Deși nu credea că va ajunge profesor vreodată, de 20 de ani Cosmin Simtion predă istorie și e mândru că lucrează „într-o școală de țară” – Școala Gimnazială Slimnic din jud. Sibiu. Ba chiar mărturisește râzând: „Sună a roman franțuzesc, cifră rotundă, dar anul acesta, al douăzecilea, am avut cele mai faine rezultate în activitatea mea ca profesor.

Deși se declară o fire rebelă și își amintește că prima oră de practică „a fost un eșec total”, recunoaște că profesoratul l-a prins, „ca un joc la început”, iar apoi l-a îndrăgit din ce în ce mai tare.

Se descrie astfel: „Jucăuș. Entuziast. Dornic de adaptare și de a încerca lucruri noi, pe care le simt că sunt bune.”

Această deschidere îi marchează și viziunea despre școală și cum ar trebui să fie aceasta pentru a fi în ton cu generațiile actuale de copii, căci îi place să răspundă provocărilor. „Trebuie să ne raportăm la prezent și, de ce nu, la provocările care ne așteaptă în viitor. Mi se par unele chiar clișee, precum poluare, protest etc., realități pe care le trăim și pe care le vom trăi, căci se mișcă repede toate. Manualele sunt depășite, clar, indiferent de ce evoluție a avut societatea, pozitivă sau negativă. De aceea, sarcina asta ne revine în primul rând nouă. Să fim mai deschiși, să fim mai atenți, să răspundem provocărilor. Eu mă simt bine. Nu mă simt deloc plafonat. Asta cred că ar trebui făcut și la nivel general, să se găsescă pârghiile pentru a-i ajuta pe cât mai mulți educatori să se adapteze.”

De altfel, Cosmin aduce constant provocări în viața școlii, iar proiectul de service learning „Asta Vreau Eu”, pe scurt AVE, este un exemplu cât se poate de grăitor. „Proiectul demarat de către școala noastră împreună cu partenerii noștri (Primăria Slimnic, I.S.J. Sibiu, Serviciul S.M.U.R.D. Sibiu, I.T.M. Sibiu, Univ. Lucian Blaga Sibiu, Inspectoratul General de Stat-Inspecția Muncii, agenți economici locali și județeni), în perioada septembrie-noiembrie 2017, vine în întâmpinarea situației problematice cu care se confruntă județul Sibiu, șomajul extrem de scăzut și implicit un deficit permanent al forței de muncă tinere și calificate.”

Ce înseamnă, concret, AVE? Pentru o zi, copiii experimentează o meserie, „văd lucruri noi și au șansa să vadă cum lucrează părinții lor în multinaționale și nu numai. Am avut diverse profesii incluse, pornind chiar de la profesor până la pompier, reporter TV, jurnalist, ospătar, frizer, brutar, mecanic auto, ba chiar primar. Cred că în sat am epuizat meseriile.”

10-12 copii sunt selectați, prin rotație, pentru a trăi o meserie și au dreptul la participare o singură dată pentru a da șansa cât mai multora din școală să trăiască o astfel de experiență. Însă toți elevii claselor V-VIII sunt implicați, alături de SMURD, în atelierele de acordare de prim ajutor și participă la prezentări de companii și alte activități din proiect. Pentru că, pe lângă activitățile principale, AVE înseamnă și o piesă de teatru despre protecția muncii și importanța subiectului, concursuri de eseuri și desen despre „ce vreau să fiu când voi fi mare”, dar și o motivație pentru elevi să fie mai prezenți în viața școlii și nu numai.

„Atât de bine a fost primit AVE, încât, pe vară, doi copii care au terminat a-8-a s-au și angajat: este un program special pentru ei și sunt plătiți de firmă. La nivel educațional, pot să zic sigur că la toți cei din proiect s-a văzut o schimbare în plan comportamental. Au fost încurajați copii care aveau un comportament mai violent la școală, care nu se prea adaptau, mai vulnerabili.” După ce li s-a dat șansa să fie implicați în proiect și să aibă responsabilități concrete, au avut o relaționare mai bună cu profesorii la clasă, „a fost o schimbare totală” spune Cosmin Simtion. ”Nu mă așteptam să îi schimbe în asemenea măsură. Evident că încă mai sunt lucruri de făcut, dar sunt mai deschiși.”

