Tema activității
- Comunitate
- Diversitate
- Umanitate
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: 25 minute
Scopul. Această poveste îi va ajuta pe participanți să înțeleagă că serviciul și slujirea aproapelui este ceva ce dă o semnificație vieților noastre și că toți avem nevoie să ne ajutăm unul pe celălalt, indiferent de cât de mult avem sau de cât de multe am realizat.
Pregătire și facilitare. Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
„Parcasem în fața unei clădiri și îmi ștergeam mașina. Tocmai o spălasem și o așteptam pe soția mea să iasă de la muncă. De pe partea cealaltă a străzii, se îndrepta spre mine cineva pe care societatea l-ar considera un cerșetor. După cum arăta, nu avea nici mașină, nici casă, nici haine curate, nici bani.
Există momente când te simți generos, dar există momente când – pur și simplu – nu vrei să fii deranjat. Acesta era unul din momentele când nu voiami să fiu deranjat.
„Sper să nu-mi ceară bani”, mi-am zis.
Nu mi-a cerut. S-a așezat pe bordura din fața stației de autobuz, deși nu părea să aibă destui bani ca să meargă cu autobuzul. După câteva minute, mi-a vorbit: „Aveți o mașină frumoasă!” a spus el. Era un zdrențăros, dar avea un aer demn. I-am spus „Mulțumesc!” și am continuat să-mi lustruiesc mașina. Mă așteptam să-mi ceară bani, însă nu a făcut-o.
A continuat să stea acolo liniștit, în timp ce eu lucram. Pe măsură ce liniștea dintre noi se mărea, ceva în sinea mea îmi spunea: „Întreabă-l dacă are nevoie de ajutor”. Eram sigur că va spune DA, însă am ascultat de vocea mea interioară: „Ai nevoie de ajutor?” l-am întrebat.
El a răspuns cu trei cuvinte simple, dar profunde, pe care nu le voi uita niciodată: „Nu avem toți nevoie…?
Adesea, căutăm înțelepciunea la oamenii învățați sau cu realizări mărețe. De la el nu mă așteptasem decât la o mână întinsă. În schimb, el a rostit aceste vorbe care m-au cutremurat: „Nu toți avem…?”
Mă simțisem superior și puternic, plin de succes și important, cu mult deasupra unui cerșetor, până când aceste vorbe m-au lovit ca un glonte: „Nu toți avem…?”
Și eu aveam nevoie de ajutor. Poate nu de un bilet de autobuz sau de un loc unde să dorm, dar aveam nevoie de ajutor. Mi-am scos portmoneul și i-am dat bani nu doar să-i ajungă pentru un bilet de autobuz, ci destul să-și plătească o masă caldă și un adăpost pentru o zi. Cuvintele acelea îmi sună și azi la fel de adevărat. Indiferent cât de mult ai, indiferent de cât de mult ai realizat, și tu ai nevoie de ajutor. Și, indiferent de cât de puțin ai, indiferent de cât de multe probleme ai, chiar dacă nu ai bani sau un loc unde să dormi, poți ajuta la rândul tău.
Nu știi niciodată când întâlnești pe cineva care pare să aibă totul. Ceilalți așteaptă de la tine ceea ce lor le lipsește: o perspectivă diferită aspura vieții, un crâmpei din ceva frumos, un moment de respiro în haosul zilei.
Poate că acel om era doar un cerșetor care rătăcea pe străzi. Dar poate că fusese mai mult de-atât. Poate fusese trimis de o forță superioară, mare și înțeleaptă să ajute un suflet ce trăia prea confortabil ca să-și vadă problemele. Poate Dumnezeu s-a uitat în jos, a chemat un înger, l-a îmbrăcat în cerșetor și i-a spus: „Du-te și ajută-l pe omul acela care-și curăță mașina: omul acela are nevoie de ajutor.”
„Nu toți avem…?”
Întrebări de procesare/debriefing:
- Ce s-a întâmplat în această povestire?
- Ce ți-a plăcut și ce nu ți-a plăcut în această povestire?
- Care sunt lecțiile pe care le putem învăța din această povestire?
- Care este semnificația răspunsului „Nu toți avem…?”
- Ce înseamnă să ajuți și ce înseamnă să servești? Credeți că înseamnă același lucru?
- Ce înseamnă să ai compasiune?
- Care este motivația voastră personală de a servi comunitatea?
- Prin ce modalități ați vrea să serviți comunitatea prin proiectele de învățare prin servicul în folosul comunității?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să descrie serviciul/ slujirea față de aproapele
- A – Să identifice caracterisitici ale servicii/ slujirii față de aproapele
- V – Să valorizeze mai strâns relațiile cu cei apropiați (familie, colegi, prieteni)
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
- Management de proiect
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Iubire
- Bunătate
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coordonator), Maria Butyka&Kelly Organ, Curriculum Cetățenie Activă-module obligatorii, ediția a III-a, 2016, Fundația Noi Orizonturi (apud anon. Riaz, Sahid. n.d. “Don’t We All?” Wisdom Pearls. Retrieved April 26, 2016. (http://www. citehr.com/175001-wisdom-pearls-pdf-download.html)