Elisabeta Fărcaș:

Prin profesori realizăm îmbunătățiri în dezvoltarea școlii

09 mai 2019

Directorul Școlii Gimnaziale Mintiu Gherlii, Fărcaș Elisabeta a participat la programul de dezvoltare profesională al colectivului de cadre didactice realizat de noi, Fundația Noi Orizonturi.

Elisabeta, împreună cu colegii de la școală au conceput planul de formare profesională prin care fiecare profesor poate crește în interiorul școlii. Ce au făcut aceștia mai exact?

„Am finalizat cursurile de formare cu o evaluare, zic eu, și toți cei care au participat, au fost super. În ce sens? Ceea ce a fost foarte interesant a fost faptul că am aplicat și unele metode noi la clasă, care i-a atras pe copii, i-a implicat mai mult în activități. Faptul că după fiecare aplicație am discutat atât între noi, cât și la întâlnirile care au urmat cu formatorii, a fost minunat. Cred că a fost pentru prima dată când la un curs am participat aproape toate cadrele didactice din școală: educatoare, învățători și profesori. A fost o perioadă frumoasă, deoarece nu a lipsit nimeni de la întâlniri. Pur și simplu veneau toți. Erau curioși, interesați, și uneori chiar glumeți. Am ajuns ca și în pauze să discutăm aceleași lucruri: „cum ai procedat tu?”, „dar tu?”, „hai să încercăm și asa” . Da, s-a schimbat, cred eu, ceva în bine.

Atunci când elevul întreabă: „când mai facem aia sau când ne mai jucăm așa și așa”, cred că totuși e un pas. Între profesori se discută mai mult, se cer păreri, schimburi de informații, de exemplu: „încerc să aplic și eu metoda aceea, spune-mi tu cum ai făcut”.

De asemenea, profesorii se îndeamnă unul pe altul, parcă își doresc mai mult și asta e foarte bine. O să vorbim și la telefon, dar eu consider că într-adevăr, e un pas spre schimbare.”, afirmă Elisabeta.

Cursul ce a avut loc pe o perioadă de două luni, numit „Metodele didactice, între arta și rigorile predării” a adus posibilitatea ca participanții să facă o incursiune în ÎNVĂȚARE, metodele active care dezvoltă creativitatea, stilurile de predare, cariera didactică, și multe activități practice, chestionare, teste, pe care participanții le-au aplicat atât elevilor, cât și lor înșiși.

„Urmează ca fiecare să folosească în continuare diferite metode, să ne întâlnim periodic și să discutăm. Deja unele le-am folosit în perioada cursului și le-am prezentat în fața tuturor cu avantajele și, eventual, în unele cazuri, puținele dezavantaje.

De exemplu, am aplicat metoda clubului în diferite variante și la diferite materii, pentru a vedea unde se potrivește cel mai bine. De asemenea, am aplicat tehnica SCAMPER, care a fost total nouă pentru elevi, la gimnaziu metode cum ar fi „Turneul între echipe”,„Metoda titlurilor” și altele.

De aceea, am convenit să aplicăm treptat câte o metoda pentru a vedea rezultatele.

Colega mea se simte bine, în sensul că a fost și ea la curs, a văzut că totuși se implică majoritatea colegilor, dar ea răspunde de proiectele educative și în ceilalți ani se bazau pe ea. Acum s-au împărțit sarcinile, s-a făcut o planificare a activităților extracurriculare, fiecare desfășoară activitatea și ea le centralizează.

Începe lumea să conștientizeze rolul pe care îl are fiecare în școală.

Bineînțeles că avem, ca peste tot, și unii care pun piedici și cu care lucrăm mai greu.

Nouă ne-a prins foarte bine tot acest demers. Se vede. Și în pauze, în sala profesorală, facem ce facem și chiar dacă suntem la o cafea, discutăm despre ceea ce facem, cum să procedăm cu unii elevi, practic ne înțelegem cu toții, noi fiind toți în aceeași sală. Am observat că fără să le spun eu, au înscris copiii și au participat la diferite concursuri, iar în mai vor participa și la olimpiada de meșteșuguri de la Cluj. Asta pe lângă olimpiadele pe materii din timpul semestrului I.”

Detalii despre cursurile disponibile în funcție de perioade: https://www.noi-orizonturi.ro/scoli/arhitectii-educatiei/cursuri/

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471