fbpx

Directorul Elisabeta Fărcaș transformă școala în Școala Comunitară

10.12.2019

Într-o școală comunitară se promovează învățarea relevantă. Întreaga școală învață, începând cu liderii școlii, profesorii, personalul ne-didactic, elevii, părinții acestora. Accentul se mută de pe predare pe învățare. 

Prin programul „Școli conectate la comunitate” oferim conducerilor școlilor din România cursuri de formare, facilitare, susținere financiară pentru a parcurge etapele de construcție a școlii – ca una a comunității. Începând din 2016, 65 de școli fac parte din rețeaua de Școli Comunitare, o rețea care aduce schimbări zilnice în comunitățile rurale și urbane din România. 

 

Cum ajunge o școală – Școală Comunitară?

Povestea Școlilor Comunitare este cel mai bine spusă de directorii cu care lucrăm, iar prin metoda The Most Significant Change, am selectat cea mai apropiată și mai semnificativă pentru programul noastru în 2019.

Directorul școlii Mintiu Gherlii din județul Cluj, Fărcaș Elisabeta ne relatează direct această schimbare adusă de intervenițiile Fundației Noi Orizonturi în școală. 

Domeniul în care se încadrează povestea: leadership, implicarea parintilor

„Povestea noastră a început cam timid. Nu înţelegeam anumite lucruri, nu înţelegeam pur şi simplu ce facem noi cu cele zece standarde ale şcolilor comunitare, pe care să ni le alegem mai întâi, care s-ar plia pe realităţile din şcoala noastră etc. Ba mai mult, aveam doar o singură colegă care m-a însoţit la acele întâlniri ale reprezentanţilor şcolilor comunitare, care era pusă şi ea în faţa unor provocări. Mie mi se părea ceva minunat, vedeam schimbări din mai multe puncte de vedere, le povesteam tuturor despre ce vrem să realizăm şi eram optimistă în tot ceea ce făceam. Dar nu ştiam ce şi cum va fi.

 

Îmi amintesc şi acum cu drag cum le-am explicat colegilor care este proiectul nostru şi cum vom proceda pentru implementarea lui. Implicarea părinţilor a fost unul din standardele selectate de noi. Cu toate că nu eram multe cadre didactice în şcoală, deoarece la noi jumătate dintre profesori lucrează şi în alte şcoli, ne-am mobilizat şi cu mari emoţii am participat la primele activităţi şi întâlniri cu părinţii şi copiii lor. Sala unde ne întâlneam am aranjat-o nu ca o sală de clasă ci ca un loc plăcut, de relaxare, cu mobilier nonstandard, achiziţionat împreună cu comitetul nostru. Am observat că puneau suflet în tot ceea ce făceau. Copiii au venit cu drag, fiindcă făceau pur şi simplu altceva. Părinţii au venit la început din curiozitate, apoi din plăcere.

Am desfăşurat activităţi practice, confecţionări de obiecte decorative, pictură pe lemn şi sticlă, lectură cu elevii şi părinţii, dar cele mai frumoase au fost cele prin care copiii, împreună cu părinţii au învăţat elemente de bază ale limbii engleze. Veneau şi aveau o licărire de fericire în ochii lor, aşa că, în vacanţa din vara lui 2018, am continuat sub forma unei şcoli de vară, de două ori pe săptămână.

Ceea ce m-a impresionat a fost faptul că au participat şi alţi colegi, fără să fie chemaţi. Preotul satului, văzând ceea ce facem s-a oferit să ne ajute şi să ne susţină. Participă la activităţile noastre de fiecare dată când poate. Scoala de vară a devenit o tradiţie pentru noi, iar tabăra de o săptămână pe care am organizat-o a devenit la fel. Am avut-o şi anul acesta şi ne-am propus sa o organizăm în fiecare vară.

 

Anul acesta ne-am axat şi pe dezvoltarea profesională, iar dacă vorbim de schimbare, da, într-adevăr s-au schimbat multe în şcoala noastră. Colegi  care desfăşoară activităţi din proprie iniţiativă, participă necondiţionat la ele, vin cu propuneri noi, aplică la clasă ceea ce au învăţat, nu e puţin în condiţiile de astăzi.

Această poveste este deosebit de importantă pentru mine, deoarece este începutul schimbărilor care trebuie să se producă în fiecare şcoală, dacă vrem să ne îndreptăm spre performanţă, spre o şcoală cu adevărat benefică. Părinţii ne caută mai des, vin şi ei cu propuneri, au iniţiative, se simt importanti.

Nu demult, o mamică, care are mai mulţi copii în şcoala noastră a cerut permisiunea să redecoreze clasa unde învaţă fetiţa ei. Am acceptat mai mult din curiozitate. Era sala de clasă cea mai sărăcăcioasă, dacă pot spune aşa. A fost o surpriză. A vopsit unde era necesar, a schimbat perdele, a refăcut afişierele, a adus tablouri cu citate celebre, a schimbat radical aspectul clasei. Este un exemplu demn de urmat.

Acest program a avut rolul fundamental la producerea acestor schimbari. Dacă nu era acest program, nu cred ca aveam acest imbold, nu păşeam în această direcţie, ci rămâneam pe aplicarea clasică a programei şcolare, pe acelaşi demers ca si până acum. Acum simţim cu adevărat că suntem pe drumul cel bun, deşi am făcut doar un pas, iar cine vine nou în şcoala noastră se molipseşte şi el.

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471