Educaţia este despre ei, elevii, nu despre noi, profesorii – interviu cu Iolanda Sztrelenczuk

14 iunie 2019

Vă facem cunoștință cu unul dintre #ProfiiAltfel de IMPACT! Originară din Baia Sprie, Iolanda predă limba engleză de 24 de ani. A început să predea încă din studenţie, ca suplinitor calificat, apoi s-a titularizat la Colegiul Tehnic de Transporturi Auto Baia Sprie. În perioada 2008-2016 a coordonat activitatea unui ONG care se ocupă de copii şi tineri cu nevoi speciale (Asociaţia Autism Baia Mare), fiind implicată în scrierea şi coordonarea a numeroase proiecte sociale, de conştientizare şi dezvoltare de servicii adaptate. Iolanda spune că experienţa acumulată i-a oferit posibilitatea să privească procesul de educaţie diferit, să fie atentă la elevii ei ca persoane „întregi”.

Momentan este unul dintre liderii grupului non-formal GreenIMPACT Baia Sprie. Activităţile non-formale i-au oferit posibilitatea de a-i cunoaşte pe elevi mai bine, de a le descoperi talentele sau interesele, contribuind astfel la dezvoltarea lor ca oameni, în viziunea ei, educaţia fiind un proces continuu care nu se limitează doar la sala de clasă.

 Cum definești tu un #ProfAltfel?

 Un profesor ar trebui să fie cineva care ghidează şi inspiră, conectat la realitate şi dispus să înveţe continuu din diverse surse. Un #ProfAltfel ghidează şi inspiră, privind educaţia ca pe un proces viu, punând accent pe abilităţi şi competenţe necesare fiecărei etape de vârstă, corectează cu blândeţe şi oferă sprijin ori de câte ori este necesar, fără a critica sau a compara copiii. El se implică în viaţa şcolii înţelegând că fiecare elev care îi este încredinţat este unic. Este un tovarăş de drum pentru elev – deschis mereu spre învăţare şi adaptare, privind eşecul ca pe o lecţie, nu o tragedie – acceptând şi validând sentimentele elevilor săi şi învaţându-i comportamente adecvate pentru diversele situaţii din viaţa de zi cu zi. Şi, bineînţeles, el predă noţiuni şi concepte utile – care de altfel pot fi găsite şi în cărţi şi alte surse – dar care devin valoroase pentru că  sunt însoţite de „valoare adăugată” ( valori şi atitudini).

Cum aplici învățarea relevantă la clasă? Și ce rezultate ai văzut la clasă după activitățile de Service Learning făcute?

 Învăţarea relevantă prin proiecte de serviciu în folosul comunităţii este ceea ce încerc să fac; câteodată cu succes, uneori prin încercare şi eroare. Îmi plac foarte mult aceste activităţi pentru că dezvoltăm competenţe multiple care ţin de colaborare, cooperare şi creativitate, cei trei C pentru secolul XXI.

 „Elevii au foarte multe idei bune şi multă iniţiativă, curaj şi spirit antreprenorial, ceea ce înseamnă că dobândesc încă din şcoală abilităţile necesare pentru slujbele din viitor.”

Concret, elevii au tradus broşuri pe care ei le-au creat despre locuri turistice din oraşul nostru, am ieşit pe teren şi am încărcat trasee turistice în aplicaţii online, am creat împreună un site al primului nostru proiect. Rezultatele cele mai bune le văd în felul în care echipa a evoluat, în modalitatea prin care elevii din diferite clase lucrează împreună, completându-se, pentru un scop comun.

Ce proiecte pentru comunitate ai realizat împreună cu elevii de-a lungul timpului? Și ce proiecte derulezi în prezent cu elevii sau aveți în plan în curând?

 Proiectul M.A.Z.E. – “Motivating Activities – Zoom on Empowerment” – un proiect de colaborare cu focus pe tineri cu vârste cuprinse între 13 și 15 ani. Prin acest proiect derulat în 2017 am ajutat 30 de tineri cu oportunităţi reduse să se cunoască mai bine, să învețe să gestioneze situații dificile din viața de zi cu zi, să-și dezvolte abilități sociale, să se implice activ în comunitatea în care trăiesc prin activități de voluntariat, activități artistice și sportive. https://mazeproject7.wixsite.com/maze-project-aces

Cu ajutorul vostru, al Fundaţiei Noi Orizonturi, am deschis un club GreenIMPACT în şcoală. Prin intermediul clubului am derulat 2 proiecte de service learning gândite şi implementate de către copiii şi tinerii din club. Primul proiect este „Trasee cu IMPACT”, un proiect de formare şi devenire a echipei GreenIMPACT, dar şi de valorizare a Lacului Albastru, prin marcarea traseelor în teren şi crearea de trasee în aplicaţii online accesibile cu bicicleta sau pe jos.

