fbpx

De la substituit la redefinit învătarea în online

 

23 martie 2020

O avalanșă de instrumente online la dispoziția profesorilor, o armată de oameni binevoitori care ne pot arăta cum să le folosim și totuși ne simțim singuri și copleșiți. Pare o luptă la care am pierdut startul. Dacă ne-am fi apucat din timp, dacă am fi avut mai multă pregătire pe subiect, dacă am fi avut mai multe resurse, dacă…

Pedagogia rămâne însă știința care se ocupă cu metodele de predare-învățare. Dacă vorbim de online sau față în față preocuparea fiecărui profesor rămâne aceeași: cum învață elevii mei mai bine?

Ca orice știință, nici pedagogia nu oferă răspunsuri simple sau finale, dar știm astăzi că anumite intervenții sunt mai eficiente decât altele. De exemplu, Feedback-ul oferit specific, detaliat și imediat are un impact major asupra rezultatelor învățării. Dar, dacă avem 25 de elevi într-o clasă și înmulțim cu numărul de clase la care predăm, orice temă, lucrare, activitate devine o povară birocratică. Eficiente sunt și auto-evalurea sau învățarea prin colaborare, dar spațiul este de multe ori nepotrivit pentru astfel de activități, iar timpul nu este nici de această dată darnic.

Știm că aceste intervenții pedagogice sunt bune. Nu merită să ne punem întrebarea dacă poate tehnologia să ne ajute să le folosim mai frecvent și mai eficient? Eu zic că merită. Nu pentru că astăzi suntem izolați la domiciliu și nu știm când o să putem să ne întoarcem la clasă. Ci pentru că tehnologia rezolvă atât de multe dileme pedagogice la care nu am găsit răspuns față în față.

Iată de ce pledez pentru un model de integrare a tehnologiei la clasă care să aibă sens într-un context mai larg: cum învață mai bine elevii.

Modelul SAMR

Deoarece alfabetizarea tehnologică devine rapid o abilitate necesară a secolului al XXI-lea, profesorii au nevoie de un model sau cadru care să ajute la evaluarea nivelului lor de integrare a tehnologiei în sala de clasă. Modelul SAMR ne permite acest lucru, dar și să reflectăm la modul în care învățarea poate fi mai eficientă prin utilizarea tehnologiei:

  1. SUBSTITUIRE – Tehnologia acționează ca un înlocuitor direct al instrumentelor, fără modificări funcționale. De exemplu, elevii pot să își ia notițe pe un procesor de text (de exemplu Word) în loc să scrie de mână într-un caiet.
  1. AUGMENTARE – Tehnologia acționează în continuare ca un înlocuitor direct al instrumentelor, dar cu îmbunătățiri funcționale. Luând exemplul notițelor pe un procesor de texte, augmentarea poate însemna să adăugăm imagini, să folosim hiperlink-uri și să facem modificări rapide pe text.

Aceste prime două niveluri ale modelului SAMR reprezintă îmbunătățiri ale modurilor de lucru existente. Tehnologia digitală nu este necesară pentru a îndeplini sarcina de învățare. Tehnologia oferă pur și simplu un mediu digital pentru învățare, ceea ce poate îmbunătăți învățarea.

3. MODIFICARE – Tehnologia nu doar îmbunătățește activitatea de învățare, ci o transformă semnificativ. Un exemplu ar putea fi un blog creat de elevi cu audiență națională. Blogul îi constrânge pe elevi să fie mult mai responsabili pentru munca pe care o prezintă, așa că vor tinde să-și petreacă mai mult timp rafinându-și munca scrisă. În acest fel, atât învățarea elevilor, cât și alfabetizarea se îmbunătățesc.

4. REDEFINIRE – Acest nivel impune profesorului să se gândească la activități de învățare care anterior erau de neconceput fără utilizarea tehnologiei. De exemplu, utilizarea Google Docs în care elevii din diferite părți ale lumii să poată colabora pentru o sarcină comună. Folosesc secțiunea chat și comentarii pentru a discuta diferențele.

Nivelurile de modificare și redefinire presupun ca tehnologia să ajute activ la transformarea modului în care poate avea loc învățare

Modelul SAMR este, în esență, un instrument de planificare pentru profesori care ajută la proiectarea unor activități de învățare mai bune pentru elevi. Atenție, însă, aveți în vedere întotdeauna dacă tehnologia îmbunătățește sau nu procesul de învățare. Dacă procesul de învățare este îmbunătățit prin utilizarea tehnologiei, atunci este cazul să o folosiți – dacă nu, metodele mai tradiționale (analogice) pot funcționa la fel de bine (dacă nu mai bine).

De unde începem?

Instrumentele online sunt disponibile, multe gratuite și prietenoase. Dar, pentru a construi o lecție în care nu doar substituim metodele față în față cu cele online și să încercăm cu adevărat să redefinim procesul de predare-învățare, vă sugerăm să începeți de la:

  1. Un subiect care vă pasionează – Dacă ar trebui să alegeți un subiect din clasa dvs., care exemplifică cel mai bine de ce ați fost fascinat de această materie, care ar fi?
  2. Barierele elevilor – Există un subiect din clasa dvs. la care un număr semnificativ de elevi se blochează și nu reușesc să progreseze?
  3. Nevoile elevilor – Ce subiect din clasa dvs. care, dacă ar fi înțeles profund, ar servi cel mai bine intereselor elevilor dvs. pentru studii viitoare sau în viața lor în afara școlii?

Vă mai recomandăm să accesați și această platformă pentru o varietate de aplicații și instrumente online care vă pot inspira. Fiți curajoși, testați și dacă aveți nevoie de un feedback sau un sfat nu ezitați să ne scrieți pe adresa comunicare@noi-orizonturi.ro.

Mult succes!

 

Text realizat de Sorana Pogăcean

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471