ATELIER REALIZAT DE ANNA MAUZ

Anna Mauz, de la Stiftung Lernen durch Engagement (Fundația pentru Service Learning), Germania

În cadrul atelierului, Anna a prezentat atât teoretic, cât și practic ce înseamnă Service Learning, care este diferența dintre voluntariat (service), învățare (learning) și învățarea prin proiectele de serviciu în folosul comunității (service-learning) și ce standarde de calitate ar trebui să îndeplinească un proiect de Service Learning.

În teorie, “Service-Learning – Învățare prin serviciu în folosul comunității” este o abordare a predării-învățării în care elevii îmbină implicarea civică cu învățarea / dezvoltarea cognitivă de la școală. (Seifert, Zentner & Nagy, 2012)

Iar în practică, exemplul concret folosit de Anna, a fost:

  • să însoțești persoane cu dizabilități într-o excursie este un SERVICIU
  • să înveți despre terapia prin muzică și cum să folosești instrumentele muzicale este ÎNVĂȚARE
  • dacă elevii organizează un concert împreună cu persoanele cu dizabilități și își folosesc cunoștințele despre terapia prin muzică, asta înseamnă SERVICE LEARNING

 

Atunci când profesorul dorește să folosească Service Learning ca și metodă de predare, este foarte important să se gândească cum poate corela nevoile de învățare ale elevilor cu activități, experimente, acțiuni practice în care aceștia să își poată pune în aplicare cunoștințele sau să-și poată dezvolta cunoștințe, abilități, valori noi.

Într-un proiect de Service Learning, trebuie să existe un echilibru constant între partea de serviciu și cea de învățare. Pentru fiecare acțiune concretă, trebuie stabilite și ce rezultate ale învățării se urmăresc prin realizarea acelei acțiuni de către elevi.

Participanții au avut ocazia să lucreze în echipe pe niște exemple concrete de proiecte pe care Anna le-a împărțit în sală – unele acopereau doar partea de serviciu, altele doar partea de învățare și altele erau proiecte de service-learning în toată regulă. Participanții au trebui să le citească și să dezbată în grup, după care în plen, în ce categorie ar încadra ei acele exemple de proiecte – daca doar la partea de service, doar la partea de învățare, sau la service-learning

 

După acest exercițiu, Anna a prezentat și explicat standardele de calitate ale unui proiect de service-learning

  1. Nevoie autentică a comunității : Un proiect de service learning întotdeauna se bazează pe o problemă reală a comunității. Această problemă trebuie să fie identificată și aleasă de către elevi. În cadrul rezolvării problemei, elevii își asumă responsabilități care sunt considerate semnificative și importante de către toți partenerii implicați.
  2. Legătură cu programa: Service-learning trebuie să fie integrat structural în școală, iar implicarea într-un proiect de service-learning este în mod clar legată de conținuturile din curriculum și de planurile de lecție ale profesorilor.
  3. Reflecție: După fiecare acțiune, activitate dintr-un proiect de service-learning, dar și la finalul proiectului, elevii trebuie să aibă ocazia regulat să reflecteze profund asupra experiențelor lor, asupra a ceea ce au învățat, asupra modului de lucru  și asupra aspectelor pe care ar dori să le îmbunătățească.
  4. Vocea și participarea elevilor: Elevii trebuie să aibă un rol activ și un cuvânt de spus în proiectarea, pregătirea și planificarea proiectului de service-learning
  5. Implicare civică în afara școlii: Prin proiectul de service-learning, implicarea directă, practică, activă a elevilor are loc în afara școlii și în  colaborare cu partenerii din comunitate.
  6. Apreciere și feedback: Elevii primesc feedback cu privire la implicarea și munca lor în cursul procesului și sunt apreciați la evenimentul de încheiere.

Anna a mai punctat la final că rolul profesorului este acela de a-i ghida pe elevi în întregul proces de realizare a proiectului de service learning, de a-i ajuta să fie conștienți asupra învățării lor, asupra tuturor celor experimentate în proiect. Profesorul coordonează învățarea elevilor prin intermediul proiectului, fiind în  permanență atent la strânsa legătura și corelația dintre activitatea practică (serviciu) și curriculum (învățare).

Brief realizat de Cătălina Szocska