De 18 ani, inovăm și susținem modele de educație experiențială, prin care tinerii să se poată dezvolta pe sine şi comunitatea în care trăiesc.

Ne dorim să sprijinim profesorii curajoşi din România, care îşi doresc să testeze noi metode educaţionale în săptămâna Şcoala Altfel pentru a oferi elevilor experienţe de învăţare transformatoare aşa că, anul acesta am reluat o veche tradiţie de-a noastră şi am pregătit două materiale educaţionale care vin în ajutorul profesorilor.

Pe baza modelului educațional IMPACT ce are la bază metoda învăţării prin proiecte de serviciu în folosul comunității (Service Learning) punem la dispoziţie două planuri de lecţie pe temele: Consum responsabil şi Egalitate de gen, prin care atât elevii cât şi profesorii au ocazia să testeze la o scară mai mică metoda Service Learning.

Planurile de lecţie acoperă 5 zile de activităţi experenţiale şi sunt menite să introducă tinerii în tematici actuale şi să îi contecteze cu realitatea. Pe parcursul acestei săptămâni, elevii, ghidaţi de profesori vor avea inclusiv ocazia să implementeze o mică acţiune de Service Learning.

În cele 5 zile de ateliere, a câte 3,5 h/zi,  profesorii îi vor ghida pe elevi în toate etapele unui proiect de Service Learning, oferindu-le ocazia să îşi dezvolte valori, atitudini și abilități de viață, precum cele de comunicare, lucru în echipă, iniţiativă, gândire critică, abilităţi socio-emoţionale etc. Iată care sunt vor fi pașii pe care îi veți parcurge împreună:

  • Formarea grupului (pentru a putea implementa proiectul de Service Learning aveţi nevoie de o echipă unită, ghidată de valori comune, în care fiecare se simte implicat);
  • Introducerea în tematica consumului responsabil sau a egalităţii de gen (pentru a dezvolta în rândul elevilor cunoştinţe de bază din domeniul ales);
  • Analiza comunităţii (pentru a dezvolta în rândul elevilor abilităţile de documentare şi sintetizare, precum şi pentru a le oferi contextul de a se conecta la realitate. Analiza comunităţii vă ajută să înţelegeţi în profunzime problema pe care doriţi să o soluţionaţi/amelioraţi prin proiectul de Service Learning);
  • Conceperea şi planificarea unei acţiuni de Service Learning (pentru a dezvolta în rândul elevilor gândirea critică, creativitatea şi inovaţia în beneficiul comunităţii);
  • Implementarea acţiunii de Service Learning (pentru a oferi elevilor contextul de a-şi pune în practică cunoştinţele noi formate, dar şi cele dobândite pe tot parcursul şcolii, cu scopul de a-şi ajuta comunitatea);
  • Evaluarea proiectului (pentru a dezvolta în rândul elevilor capacitatea de reflecţie şi analiză şi pentru a creşte motivaţia de dezvoltare continuă);
  • Sărbătorirea (pentru ca elevii să se bucure de progres şi de serviciul adus comunităţii şi pentru a le creşte motivaţia de implicare civică).

De asemenea, aceste planuri de lecţie conţin şi partea de evaluare iniţială şi finală a învăţării pentru a urmări progresul fiecărui elev.

Dacă vă doriţi să abordaţi o altă temă decât cele propuse de noi, cum ar fi mediu, sănătate, corupţie, responsabilitate financiară etc. puteţi adapta sesiunea de introducere în tematică folosind activităţile gratuite de pe platfoma online cu Resurse Educaţionale a Fundaţiei Noi Orizonturi de AICI sau puteţi introduce o tematică specifică abordată în curriculum şcolar. Restul sesiunilor pot rămâne neschimbate.

De ce aceste planuri de lecţie sunt pentru profesorii curajoşi?

  • Pentru că veţi fi printre primii profesori din România care vor implementa metoda Service Learning la clasă;
  • Pentru că activităţile propuse sunt gândite pentru toate cele 5 zile din cadrul săptămânii Şcoala Altfel: asta înseamnă că pe tot parcursul săptămânii veţi lucra cu o singură grupă de elevi (20-30 elevi), motivaţi să înveţe în mod practic despre consumul responsabil, egalitate de gen sau o altă temă aleasă de dumneavoastră;
  • Pentru că planurile de lecţie includ şi crearea unui context de implementare a unei acţiuni civice ce este gândită de elevi ad-hoc. Rolul profesorului este doar de ghidare şi suport, nu de a stabili ceea ce au elevii de făcut. Aveţi nevoie să vă înarmaţi cu toleranţă la incertitudine şi o doză mare de încredere în elevii dumneavoastră;

Recunoaștem activitatea profesorilor care implementează proiecte de Service Learning în Școala Altfel

Pentru profesorii curajoşi care vor implementa proiecte de Service Learning în Şcoala Altfel, Fundaţia Orizonturi le va recunoaşte activitatea în urma completării acestui scurt formular de raportare, ce va fi însoţit de 5-7 poze relevante trimise pe adresa de e-mail lidia_bondiuc@noi-orizonturi.ro până în data de 5 iunie.

Planurile de lecţie propuse în anii anteriori, pe diferite teme (fără partea de acţiune civică) au fost implementate de profesorii care predau chimie sau matematică, până la profesorii de educaţie fizică, istorie sau limba şi literatura română. Ele au fost special create de Fundaţia Noi Orizonturi pentru a-i ajuta pe profesori să implementeze activităţi educaţionale de învăţare prin experienţă aşa încât copiii să dobândească în mod practic cunoştinţe şi abilităţi utile la şcoală, dar şi în viaţa de zi cu zi. Aceste activităţi necesită resurse minime (ex:markere, foi, post-it), astfel încât să poată fi implementate cu uşurinţă de orice profesor din ţară, fără a necesita fonduri suplimentare.

Pentru clarificări referitoare la planurile de lecţie propuse, ne puteţi contacta la adresa de e-mail lidia_bondiuc@noi-orizonturi.ro