Tema activității
- Comunicare
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
Metoda educațională
- Lucru pe grupe
Descriere
Materiale necesare: Unelte de scris, foi, chestionare
Durata activității: mai mult de 60 minute
Scopul acestei activități este de a-i ajuta pe participanță să înțeleagă modul în care sunt percepute minorităție sau străinii în mass-media în țara lor.
Pregătire și facilitare:
Această activitate e împărţită în 3 etape:
Partea A: Pregătirea
- Împarte participanţii în grupuri de 4-6 oameni.
- Explică-le că în cursul săptămânii viitoare vor analiza diferite elemente din mass media: tv, radio, şi în special, presa scrisă și on-line pentru a afla cum străinii sau persoanele diferite sunt descrise.
- Discută exact ce trebuie să caute participanţii şi de ce trebuie să fie conştienţi: de exemplu limbajul folosit (sunt ei luptători pentru libertate sau terorişti, etc) timpul sau spaţiul alocat acestor ştiri, prioritatea pe care o au, adică e cap de afiş sau notă în subsolul paginii şi verifică cum sunt trataţi sau descrişi oamenii după originea lor. Ce fel de fotografii sau alte imagini sunt folosite.
- Fă o listă cu tipurile de media cu care vei lucra şi dă-le grupului. În funcţie de membrii grupului şi de cunoştinţele tale, poţi opta între a da grupurilor toată sarcina sau a cere fiecărui grup să trateze un tip de media (adică o echipă lucrează cu ziarele care apar zilnic, altă echipă cu revistele săptămânale, alta cu tv-ul, alta cu radioul).
Partea B: Munca în domeniu acasă individula sau în echipă.
- Grupurile au la dispoziție o săptămână pentru a-şi îndeplini cercetarea şi sarcinile.
Partea C: Concluzii
- În plen, fiecare grup să-şi prezinte rezultatele cercetării şi documentării .
- Fiecare grup are 20 de minute pentru prezentare
- Notează principalele descoperiri ale fiecărui grup pe tablă sau flipchart.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Care a fost sarcina? Cum v-ați organizat?
- Ce a fost cel mai ușor? Cel mai dificil?
- Ce ați observat?
- Care sunt trăsăturile principale prin care minorităţile se grupează în jurul nostru şi sunt trasate în media?
- Exista minorităţi sau grupuri de străini care sunt descrişi în mod pozitiv? Există altele care sunt descrise în mod negativ? Imaginile prezentate sunt bazate pe fapte şi date, sau pe presupuneri şi prejudecăţi?
- Cum sunt construite imaginile din cunoştinţele reale despre acele grupuri şi minorităţi, prin stereotipuri sau manipularea informaţiei?
- Credeță că toate aceste informații sunt adevărate și subiective?
- Ce concluzii ați putea extrage în urma acestei activități despre realizarea sarcinii, despre voi, despre colegi, despre tematica dată?
- Cum ați putea folosi cele descoperite mai departe în viitor în viața voastră de zi cu zi?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- A – Să lucreze în echipă, să colaboreze în realizarea unui plan
- A – Să comunice eficient
- A – Să citească, analizeze, selecteze și să prezinte informațiile într-un mod structurat
- V- Să fie conștineți de influența mass-mediei asupra anumitor grupuri și modul în care acestea sunt percepute de către public
- V- Să analizeze cu discernământ știrileapărute în mass-media
Competențe IMPACT
- Tehnice
- Comunicare
Competențe Europene
- Lingvistice - în limba maternă
- Exprimare culturală
Valori
- Discernământ
- Perseverenţă
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Peste 60 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi