosete negre. Jucătorii pot fi cât de creativi vor în a explica de ce ei nu sunt mafioți. Scopul acestei introduceri este ca ceilalți jucători să încerce să-și dea seama cine minte. Apoi continuă jocul cu acuzații reciproce. Oricine crede că a descoperit un membru al Mafia poate aduce acuzații împotriva lui. Acuzația trebuie susținută de cel puțin încă o persoană. Cei care acuză pot susţine de ce ei cred că persoana în cauză este un mafiot; acuzatului i se dă apoi șansa să se apere. Toți jucătorii votează apoi dacă acuzatul trebuie să fie exclus sau nu. Majoritatea câştiga; dacă mai mult de jumătate din jucători decide că acuzatul trebuie să fie exclus. Atunci acesta este « mort » și nu mai are voie să vorbească sau să comunice cu ceilalți; nu are voie decât să privească în continuare desfășurarea jocului. Dacă majoritatea decide că nu trebuie condamnat, atunci acuzatul rămâne în viață și un alt jucător trebuie să fie acuzat. Câte o persoană trebuie să fie exclusă de tribunalul orașului în fiecare tură. După ce locuitorii orașului au decis să-l execute pe un suspect, ziua s-a încheiat. Mai departe jocul se continuă de fiecare dată cu povestitorul care învită din nou locuitorii să meargă la culcare.
Există multe variante ale acestui joc. Varianta numită «doctorul» introduce în joc un doctor care e în stare să salveze o persoană în fiecare noapte. Varianta “moarte subită” permite locuitorilor orașului să execute toate persoanele care primesc votul majorității sau să nu execute pe nimeni într-o rundă. Puteți spune locuitorilor orașului dacă persoana pe care au executat-o era membră mafia sau nu, ori le puteți spune câți mafioți au mai rămas sau puteți păstra aceste informații secrete până la sfârșitul jocului.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum vi s-a părut acest joc?
- Ce v-a plăcut cel mai mult? Dar cel mai puțin?
- În ce moment v-ați simțit cel mai provocat?
- Ați avut o strategie?
- Ce ați fi făcut diferit dacă ar fi să reluați activitatea?
- Ce putem învăța din acest joc?
- Ce abilități simțiți că vă pune la încercare acest joc?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- A – Să-și dezvolte capacitățile de argumentare
Competențe IMPACT
- Comunicare
Competențe Europene
- Lingvistice - în limba maternă
Valori
- Creativitate
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Peste 60 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi