Iulia Florian, profa de „de toate” și provocarea constantă de a fi profesor „pe mintea elevilor”

 

23 aprilie 2019

Iulia Florian predă științe socio-umane și, cum a numit-o uniul dintre elevi, este profa de „de toate”, care activează de 20 de ani la Colegiul Național ”Silvania” Zalău, iar în fiecare săptămână se întâlnește la clasă cu aproape 600 de elevi.

Descrisă în cât mai puține cuvinte,  meseria de profesor în zilele noastre ar fi numită de Iulia în varianta mai… spre real – „ecuație cu multe necunoscute” sau în varianta…spre uman „tinerețe fără bătrânețe”.

Cum este să fii unul dintre #ProfiiAltfel, care este cel mai provocator lucru în munca cu elevii? Dar în munca cu celelalte cadre didactice?

I.F.: Îmi place să cred că sunt, cât de cât, unul dintre profii „cum trebuie să fie” și nu Altfel, dar, sună bine, te scoate din anonimat și te simți … mai „altfel”. Cu elevii e mereu o provocare să fii „pe mintea lor” și să fii destul de „ofertant” pentru a le stârni interesul, iar în munca cu celelalte cadre didactice e o provocare să lucrăm în echipe și interdisciplinar.

 

Cât de deschiși sunt elevii spre a se implica în lucruri altfel? Și ce reprezintă pentru ei, de fapt „un lucru altfel” realizat?

I.F.: Observându-i, cred că pentru ei „un lucru altfel” înseamnă ceva care să-i provoace, să-i determine să iasă din zona lor de confort, să fie creativi și să ia propriile decizii, iar dacă găsesc sau le arăți că pot să facă „lucruri altfel”  – sunt curioși, încearcă și le realizează. Sunt mult mai deschiși spre acestea și mult mai entuziaști.

 

Cum aplici la oră învățarea relevantă și ce rezultate ai văzut la clasă după activitățile de Service Learning făcute?

I.F.: Încerc să mă gândesc mereu la ce învață elevii, la cum îi pot determina să-și stabilească propriile obiective de învățare. Materiile pe care le predau îmi permit să fac trimitere la experiențele lor de viață și la realitatea în care trăim. De asemenea, la economie, filosofie, științe sociale îi pot provoca la a găsi probleme ale comunității și soluții. Primul rezultat observabil: mai mult interes, o mai mare plăcere de a lucra și învăța. Vin apoi și celelalte rezultate: fac conexiuni între ceea ce învață la diferite materii, transferul spre viața reală, își formează noi competențe.

„Elevii sunt altfel față de generațiile noastre, dar e normal să fie așa. Ei sunt conform/adaptați realităților în care trăim. Sunt „tehnologizați”, obișnuiți de mici să obțină informații, au alte oportunități și alte provocări.”

Ce proiecte, dintre cele realizate cu elevii pentru comunitate, ți-au rămas la suflet?

I.F. : Chiar acum finalizăm al 10-lea proiect. Noi zicem că toate sunt de nota 10 J dar dacă e să fac      un top pe suflețelul meu, el ar arăta așa: „Gusturi vechi, cu IMPACT azi”, cu cele două ediții, „Lecții Experimentale cu Grad de Originalitate”, proiect derulat în săptămâna Școala Altfel, doi ani la rând și cel de antreprenoriat social, „Servicii cu IMPACT Rentabile, Oferite cu Plăcere (SIROP) pentru copii”, care ne ajută, de peste 3 ani, să obținem mici finanțări.

Din cele trei, proiectul „Gusturi vechi, cu IMPACT azi” a avut cel mai mare impact asupra comunității. Scopul acestuia a fost promovarea tradiţiilor culinare de pe teritoriul Sălajului prin identificarea unor reţete păstrate de vârstnici și ulterior promovarea acestora în cadrul unui eveniment culinar. De asemenea, pentru a fi valorificate din punct de vedere turistic și păstrate, ne-am propus să elaborăm materiale informative, care au fost distribuite prin Centrul de Informare Turistică Zalău.

