Elevi de serviciu în folosul comunităţii…şi al planetei!

25 martie 2019

Dezvoltarea durabilă a planetei este preocuparea principală a Naţiunilor Unite pentru următorii 15 ani şi convoacă toate ţările să acţioneze asupra problemelor sociale, economice şi de mediu. Astfel, în 2015 s-a adoptat Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă ce include şi un plan de acţiune format din 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD-uri), pentru eradicarea sărăciei extreme, combaterea inegalităţilor, a injustiţiei şi pentru protejarea planetei până în anul 2030.

În această schemă, educația are un rol cheie, deoarece avem nevoie de tineri capabili să se adapteze la noile schimbări şi să genereze, de asemenea, schimbări pozitive în cele 3 sectoare.

 

Pentru a alinia nevoile educaţionale cu cele ale societăţii de mâine, avem nevoie de strategii şi intervenţii care să ajute profesorii să faciliteze procese educaţionale pentru dezvoltare durabilă şi, de asemenea, avem nevoie de contexte pentru tineri de a aplica ceea ce învaţă, aducându-și astfel contribuţia la (ODD-uri). Cele 17 obiective sunt încă puţin cunoscute la nivel de ţară şi în şcoli. Nu este suficient să aflăm care sunt marile probleme ale lumii, ci este necesar ca elevii să înţeleagă cum ei, din localitatea sau satul lor mic, pot contribui la ameliorarea acestora, că există conexiuni şi interdependenţe între elementele climatice, de mediu, sociale, politice, la nivel mondial.

Reţeaua Cluburilor de tineret IMPACT şi-a luat împreună cu noi angajamentul de a contribui la atingerea ODD-urilor. În acest sens, prin proiectul „Vocea mea contează! Tinerii – liderii schimbării în Agenda 2030”, Fundaţia Noi Orizonturi a lansat în februarie 2019 o nouă provocare profesorilor şi tinerilor din cluburile IMPACT, prin competiţia de proiecte „Elevi de serviciu în folosul comunităţii IV”, ce a pus la dispoziţie: materiale educaţionale pentru profesori, ateliere pentru elevi şi premii în valoare de 500 de lei pentru implementarea a 30 de proiecte de serviciu în folosul comunităţii  (Service Learning) pentru a contribui la ODD-uri.

  1. Pentru a sprijini profesorii să deruleze activităţi educaţionale pentru dezvoltare durabilă, specialiştii Noi Orizonturi au dezvoltat planuri de lecţie/design de ateliere folosind metode experienţiale, pe două tematici ce corespund ODD 3: Sănătate şi stare de bine şi ODD 6: Apă curată şi igienă.
  2. Astfel, peste 60 de profesori au implementat în perioada februarie-martie 2019, ateliere experienţiale pe cele două teme în rândul a 765 de elevi din 30 de şcoli din România. Au beneficiat de ateliere atât elevi de gimnaziu, cât şi de liceu, membri în cluburile de tineret IMPACT.

Elevii şi profesorii au învăţat împreună: ce este dezvoltarea durabilă şi ce presupun cele 17 obiective, să identifice cauzele și factorii care generează probleme de sănătate şi bunăstare, să recunoască valoarea unei bune sănătăţi şi efectele sale asupra vieţii, să reflecteze critic asupra importanței calităţii şi cantităţii apei, cauzele şi consecinţele reducerii şi creşterii nivelului poluării apei, să se simtă mai responsabili cu privire la utilizarea apei, etc.

Am ales ca temă pentru ateliere „Sănătate și stare de bine”. Revelația legată de subiect a venit după jocul în care două dintre echipele participante au primit câte un dezavantaj/handicap (joc “Sneak Peak”) în timpul realizării unei sarcini. Atunci a devenit pentru ei clar cum ne afectează concret o problemă de sănătate. A fost interesant și să aflăm mai multe despre ONU și despre obiectivele de dezvoltare durabilă și un alt moment de „aha” a fost atunci când, după ce am făcut lista cu ceea ce credem noi că sunt probleme globale, am realizat că avem tendința să alegem problemele care ne afectează direct (pe lista noastră nu s-au regăsit „foametea” și „migrația”, care probabil ar fi fost pe primul loc dacă am fi trăit în Africa sau Orientul Mijlociu)”, ne mărturiseşte Elena Nicolae, lider al clubului de liceeni IMPACT „Afterschool Special” din Cluj-Napoca.

