Tema activității
- Înțelepciune
- Comunicare
Domeniul de învățare
- Leadership
- Cetățenie activă
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul acestei povestiri este de a prezenta importanța inițiativei și a responsabilității personale în rezolvarea problemelor
Pregătire și facilitare:
Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
Aceasta e povestea unui rege care a trăit demult, într-o țară îndepărtată, care se întindea de-a lungul mării. Era un rege foarte înțelept și nu precupețea nici un efort ca să-i învețe pe oamenii lui să fie buni. Adesea făcea niște lucruri care oamenilor li se păreau ciudate și fără folos, dar tot ce făcea era pentru ca oamenii lui să învețe să fie muncitori și grijulii.
– Nimic bun nu i se poate întâmpla unui popor ai cărui oameni se plâng și așteaptă ca alții să le rezolve problemele. Dumnezeu îi ajute pe cei care se străduiesc să găsească soluții pentru problemele lor.
Într-o noapte, când toți dormeau, a pus o piatră mare în mijlocul drumului care trecea pe lângă palatul lui. Apoi s-a ascuns după un gard și a așteptat să vadă ce se va întâmplă.
Primul a trecut pe acolo un fermier cu o căruță încărcată cu grâu, pe care-l ducea la moară spre a fi măcinat.
– Cine a mai văzut atâta nepăsare? spuse el nervos. De ce oamenii ăștia puturoși n-au luat piatra din mijlocul drumului? Și așa și-a văzut de drum plângându-se de inutilitatea celorlalți, dar nici măcar nu s-a atins de piatră.
Puțin după aceea, un tânăr soldat își făcu apariția. Era foarte vesel, cânta și se gândea la cât de curajos a fost el în război. Soldatul n-a văzut piatra, s-a lovit cu piciorul de ea și a căzut. S-a ridicat în picioare, s-a scuturat de praf, și-a luat sabia de pe jos și a început să spună vorbe urâte la adresa oamenilor leneși care au lăsat o piatră atât de mare în mijlocul drumului. Iar apoi a plecat, fără să se gândească măcar ca ar fi putut să o miște chiar el.
Toată ziua s-a petrecut în acest fel. Toți care treceau pe acolo se plângeau și se văicăreau fiindcă ditamai piatra stătea în mijlocul drumului, dar nimeni n-a atins-o.
În cele din urmă, când se întunecă, fata morarului trecu pe acolo. Era foarte obosită fiindcă muncise toata ziua la moară. Dar și-a zis către sine: “E aproape întuneric; cineva s-ar putea împiedica de piatra asta și s-ar putea răni destul de serios. Trebuie să o mișc din drum.”
S-a apucat de lucru, dar piatra era foarte grea, așa că a trebuit să muncească mult până când piatra s-a mișcat din loc. Spre surprinderea ei, a găsit o cutie sub piatra. A ridicat cutia. Era grea pentru că avea ceva înăuntru. Pe cutie era scris: “Această cutie aparține celui care va mișca piatra din drum.” A deschis cutia și a văzut că era plină cu aur!
Fata morarului s-a dus acasă cu bucurie în suflet. Când fermierul, soldatul și toți ceilalți auziră cele petrecute, s-au strâns toți la locul cu pricina și au început să caute peste tot sperând să găsească o bucată de aur.
– Prietenii mei, spuse regele, adesea întâmpinăm obstacole care ne stau în cale. Avem de ales: fie să ne plângem că am dat de ele și apoi să le ocolim, fie să le înfruntăm și să vedem cum le putem rezolva. Dezamăgirea este de obicei prețul pe care-l plătim trândăviei.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum vi s-a părut povestirea?
- Despre ce este vorba în povestire?
- Cine este personajul principal?
- Care este principala sa preocupare? De ce?
- Care a fost planul lui?
- Au fost rezultatele pe măsura așteptărilor sale? De ce nu?
- De ce credeți că a oferit recompensă celui care va ridica piatra?
- Ce a vrut să demonstreze prin asta?
- V-ați întâlnit în viața reală cu astfel de cazuri? Și ce ați făcut?
- Care este morala acestei povești?
- Ce lecții putem lua de aici?
- Cum am putea folosi aceste lecții în diferite contexte de viață?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să explice ce înseamnă inițiativa și responsabilitatea personală
- C – Să exemplifice situații de viață în care au fost manifestate inițiativa și responsabilitaatea personală
- V – Să-și manifeste interes pentru schimbarea în bine a comunității din care face parte
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Discernământ
- Viziune și perspectivă
- Inteligență socială
- Spirit cetățenesc
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi