Tema activității
- Înțelepciune
- Identitate personală
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Joc de echipă
- Discuţie facilitată
Descriere
Materiale necesare: galeți sau alte recipiente, mingi sau hârtie
Durata activității: între 15-30 minute
Scopul activității este de a sublinia importanța stabilirii de ținte/obiective personale.
Pregătire și facilitare:
Găsește 3 găleți, cutii de carton sau ceva similar și 15 mingi de mărimea unei mingi de tenis. Dacă nu aveți mingi, puteți să le improvizați, făcând ghemotoace din hârtie. Plasează gălețile în 3 locuri diferite din cameră și trage linii pe podea la 4 metri distanță față de fiecare găleată sau la o distanță pe care o considerați suficient de provocatoare pentru tipul de mingi pe care îl aveți. Solicită ajutorul a trei voluntari pentru a se poziționa în dreptul fiecărei găleți, pentru a colecta mingile și pentru a ține scorul.
Împarte participanții în trei grupe și cere fiecărui grup să stea în dreptul unei linii marcate, cu fața la găleată/coș. Explică-le că scopul jocului este ca fiecare echipă să facă un scor cât mai mare în maxim 4 minute. Fiecare minge care ajunge cu succes în găleată va primi un punct și va fi notată de voluntarul care ține scorul. Fiecare grup va primi cinci mingi. Dacă toate cele cinci mingi au ajuns în găleată, voluntarul fiecărui grup va aduce mingile înapoi pentru a putea continua să arunce.
Dar, înainte de a începe, fiecare grup va fi rugat să se gândească și să estimeze câte puncte va obține fiecare grup în cele 4 minute. Explică-le că, în timpul jocului, fiecare membru al echipei va trebui să fie implicat – nu au voie să dea toate mingile celui care aruncă cel mai bine. Fiecare jucător va trebui să arunce pe rând. Dă fiecărui grup o hârtie și un pix pe care să scrie numărul estimate/anticipate, dar la final – numărul de puncte atins în mod real.
Explică-le că echipa câștigătoare va fi cea care va face cele mai multe puncte, dar și care este cea mai apropiată de scorul propus. Pentru a calcula acest aspect, voluntarul de la fiecare grup va calcula diferența dintre numărul estimat și numărul obținut de puncte. De exemplu, dacă o echipă a atins 100 de puncte, dar a estimat că va avea 130, diferența dintre numărul estimat și numărul realizat este de 30 de puncte. Deci, în final, scorul este 100-30 de puncte, adică 70 de puncte.
După ce fiecare grup a înțeles regulile și și-a făcut estimările, jocul începe! După expirarea celor 4 minute, se strigă STOP și se oferă voluntarilor timp să facă calcule. Anunțați rezultatele. Încheiați activitatea cu o discuție, folosind următoarele întrebări de procesare.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum v-ați simțit în timpul activității?
- Care a fost sarcina? Ce trebuia să faceți?
- Cum ați stabilit ținta de puncte pentru echipa voastră?
- Care a fost partea cea mai provocatoare a jocului? Ce a fost mai ușor?
- Rezultatele au fost diferite față de ceea ce ați estimat inițial?
- De ce credeți că s-a întâmplat acest lucru?
- Vi s-a întâmplat vreodată, în viața de zi cu zi, să vă propuneți niște obiective/ținte și să nu fi reușit să le atingeți? Cum v-ați simtit în acea situație?
- De ce credeți că este important să ne stabilim obiective sau ținte în viață?
- Ce obiective sau ținte v-ați stabilit pentru voi în trecut? Ați reușit să le atingeți?
- Ce v-a ajutat să vă atingeți obiectivele? De ce este important ca ele să fie realiste?
- Ce lecții învățate puteți să extrageți din acest joc cu privire la stabilirea de obiective?
- Ce ați putea să puneți în practică în viața de zi cu zi referitor la stabilirea de obiective/ținte?
Nota: acestă activitate se poate continua foarte frumos cu activitatea Cunoașterea de Sine.
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- A – Să explice importanța construirii unor obiectice de învățare
- V – Să exprime dorința de a-și dezvolta cunoștințe/abilități/atitudini
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- A învăța să Înveți
Valori
- Viziune și perspectivă
- Plăcerea de a învăţa
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coordonator), Maria Butyka, Kelly Organ, Curriculum Cetățenie Activă-module obligatorii, ediția a III-a, 2016, Fundația Noi Orizonturi