Uneori copiii se mai ceartă pe anumite roluri din proiect sau pe cum să fie făcute anumite activități, însă tot mai mulți vor să fie implicați, iar Cosmin Simtion își propune să le ofere această ocazie.

În 2017, au fost implicați în jur de 80 de copii, iar în ziua festivă de diseminare a proiectului s-au adăugat și cei din comunitatea locală: profesori, părinți și alți invitați. ”În AVE, scopul a fost de la bun început, păstrarea legăturii cu copii și ținerea legăturii cu școala și programele școlii.” De exemplu, însoțitorii copiilor care descoperă o anumită meserie pentru o zi, sunt, pe lângă profesori, chiar foști elevi, acum la liceu, care au participat la AVE sau au în continuare o relație bună cu școala. Mai mult decât atât, o parte dintre foștii elevi sunt donatori pentru proiectele realizate de profesor și colegii săi în cadrul proaspătului club IMPACT Cavalerii de la Ruși.

Un alt scop a fost, bineînțeles, dezvoltarea și aplicarea unor competențe practice: ”Se tot vorbește despre transdisciplinaritate: din start la AVE, când vorbim de securitate în muncă, de comportamente, ajungem inevitabil la lecțiile de dirigenție. În aceeași măsură, ajungem la tot ce înseamnă cultură civică. Chiar antreprenoriat. În mod clar, copilul e educat în plus despre valoarea muncii, valoarea banului, economisire etc. Apoi limba română și comunicarea sunt atinse de fiecare dată când copiii vorbesc în public, fac jocuri de rol, iar exercițiile de acordarea a primului ajutor implică biologie. Impactul este mult mai mare, sunt multe cunoștințe și abilități incluse.” Așadar, implicarea în AVE înseamnă atât punerea în practică a teoriilor învățate la clasă, cât și noi informații învățate prin experiență.

De altfel, AVE a ajuns între timp la nivel național, fiind extins în 10 județe în parteneriat cu I.T.M. Sibiu, iar activitatea echipei, atât la școală, cât și prin Clubul IMPACT a ajuns cunoscută atât în presa locală, cât și în presa națională precum Digi24, PRO TV sau Evenimentul Zilei. „Suntem super entuziasmați că am depășit granițele!”, adaugă profesorul, care speră ca următorul pas să fie cel european.

În planurile de viitor apar acțiuni de ecologizare, cules plante medicinale (pentru a le oferi unor parteneri din cadrul AVE ceaiuri naturale, ca semn de apreciere), dar și stabilirea unor ierarhii bazate pe istorie și merite în cadrul clubului: „Toți sunteți buni la ceva. Toți sunteți cavaleri. Toți veți fi prinși.”, spune Cosmin Simtion, însă evaluați pe grade de ierarhie boierească românească. Astfel, în funcție de implicare, vor fi cavaleri, scutieri, vistiernici (financiarul), logofeți (administrativul), ispravnici (cei ce fac obiecte handmade) etc.

Bineînțeles, AVE continuă pentru a oferi noi ocazii de implicare elevilor de la Slimnic și Ruși.

 

Aceasta este una dintre cele 10 experiențe câștigătoare în competiția ”Învățăm prin experiențe, transformăm școala”. Competiția este parte din proiectul ”ReSursa de Service Learning” finanțat prin programul “Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Peste 200 de cadre didactice, din 100 de școli vor accesa pachetul de formare pe Service Learning pe care îl construim în cadrul proiectului: bibliotecă online de resurse, program de formare cu două rute (ruta acreditată MEN și ruta scurtă, acreditată UBB Cluj), dar și conferința internațională de service learning.