Tema activității
- Diversitate
- Umanitate
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Lucru pe grupe
Descriere
Materiale necesare: Anexele Cubul de hârtie și Ce poveste, eșarfe de legat ochii, masa și scaune, foarfece, lipici, scaun de birou cu rotile, computer/ CD player pentru muzică
Durata: 45 minute
Scopul. În această activitate, participanții vor reflecta cu privire la subiectul dizabilității. Scopul este de a sparge barierele dintre persoanele cu nevoie special și restul societății și să ofere o perspectivă cu privire la cum ar putea răta incluziunea persoanelor cu nevoi speciale. În multe locuri, persoanele cu dizabilități, fie că sunt fizice sau mentale, sunt stigmatizate, ignorate, invizibile. Această activitate își propune să deschidă acest subiect însă, a și în celelalte activități, trebuie acordată o considerație și grijă astfel încât să nu afecteze persoanele care au nevoi speciale sau care au avut diferite experiențe în care au fost implicate persoane cu dizabilități.
Pregătire și facilitare:
Împărțiți participanții în trei echipe. În fiecare grupă rugați un participant să joace rolul unei persoane cu dizabilități. Fiecare grupă va trebui să se ocupe de o anumită dizabilitate. Timpul avut la dispoziție pentru îndeplinirea sarcinii este de 15 minute.
- Grupul 1: Persoană oarbă. Legați la ochi participantul care va juca rolul celui orb și explicați celorlalți participanți din grup că pot oferi doar instrucțiuni verbale. Nu au voie să-și îndrume colegul orb în nici un alt fel. Așezați grupul în jurul unei mese. Puneți la dispoziție, pe masa hârtie, lipici, foarfece și o copie a Anexei Cubul de hârtie. Colegul orb este singurul care poate atinge materialele. Responsabilitatea grupului este doar de a-l instrui cum să taie, cum să împăturească și cum să lipească hârtia, doar cu ajutorul verbal al celorlalți membri ai grupului.
- Grupul 2: Persoană surdă. Invitați grupul într-o altă cameră și spuneți-le că nu pot vorbi, scrie sau desena. Persoana care va juca rolul celui surd va aștepta afară, în timp ce prezentați grupului Anexa Ce poveste. Rugați-i să citească povestea și apoi să o comunice persoanei surde, fără a vorbi sau folosi hârtie și instrumente de scris. (Povestea poate fi comunicată folosind doar limbajul non-verbal.)
- Group 3: Persoană paralizată. Rugați persoana care va juca rolul celui paralizat să ia loc în scaunul cu rotile (poate fi un scaun de birou, cu rotile). Spuneți grupului că trebuie să coregrafieze un dans folosind un cântec la alegere. Dansul trebuie să implice toți membrii grupului.
După 15 minute de pregătire, invitați participanții să revină în grupul mare și să-și prezinte rezultatele muncii lor. Apoi, împreună cu grupul, pe baza întrebărilor de mai jos, identificați care au fost simțămintele, temerile și lecțiile învățate din activitate.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum v-ați simțit pe parcursul jocului?
- Care a fost cea mai provocatoare parte a activității?
- Cum v-ați simțit ca persoană oarbă? Surdă? Blocată într-un scaun cu rotile?
- Cum v-au ajutat colegii? A luat mult timp? Cine a amjutat pe cine?
- Cum s-a simțit restul grupului?
- Cum vedeți situații ca acestea în viața reală? Ce este diferit față de această activitate?
- V-ați simțit frustrate de faptul că a trebuit să vă adaptați întreaga activitate la un singur membru? De ce?
- Ce ați învățat din această activitate?
- V-a schimbat această activitate perspectiva cu privire la alții?
- Credeți că societatea include oamenii cu dizabilități? Puteți oferi exemple?
- Cum putem noi ajuta astfel încât să fie incluși alți oameni? Cum putem să o facem astfel încât să respect demnitatea oamenilor?
- Include grupul nostru persoane cu dizabilități? Dar persoane din grupuri sociale marginalizate?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea să:
- A- Să spargă barierele dintre persoanele cu nevoie special și restul societății
- V – Să aibă o perspectivă mai clară cu privire la cum ar putea răta incluziunea persoanelor cu nevoi speciale
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
- Comunicare
Competențe Europene
- Lingvistice - în limba maternă
- Civice şi sociale
Valori
- Viziune și perspectivă
- Creativitate
- Inteligență socială
- Spirit cetățenesc
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
- Tiberiu Culidiuc (coordonator), Maria Butyka, Kelly Organ, Curriculum Cetățenie Activă-module obligatorii, ediția a III-a, 2016, Fundația Noi Orizonturi