Ce idei de afaceri au tinerii?

25 martie 2019

Pentru a pregăti noua generaţie de tineri care să facă faţă unui viitor volatil şi, mai mult decât atât, pentru a avea capacitatea ei înşişi să creeze sisteme şi soluţii inovatoare de care să beneficieze întreaga societate, este nevoie să pregătim tinerii să îşi dezvolte acele metacompetenţe ale viitorului, precum gândirea antreprenorială, gândirea de tip designer, autodisciplina şi autonomia, despre care ne vorbeşte domnul Prof. Univ. Dr. Mircea Miclea, în acestă sinteză.

O soluţie în această direcţie este educaţia antreprenorială, iar Ministerul Educaţiei Naţionale a recunoscut importanţa acesteia şi a introdus în şcolile din România antreprenoriatul ca materie de studiu. Însă, la clasă, învăţarea se bazează în mare parte pe teorie şi situaţii ipotetice (doar liceele de profil realizează „firme de exerciţiu”). 

 

Proiectul „Şcoala de Antreprenoriat verde” , lansat în decembrie 2018, este iniţiat de Fundaţia Noi Orizonturi şi implementat cu sprijinul VITAS, tocmai cu scopul de a dezvolta spiritul şi gândirea antreprenorială, strâns legate de cele 4 metacompetenţe.

Proiectul a presupus mai multe etape, astfel că:

  1. Pentru a dezvolta competenţele antreprenoriale, am format mai întâi 30 de profesori şi învăţători, reprezentanţi ai 18 şcoli din ţară, în utilizarea metodelor educaţionale experienţiale, pentru a-i ghida pe elevi în conceperea, planificarea şi implementarea unui proiect de antreprenoriat verde. Iată cum a fost la curs.
  2. Profesorii formaţi, în grupe de câte doi, au livrat grupurilor de elevi (314 elevi) 4 ateliere pe tematica antreprenoriatului verde în perioada februarie-martie 2019  şi i-au ajutat pe  aceştia să îşi dezvolte un plan de afacere pe modelul Lean Canvas (detalii despre instrument, AICI).

Profesori de limba română, arte, economie, matematică, antreprenoriat, limbi străine, învăţători, educatori şi chiar şi un părinte…indiferent de domeniu, cu toţii au reuşit cu succes să îi ghideze pe elevi, folosind designul atelierelor şi instrumentele puse la dispoziţie de Fundaţia Noi Orizonturi.

Florentina Gruia, profesor de antreprenoriat la „Colegiul Economic George Barițiu” din Sibiu, ne mărturiseşte la finalul atelierului: „Pentru mine e o experiență nouă. Eu organizez tot felul de activități, pentru că sunt şi coordonatorul de proiecte şi programe al şcolii. În fiecare an avem competiția „Business Plan” al firmelor de exercițiu cu care în fiecare an şcoala noastră a ajuns şi la regională. Dar eu mă bucur că am avut oportunitatea de a participa la acest proiect, pentru că am învăţat cum să facilitez crearea planului de afaceri într-un mod atât de atractiv. Aşa o să-l predau de acum înainte şi la firmele de exerciţiu”.

Adrian Farău, profesor la Colegiul Național „Avram Iancu” din Brad, jud. Hunedoara, a predat limba franceză la orele sale, folosind Lean Canvas şi metodele propuse de noi în acest proiect. Iată cum, pe lângă limba franceză, elevii au învăţat şi ce este un  plan de afaceri (plan d’affaires), cum se calculează profitul, cum să gândească o soluţie pentru nevoile clienţilor, cum să lucreze în echipă şi să îşi negocieze propunerile.

Tinerii sunt foarte creativi, au multe ideii, dorinţă de a face lucruri noi, de a se remarca şi de a descoperi la ce sunt buni. Dar, în această schemă, rolul profesorului este vital pentru a-i încuraja, pentru a-i ghida, astfel încât ideile lor să prindă contur.

Fără profesorul experienţial, elevilor le este dificil să îşi descopere potenţialul, să îşi structureze gândurile şi să aibă curajul de a-şi pune în aplicare planurile. Aşadar, ne bucurăm să vedem că există deschidere pentru ca această abordare educaţională să fie aplicată şi la ore, indiferent de materie, educaţia antreprenorială având caracter transdisciplinar.

În urma evaluărilor realizate înaintea atelierelor şi după participarea la atelierele de antreprenoriat, s-au înregistrat progrese în rândul elevilor de liceu şi gimnaziu, privind înţelegerea diferitelor concepte:

De asemenea, elevii şi-au îmbunătăţit abilităţile de lucru în echipă, negociere, argumentare, prezentare, deoarece propunerea finală de afacere a fost creată în grup, fiecare idee fiind argumentată şi votată de către elevi pentru a fi luată în considerare. Profesorii, educatorii şi lucrătorii de tineret care îşi doresc că dezvolte un proiect de antreprenoriat verde cu elevii pot solicita designul de ateliere care vă ghidează în conceperea unui plan de afacere la adresa de e-mail: lidia_bondiuc@www.noi-orizonturi.ro 

După implementarea afacerilor vom evalua măsura în care elevii şi-au dezvoltat capacitatea de a vedea lucrurile din mai multe perspective, de a urmări un buget, de a găsi surse suplimentare de finanţare, de a folosi strategii de comunicare adaptate grupului ţintă, de a accepta provocări din afara zonei de confort, de a-şi cunoaşte punctele tari şi slabe, de a se simţi încrezători în reuşita lor, de a lucra autonom, de a-şi gestiona bine timpul, de a găsi soluţii creative etc. 

 

3. În timpul atelierelor, elevii, cu sprijinul profesorilor, au dezvoltat primul draft de plan de afacere. Experţii din partea VITAS şi Noi Orizonturi au oferit feedback structurat pe ideile de business, iar după ce sugestiile de îmbunătăţire au fost integrate, au participat cu proiectele de antreprenoriat verde într-o competiţie.

Astfel, din cele 16 aplicaţii finale primite, 14 idei de afaceri vor fi premiate cu 800 de lei, ca punct de pornire în implementarea acestora, în perioada martie-iunie 2019 (pilotare). 

Ideile tinerilor sunt diverse şi creative, având potenţial să concureze în competiţii mai mari destinate start-up-urilor: de la producerea săpunurilor bio, crearea unor servicii de turism nocturn la obiecte prelucrate în lemn sau realizate din materiale reciclate. 

Vă invităm să parcurgeţi lista ideilor de afaceri dezvoltate de tineri şi să aflaţi care sunt cele 14 idei de afaceri câştigătoare. 

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471