Al doilea proiect, intitulat „Comoara cu povești”, este un proiect de antreprenoriat social. Am gândit şi creat recipiente decorate cu imagini relevante din comunitatea noastră şi  le-am umplut cu poveşti, legende şi reţete locale pe care le-am tradus în limba maghiară şi limba engleză, astfel încât să fie interesante mai multor categorii de turişti. În cadrul celui de-al doilea proiect am primit şi alţi membri mai mici care s-au integrat foarte bine.

Clubul GreenIMPACT Baia Sprie este, de asemenea, un grup de voluntariat la care apelează atât Primăria, cât şi Centrul de Promovare şi Informare Turistică din localitate când au nevoie de voluntari. De Zilele Lacului Albastru copiii şi tinerii din Club au fost voluntari în organizarea crosului, cât şi a tirolianei. Cei care au apelat la clubul nostru au fost impresionaţi de felul în care grupul lucrează împreună, dar şi de responsabilitatea cu care s-au implicat în activităţi.

De 1 iunie, impacții au organizat o combinație de activități de serviciu în folosul comunității – Color-Run-ului pentru copiii și tinerii din comunitate, jocuri și ateliere de creație, karaoke. Mai multe puteți vedea chiar aici:

https://www.facebook.com/Green-Impact-Baia-Sprie-196116531023782/

Care sunt secretele pentru a rămâne un profesor implicat și mai mult decât atât, de a-i face și pe elevi să fie implicați?

Nu cred că este un secret, este doar dorinţa de a fi acolo pentru cei care au nevoie, de a face ceea ce poţi tu mai bine, analizând, privind cu ochi de adult care are ceva experienţă, fără a te lăuda mereu că ştii mai bine, luând în calcul posibilitatea că perspectiva ta este doar a ta, că pot fi mai multe perspective, deci mai multe soluţii.

Cred că pentru a reuşi să educi sau să îţi ajuti elevii cel mai relevant lucru este felul în care ei se simt atunci când învaţă ceva. Dacă sunt motivaţi şi curioşi, valorizaţi şi apreciaţi învăţarea are loc.

 „Critica, învinovăţirea şi morala nu mai produc efectele dorite în procesul de învăţare, dimpotrivă. Asta nu înseamnă că nu trebuie să dăm feedback, însă trebuie să fie feedback, nu judecată.”

 Educaţia este despre ei, nu despre noi. Dacă ei simt că într-adevăr contează, e un început promițător pentru ca învăţarea să aibă loc -pentru fiecare în ritmul său.

Cum consideri că ajuți la îmbunătățirea educației în școală?

Mi-ar plăcea să cred că dacă nu aş mai fi în şcoală, cineva mi-ar simţi lipsa.

De exemplu, elevei Muntean Adelina i-am predat Limba engleză în anul școlar 2017- 2018, iar în prezent îi sunt lider în cadrul proiectului GreenIMPACT. E mai în măsură să răspundă un elev, nu-i așa? „Ca  și profesoară încercă să vină cu ceva nou, un alt mod de predare,  iar scopul ei este să rămânem cu ceva după orele ei. Găsește rezolvare la orice problemă. De fiecare dată când am  o problemă legată de liceu sau personală mereu mă consult cu ea pentru că ştiu ca are sfaturi bune. Cunoaște limitele fiecărui elev, ne scoate din zona de confort, dar se oprește când e cazul.  Își ia în serios rolul de profesoară, dură când e cazul, înțelegătoare, tolerantă şi dă notele pe care le merităm. Ca și lider e mai relaxată, amuzantă, dornică de proiecte noi, de a învăța lucruri noi şi de a-i învăța şi pe cei din jur. Emană empatie, nu dă înapoi şi acceptă provocările. În cadrul proiectului GreenIMPACT  ne-a ajutat să devenim tineri mai responsabili , ne-a ajutat să ne dezvoltăm pe plan social și să ne cunoaștem valorile.”

Și cum crezi că pot ajuta profesorii în general? Dar părinții?

Profesorul este foarte important, la fel de important ca părinţii.

„Ceea ce ar trebui să facem cu toţii legat de copiii noştri este eliminarea comparaţiilor, valorizarea fiecărui copil pentru ceea ce este, încurajarea sinceră a acestora pentru a-şi îmbunătăţi anumite abilităţi şi competenţe care sunt deficitare şi multă, multă încurajare.”

Aici nu mă refer la replici generale de genul: „Eu ştiu că tu eşti cel mai bun”, ci aprecieri şi feedback foarte specific de genul: „În general te descurci bine la limba engleză, dar azi ai avut probleme la…Ar fi bine să vedem ce mai este de învăţat ca data viitoare să fie mai bine. Unde ai avea nevoie de ajutor?”

Ştiu că pare utopic, dar proactivitatea funcţionează atunci cand vorbim de comportamentele şi motivația copiilor şi a tinerilor. Trebuie doar să fim sinceri, să nu ne trăim visele prin copiii noştri, să fim consecvenţi şi să îi sprijinim, atât ca părinţi, cât şi ca profesori.

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471