Liderii clubului IMPACT de gimnaziu „Busola Prieteniei”, din Şcoala Gimnazială Mihai Vodă, ne-au mărturisit că: „Cel mai mare impact asupra membrilor grupului a fost în momentul în care au vizualizat și au simțit cum apa curată e invadată de poluatori. Acest lucru s-a întâmplat în timpul activității „Cine a murdărit apa?”. La început au fost foarte fericiți și încântați de activitate, dar când începea apa din lighean să fie din ce în ce mai neagră au avut un moment în care aproape în cor au zis „Noi suntem de vină pentru apa murdară!”, „Trebuie să facem ceva!” (într-un lighean cu apă curată, pe baza unei poveşti, elevii introduceau pe rând diferite substanţe care în final au murdărit apa).

Profesorii, educatorii şi lucrătorii de tineret care doresc să organizeze ateliere cu tinerii pe cele două teme propuse, pot solicita designul atelierelor la adresa de e-mail lidia_bondiuc@www.noi-orizonturi.ro.

După ce elevii şi profesorii au descoperit mai multe perspective referitoare la ce înseamnă sănătatea şi bunăstarea şi cum apa curată este vitală, iar responsabilitatea protejării ei ne aparţine aproape în totalitate, cluburile IMPACT au analizat propria lor comunitate pentru a vedea cum pot ei să contribuie la ameliorarea acestor probleme. Astfel, au dezvoltat idei de proiecte de Service Learning pentru a ajuta, dar şi pentru a învăţa şi mai multe despre temele abordate.

3. Cluburile şi-au înscris ideile în competiţia de proiecte „Elevi de serviciu în folosul comunităţii” pentru a câştiga premii în valoare de 500 de lei, ca punct de pornire în implementarea proiectelor. Multe dintre acestea vizează şi strângerea suplimentară de fonduri pentru a creşte impactul proiectelor lor. 30 de cluburi IMPACT vor fi premiate şi vă invităm să descoperiţi AICI lista proiectelor ce urmează a fi implementate în perioada 26 martie- 1 iunie 2019.

De la campanii de donare de sânge, proiecte educaţionale privind securitatea pe internet, strângerea de semnături pentru petiţia ce vizează instalarea unor limitatoare de viteză în faţa şcolii la acţiuni de igienizare şi ecologizare a lacurilor, râurilor, activităţi de testare şi analiză a apelor şi proiecte de educaţie pentru sănătate şi igienă. Pe lângă beneficiile aduse comunităţii,  proiectele de Service Learning au rol educaţional, deoarece prin implementarea acestora, elevii îşi dezvoltă abilităţi practice în vederea acționării ca agenți ai schimbării  în comunitățile lor.

Proiectele  au fost evaluate de membrii echipei Noi Orizonturi, iar aplicanţii care doresc clarificări pe punctajele obţinute ne pot scrie la adresa de e-mail: lidia_bondiuc@www.noi-orizonturi.ro.

Competiţia „Elevi de serviciu în folosul comunităţii” face parte din proiectul „Vocea mea contează! Tinerii- liderii schimbării în Agenda 2030”, implementat de Fundaţia Noi Orizonturi şi finanţat prin proiectul “Towards open, fair and sustainable Europe in the world – EU Presidency Project 2019-2021”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de platforma finlandeză pentru dezvoltare Fingo, platforma FOND România, platforma croată CROSOL și CONCORD, Confederația Europeană de ONG-uri pentru dezvoltare.

Contact

Sediul Central Lupeni

 

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

 

comunicare@www.noi-orizonturi.ro

 

 

0254 564 471