Proiectul a fost reluat în anul școlar 2017-2018 având ca scop promovarea diversității interetnice din județul Sălaj, în contextul Centenarului, prin identificarea rețetelor tradiționale, păstrate peste generații în comunitățile slovace și maghiare. Voluntarii clubului au cules un număr de 20 de rețete cu specific unguresc și slovac care se adaugă celor 23 cu specific românesc culese în prima etapă a proiectului.       

Ele au fost tipărite și publicate într-un material de promovare a tradițiilor culinare locale, distribuit turiștilor prin intermediul Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Zalău și Centrul de Informare și Marketing Turistic, Comuna Mirșid. De asemenea, voluntarii IMPACT LEGO au organizat în fiecare ediție un eveniment culinar în cadrul căruia locuitorii municipiului au fost așteptați să deguste din rețetele culese. Evenimentul a avut un caracter interetnic prin prezentarea unor elemente   de folclor românesc, maghiar și slovac.

 

Și ce proiecte aveți setate în prezent sau în viitorul apropiat?

I.F.: Suntem pe ultima sută de metri cu proiectul „Laboratorul de vise”, astfel încât, în curând inaugurăm un laborator de științe la Școala Gimnazială Creaca, o comună în apropierea Zalăului. Suntem mândri că am reușit, chiar dacă proiectul a durat mai mult decât am preconizat, să adunăm suma necesară de bani, una destul de mare, peste 5000 de lei, pentru a dota cu tot ceea ce trebuie acest laborator. Banii au fost obținuți prin campanii de strângeri de fonduri, prin organizarea unui mini festival de științe și, de asemenea, am reușit să convingem 3 firme locale să ne ofere sponsorizări. Din banii obținuți am cumpărat kiturile necesare experimentelor de fizică, chimie și biologie, experimente cuprinse în programa de gimnaziu a acestor științe.

„Pentru a sărbători cele 10 proiecte finalizate ne propunem să organizăm o gală. Scopul principal e să ne bucurăm de tot ce am realizat și, pe de altă parte să ne promovăm mai mult în comunitate.”

Cum ai descrie elevii din ziua de azi, din experiența de a lucra constant cu ei?

I.F.: Dacă aici toate sunt „Altfel” aș păstra aceeași caracteristică și pentru elevii din ziua de azi. Da, sunt altfel față de generațiile noastre, dar e normal să fie așa. Ei sunt conform/adaptați realităților în care trăim. Sunt „tehnologizați”, obișnuiți de mici să obțină informații, au alte oportunități și alte provocări. Pe de altă parte, sunt aceeași adolescenți dornici de noi experiențe și cu aceleași probleme specifice vârstei.

Ești caracterizată drept un profesor…„care face valuri în școală”, prin implicarea pozitivă de care dai dovadă. De unde îți iei energia de zi cu zi?

I.F.: Energia vine din transformarea lor, a elevilor…atunci când îți dai seama că ceea ce faci îi ajută să se schimbe, să-și formeze diferite competențe, când îi vezi cum „cresc” sub ochii tăi. Toate acestea te ajută, uneori să faci mai multe „valuri”. Dar sunt și momente când valurile sunt …mai domoale.

Dintre dialogurile cu elevii, ce anume te impresionează din ceea ce împărtășesc cu tine? Ne poți oferi câteva exemple?

I.F.: De multe ori discutăm, de la egal la egal, cu multă maturitate din partea lor, ceea ce cred că mă impresionează cel mai mult, probleme pe care le avem, școlare, extrașcolare, de viață. Cei cu care ajungi să lucrezi mai mult și să împărtășești  diferite experiențe devin parteneri dragi de discuții „serioase”, dar ele rămân la statutul de „secrete” bine păstrate. J (pentru că așa au fost împărtășite).

 

Sursă poze: arhiva personală

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471