Un #ProfAltfeldeIMPACT este acel profesor care poate vedea viitorul în care copilul de azi trebuie să se integreze

 

9 iulie 2019

Asan Ramona Gabriela este din anul 2000 dascăl, prietenă, părinte, soră a copiilor pe care îi educă și îi îndrumă în viață ca profesor de psiho-pedagogie specială la Școala Gimnazială „Ion Gheorghe Duca” din Petroșani, județul Hunedoara. „Am avut norocul ca la vârsta de 32 de ani, după ce am încercat câteva meserii, să îmi găsesc adevărata vocație, aceea de profesor”.

  • Noi considerăm că ești unul dintre #ProfiiAltfel de IMPACT. Tu cum ai defini un #ProfAltfeldeIMPACT?

Trăim într-o lume în care totul este într-o continuă dezvoltare, transformare, inovare și automatizare, informația abundă din toate părțile și pe toate canalele. Aproximativ 85% dintre meseriile care vor exista în 2030 nu au fost încă inventate, 800 de milioane de locuri de muncă vor fi desfiinţate din cauza automatizării, altele noi vor apărea, iar roboţii ne vor înlocui în unele activităţi”, susţine organizaţia neguvernamentală INACO, citând un studiu recent făcut de Dell Technologies. Conform acestui studiu, se relevă încă o dată importanța înzestrării copiilor cu competențe, nu doar cu cunoștințe teoretice, iar pentru dezvoltarea acestor competențe un profesor altfel trebuie să se implice alături de elevii lui în proiecte de service-learning.

Cred că un #ProfAltfeldeIMPACT este acel profesor care poate vedea viitorul în care copilul de azi trebuie să se integreze.

Cât despre drumul meu, în anul 2000, componenta de voluntariat era aproape inexistentă, cel puțin în zona Văii Jiului, iar ceea ce începusem eu, timid, să fac pentru a-i ajuta pe copiii din clasa mea, prin diferite proiecte educative extra-curriculare, era de fapt un voluntariat instinctiv, pentru că nu aveam toate datele necesare pentru a-l face așa cum trebuia.

În februarie 2009 mi s-a întâmplat un lucru care mi-a marcat existenţa, m-am înscris la un curs de lideri IMPACT al vostru, Fundației Noi Orizonturi, unde am învăţat că pot să fiu un profesor altfel. Aici mi-am dat seama că pot face mult mai multe pentru elevii mei cu cerinţe educative speciale, dar şi pentru ceilalţi copii din şcoală, am descoperit că pot fi creativă, am mai descoperit cât de important este ca un profesor să înveţe şi să se dezvolte în permanenţă, prin dezvoltarea laturii non-formale. V-am întâlnit pe voi şi de-abia atunci am început să fac voluntariat adevărat.

  • Cum aplici învățarea relevantă și ce rezultate ai văzut la clasă după activitățile de Service Learning făcute?

Pentru că lucrez cu copii cu C.E.S., utilizez extrem de mult jocul și povestirea ca o componentă a activităților de predare, pentru că majoritatea elevilor mei sunt în stadiul operațiilor concrete, stadiu în care copiii învață cel mai mult prin joc, tocmai de aceea este foarte importantă și relevantă activitatea mea din domeniul non-formal.

„Am înțeles, încă de la început, că îmi doresc să fiu mai mult decât profesorul acestor copii, pentru că îmi doream ca peste ani ei să se gândească și să își aducă aminte de mine, cu drag, așa cum și eu îi păstrez pe toți în suflet!”

  • Ce proiecte pentru comunitate ai realizat împreună cu elevii de-a lungul timpului? Ce le-a făcut să devină din teorie proiecte practice?

Proiectele noastre au pornit, din start, cu dorința expresă de a ajuta comunitatea, niciodată nu au rămas doar teorie. Proiectele cu cel mai mare impact au devenit tradiție în cadrul clubului și a comunității locale: este vorba despre „Cântăm pentru viață”, care în 21 mai 2019 a ajuns la ediția a VIII-a, și „Colind pentru bunicii nimănui”, care în decembrie 2018 a fost la cea de-a VI-a ediție.

Aceste proiecte se adresează celor mai vulnerabile categorii de persoane, nou-născuții și bătrânii. În anul 2009 ne-am hotărât să acordăm trusouri care conțineau tot ceea ce era nevoie pentru prima lună de viață a bebelușilor proveniți din familii dezavantajate. Am făcut un spectacol caritabil, iar banii obținuți din vânzarea de bilete și donații i-am folosit pentru cumpărarea trusourilor.

  • Când ai luat decizia de a fi un lider de Club IMPACT și cum consideri că ajută acest statut și întâlnirile săptămânale în relația cu tinerii?

Am participat la cursul de formare pentru Lideri seniori la voi, Fundația Noi Orizonturi Lupeni, în februarie 2009, iar la 1 martie mi-am făcut singură cadou un „super-mărțișor”, deschizând clubul IMPACT Pride of Petroșani, nume pe care copiii cu care am pornit în această aventură l-au ales.

Aceşti copii minunaţi, cărora le-am îndrumat paşii către voluntariat, m-au iubit şi respectat chiar dacă nu le-am fost profesor la clasă, au simţit că ei pentru mine sunt ca şi copiii mei şi că mă preocupă cu adevărat ei şi viitorul lor. Întânirile săptămânale sau ori de câte ori a fost nevoie, ne-au apropiat foarte mult, devenind o echipă și o familie, în același timp.

  • Dintre dialogurile cu tinerii, ce anume te impresionează din ceea ce împărtășesc cu tine? Ne poți oferi câteva exemple?

În cei 10 ani de existenţă a clubului, am văzut cum sute de copii păşesc cu sfială în sala de activități, cum, încet – încet, copiii frumoşi şi timizi ies din carapacea lor şi încep să îşi expună părerile, să observe probleme ale comunităţii din care fac parte, să se gândească la soluţii pentru a le ameliora sau rezolva pe cele care stau în puterea lor, să devină mai siguri pe forţa lor şi să devină conştienţi că ei pot produce, cu adevărat, schimbarea.

  • Cum arată vacanța de vară pentru un profesor? Ce activități ai în această perioadă?

Vacanța de vară a unui #ProfAltfel este cel puțin la fel de plină ca și anul școlar! În această vară continuăm parteneriatul început cu Muzeul Momârlanului, prin deschiderea unor ateliere de cusut, țesut, croșetat, tricotat, pentru a-i învăța pe tinerii noștri de IMPACT tehnici de handmade care devin din ce în ce mai puțin cunoscute, dar și pentru a pregăti diverse obiecte de artizanat pentru viitoarele evenimente de strângere de fonduri.

În rest, până la 1 septembrie când începe noul an școlar, multe alte proiecte cu și fără IMPACT!

Înscrie-te și tu până în 15 iulie în Academia IMPACT și fi #ProfulAltfeldeIMPACT! 

https://www.noi-orizonturi.ro/academia-impact/

 

 

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471