Tema activității
- Diversitate
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
Metoda educațională
- Alte jocuri
- Metode de evaluare
Descriere
Materiale necesare: imagini/fotografii decupate din reviste cu persoane, hârtie, creioane, ceas.
Durata: 40 minute
Scopul. Acesta este un joc menit să deschidă discuția despre modul în care se manifestă prejudecățile și stereotipurile în societate dar și pentru a identifica stereotipuri comune despre diferite grupuri de oameni.
Pregătire și facilitare:
Înainte de întâlnire tăiați diferite imagini/fotografii din reviste, ziare sau printate de pe internet ce reprezintă grupuri deferite de oameni din societate. Asigurați-vă că includeți grupuri cât mai amestecate astfel încât să arătați participanților că stereotipurile se aplică în foarte multe situații. O listă cu posibile opțiuni și caracteristici este inclusă mai jos însă asigurați-vă că alegeți fotografii relevante pentru contextul vostru. Selectați suficiente fotografii astfel încât fiecare membru al clubului să aibă o fotografie diferită:
- Naționalități (american, rus, egiptean, chinez, francez, etc.)
- Caracteristici (orb, surd, în scaun cu rotile, cu sindromul Down, etc.)
- Grupuri de tineri (atleți, intelectuali, membri din găști, prostituate, etc.)
- Roluri sociale diferite (cerșetori, oameni fără adăpost, preoți, politicieni, soldați, etc.)
- Grupuri etnice/ rasiale
- Vârste diferite
- Sexe diferite
Rugați partivcipanții să se așeze în cerc și oferiți fiecăruia una dintre fotografii, o coală albă de hârtie și instrumente de scris. Explicați-le că în această activitate vor avea la dispoziție doar 10 secunde pentru a-și spune prima impresie despre persoana din fotografie. Și, chiar dacă nu știu nimic despre persoana respectivă, poate că au auzit despre acel “tip” de persoană. Răspundeți eventualelor întrebări pe care le-ar putea avea membrii și apoi începeți.
Timp de 10 secunde participanții își vor scrie primele impresii despre persoana din fotografie apoi vor împături hârtia pentru a ascunde ceea ce au scris. Apoi, fiecare va da hârtia și fotografia persoanei din stânga. Din nou, pentru zece secunde, fiecare trebuie să se uite la noua fotografie și să-și scrie impresiile. Din nou împachetează hârtia și o dau, împreună cu fotografia colegului din stânga. Procesul se repeată până când fotografiile au făcut un tur complet. Apoi, tinerii sunt rugați să citească impresiile legate de fotografia pe care au avut-o. Folosiți-vă apoi de întrebările de mai jos pentru a conduce o scurtă sediune de debriefing.
Nota facilitatorului: Întrebați membrii grupului dacă știu ce este acela un stereotip. Dacă nu, prezentați-le următoarea definiție despre stereotip: “o imagine sau o idee simplificată, adesea șablonizată și fixă cu privire la un anumit tip de persoane”. Apoi menționați că este normal ca oamenii să încerce să categorizeze alți oameni sau lucruri. Însă, atunci când “categorizăm oamenii în diferite grupuri pe baza unor presupuneri nefavorabile”, acest mod de a face presupuneri se numește prejudecată. Iar când presupunerile și stereotipurile ne influențează atitudinea sau acțiunile într-un mod negativ, se transformă în discriminare.
Întrebări de procesare/debriefing:
- A fost dificilă activitatea? De ce?
- Ați avut cu toții aceleași impresii despre fotografii?
- Pe ce s-au bazat impresiile?
- Cunoaște cineva o persoană similara cu cea din fotografii? Cum a afectat acest lucru în ce privește ceea ce ați scis despre persoana respective?
- De ce credeți că ați putut scrie despre fiecare din aceste imagini, chiar dacă personal nu cunoșteați pe niciuna? De unde credeți că vin aceste idei preconcepute?
- Știți ce este acela un “stereotip” sau o “prejudecată” ?
- Cum credeți că se conectează această activitate cu exercițiul acela legat de învelișurile cepei, de-acum câteva săptămâni în urmă?
- Ce credeți că ați învățat despre societate în această activitate? Care sunt cele mai comune stereotipuri pe care cei mai mulți dintre noi le împărtășesc?
- Ce ați învățat în această activitate despre voi înșivă? Care ar fi câteva stereotipuri pe care le aveți?
- Cum puteți preveni ca stereotipurile să vă controleze atitudinea sau faptele?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să definească stereotipurile și prejudecățile
- C – Să explice provocările stereotipurilor și prejudecăților
- A – Să demonstreze la nivel de club dar și în viața personală deschiderea către diversitate
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Discernământ
- Inteligență socială
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Mai puțin de 15 minute
- 15 - 30 minute
- 30 - 60 minute
Sursa
"Tiberiu Culidiuc (coordonator), Maria Butyka, Kelly Organ, Curriculum Cetățenie Activă-module obligatorii, ediția a III-a, 2016, Fundația Noi Orizonturi