ATELIER REALIZAT DE ALINA S. RUSU

Cei 21 de participanți au fost profesori care lucrează cu elevi de diferite vârste, de la preșcolar la universitate. Pentru început, s-a prezentat o definiție a ceea ce înseamnă motivație, și s-a discutat despre care sunt factorii care motivează elevii din diferitele cicluri școlare, despre problemele legate de motivarea elevilor, și posibile soluții. Astfel, s-a descoperit că elevii de diverse vârste sunt motivați de factori diferiți, și asta presupune ca profesorii să țină cont de acest lucru și să apese pe „pedalele potrivite” atunci când vor să își motiveze elevii.

1. Ciclul preșcolar/primar

Probleme legate de motivație = dacă nu sunt recompensați, elevii se demotivează ușor; unii, însă, știu ca o sa primească recompense la un moment dat și nu devin demotivați ușor.

Soluții = conștientizarea existenței celorlalți (ii plasăm pe copii în interiorul grupului); ideea de suport (copiii iubesc să se ajute unii pe alții); stickere de diverse culori (recompense fizice, foarte vizibile); recompense invizibile – informație foarte bogată.

2. Ciclul gimnazial

Probleme legate de motivație = dispare motivația intrinsecă, apare diferența băieți – fete – fetele își păstrează motivația, băieții nu; apare competiția pentru recompense (telefon, digital); sunt vânători de note; încep să fie interesați de a intra de a intra în anumite grupuri; intervine lupta cu hormonii; apare inadecvarea.

Soluții = concurența pentru bursa: tehnica – discuții pe termen lung (cum li se deschid oportunități, cum ajung la un statut care e superior dacă iau bursă); trebuie conectat ceea ce fac la școală cu viața reală. La ce îmi va folosi in viață? aria pătratului – știi cum să pui faianța; lamatematică – ajută la prevenirea demenței – li se poate spune copiilor că dacă lucrează cu vârstnicii din familie se poate preveni, de exemplu, demența; scoaterea de sub radicali (matematică) e un antrenament mental, care te ajută să devii de succes pe termen lung. Pentru “genuine learners”, lucru cu emoțiile lor – “Povestește cum te-ai simțit la școală”, “hai să ne reamintim momentele bune care v-au stârnit zâmbetele”

 

3. Liceu

Probleme legate de motivație = nu mai există motivație deloc, uneori apare frica de a nu promova la bac; pentru elevi contează recompensa financiară numai dacă are o valoare mare.

Soluții = se aduc modele/oameni de succes, care au o istorie de viață asemănătoare cu a elevilor și îi pot inspira pe aceștia; motivarea care vine de la o autoritate din școală (directorul școlii poate motiva elevii să ia note peste 9 ca să participe în proiecte Erasmus, de exemplu; marketingul la nivel instituțional ajută copiii să simtă că fac parte dintr-o școală ofertantă; identificarea intereselor elevilor prin cercetări. La nivelul școlilor profesionale e nevoie de schimbări sistematice – bursa să fie foarte atractivă, și să fie dată numai dacă sunt îndeplinite anumite criterii. Proiectele de Service Learning pot motiva elevii dacă comunitatea le recunoaște contribuția (valorizare, premiere publică).

 

4. Universitate

La acest nivel, motivația extrinsecă ține de examene, burse; intrinsec – oferta educațională, stima de sine, participarea în proiecte de specialitate, împreuna cu alți studenți și profesori.

Probleme legate de motivație = La facultățile tehnice – rata de abandon este foarte mare după anul 1; nu li se prezintă studenților la ce anume să se aștepte și ei pică la examen pentru că nu au limbaj. Disciplinele nu sunt adaptate nevoilor studentilor, e nevoie si de pregatirea profesorilor. E nevoie de activități remediale, susținerea lor emoționala. De asemenea, și consilierea e importantă, și e nevoie de lucrat cu studenții cu metode participative.

Atelierul s-a finalizat cu prezentarea diverselor tipuri de învățăcei, care duc la strategii diferite de motivare:

  1. Deep learners (profesorii îi pot ține motivați prin folosirea de metode participative de predare, includerea tehnologiei în predare, prezentarea relevanței temei)
  2. Strategic learners (invitarea unor oameni motivați (modele de viață) pentru studenți și implicarea lor în subiectele predării; de asemenea, ei au nevoie să fie motivați să își creeze perspectiva pe termen lung)
  3. Surface learners (tutoring-ul de la deeplearners, și scaffolding (folosirea unor tehnici diferite pentru a ajuta studenții să înțeleagă mai bine)).

Entuzisamul profesorului, fața lui umana și exemplul lui personal sunt, fără îndoială, caracteristici esențiale pentru orice tip de învățare.

 

Brief realizat de Mona Prisacariu