fbpx

Paradoxal, acum avem posibilitatea și responsabilitatea să închegăm comunitatea în jurul școlii

6 Aprilie 2020

Ovidiu Chinan este designer instrucțional la Liceul Teoretic ELF din Cluj-Napoca, dar și coordonator al clubului de dezbateri din cadrul liceului, coordonator strategic în Organizația Națională Cercetașii României și formator. Nicidecum în ultimul rând, este tătic. 

Despre el, Ovidiu ne spune: „Îmi place mult de tot ce fac, atât în învățământul formal, cât și în non-formal. Îmi plac tabelele inteligente – să fiu organizat, șmecheriile pe care le poți face în Excel – și pădurea. Îmi place când pot să rezolv o problemă, în special când e a altcuiva. Îmi plac poveștile și filmele. Mi-aș fi dorit să citesc mai mult în adolescență … Nu-mi plac extremele. Am fost foarte norocos să dau de oameni faini în viaţa mea, care m-au ajutat să ajung unde sunt și cum sunt azi.”

 

Ce face, de regulă, un designer instrucțional la o școală? Așa, dintr-o descriere a postului, aș putea intui că proiectează și ghidează experiențe de învățare oferind instrumente potrivite pentru rezultatele așteptate ale învățării.

Doar din septembrie 2019 am acest rol oficial în şcoală și ce pot spune, dincolo de definiția postului care se poate găsi online, este că un designer instrucțional este ca un fel de lipici sau cheag – așa am simțit … În principal, ajut colegii să folosească unele instrumente la clasă pentru a diversifica experiențele școlare pe care le pregătesc pentru elevi. Intru și la ore din când în când și asta îmi place foarte mult. Interacționez direct cu diferiţi copii în fiecare zi și aşa pot avea o vedere de ansamblu asupra impactului pe care îl au instrumentele propuse. Modalitățile de îmbunătățire le pot transfera de la o clasă la alta, pentru că fiecare profesor foloseşte instrumentul în felul său și asta cred că ajută în distribuirea know how-ului din şcoală.

 

Care sunt cele mai mari dificultăți sau provocări cu care se confruntă profesorii acum?

Cred că cea mai mare dificultate e designul unei structuri de învățare online, dar mai specific aș zice că e lipsa clarității și a sprijinului. Canalele de comunicare pe care le foloseau profesorii (e-mail, Whatsapp, Facebook etc.) au explodat și, în lipsa unei structuri care să ofere claritate în comunicare, profesorii greu fac față diverselor căi de comunicare. Mult timp s-au folosit ineficient. Profesorii, mare majoritate dintre ei, acum descoperă multitudinea de resurse și instrumente disponibile online. E dificil aşa, ad hoc, să le pui în ordine, să știi care e cel mai bun pentru ce nevoie ai tu și mai ales copiii tăi … și evident primele săptămâni sunt de testare, de acomodare, de reglare. Asta în scenariul fericit în care profesorul găseşte ceva ce îl poate ajuta și poate învăța repede și singur.

Sprijinul, indiferent cât de autodidact ești, e de mare folos: să ai la cine să apelezi când ceva nu merge fie cu platforma, fie cu comunicarea. Cred că asta e cel mai important, de fapt. Să ai cu cine să te sfătuiești. Și dacă nu ai cu cine, e important să realizezi că ai nevoia asta și să încerci să cauți oameni în comunitatea apropiată cu care poți colabora. Nu e obligatoriu să fie dascăli, dar e nevoie să se priceapă să te ajute acolo unde căutările tale se izbesc de dificultăți.

 

Ce provocări aduce tehnologia acum? Cum influenţează ghidarea, facilitarea învăţării? 

Prima influență se arată prin invazia timpului personal – e greu să stabilești limite – și apare o supra-stimulare vizuală, cognitivă. În școală, dar și în familii, remarcăm lipsa unei culturi tehnologice care ar regla conduita online, organizarea timpului personal fără a te lăsa dominat de tehnologie. Folosite eficient, platformele de învățare la distanță ajută foarte mult în generarea unei structuri care să ofere claritate. Dar trebuie învățat că sarcina online nu este egală cu sarcina dată în sala de clasă. E nevoie să reformulăm cerințele adresate celor care învăță, conținuturile și metodele de evaluare. Nu e suficient să mutăm offline-ul pe o platformă pentru că nu facem mare lucru.

 

În ce privește mutarea aceasta pe platforme de comunicare online, există diferențe între cei din învățământul primar și cei de gimnaziu sau liceu?

Există diferențe majore. În mod specific, pentru copiii din clasele pregătitoare până în clasa a doua, marea problemă este tipărirea și transmiterea la corectat a sarcinilor, dar chiar și corectatul rezolvărilor. Din clasa a 3-a în sus, copiii se pot descurca din ce în ce mai bine și singuri cu sarcinile. De la o zi la alta învaţă cum să intre pe platforme, cum să le folosească singuri. Dar cu cei mici e mai greu: e nevoie de un adult care să medieze interacţiunea și lucrul pe calculator sau alt device

 

Cum pot colabora profesorii de la aceeaşi clasă pentru a evita bombardarea elevilor cu sarcini?

Aici este vorba despre un proces care trebuie reglat din mers. Ajută să începi cu niște reguli simple de urmat legate de conduita în timpul unor întâlniri online, cu un orar, de exemplu, iar pe măsură ce lucrurile merg sau nu, reglezi, îmbunătățești. Orarul de lucru al profesorilor trebuie să fie clar astfel ca ei să poată genera sarcini, să poată interacționa cu copii, să poată corecta sarcini și să ofere feedback elevilor.

 

Ce presupune efectiv colaborarea între cadrele didactice de la aceeaşi clasă – pe ce segmente ale muncii lor, când colaborează, cum îşi împart sarcinile?

Colaborează de la proiectare până la feedback și evaluare: cel care proiectează o sarcină de învățare, înainte să o trimită copiilor, solicită feedback de la coleg. Uneori generăm idei și sarcini împreună, ne întâlnim online și creăm una-alta. Ne împărțim și sarcinile de verificat rezolvările copiilor și de dat feedback. Stabilim cine face acest lucru cu care elevi când anume.

 

Ce crezi despre viitorul școlii după această perioadă de școala online?

Cred că se va manifesta efectul de pendul … adică cred că după explozia de online va urma o ignorare sau repulsie față de mediul online, cel puțin la profesori, așa preconizez. În timp pendulul se va stabiliza și eu cred că vor continua să folosească noile abilităţi dobândite în această perioadă și în viața de zi cu de la şcoală.

 

Un mesaj actual pentru profesori?

Creaţi-vă o comunitate de sprijin. Apelați la oameni care sunt mai tehnici în ale calculatoarelor, care vă pot ajuta cu sprijin pe partea tehnică. Nu vă fie frică sau rușine să spuneți că nu știți și veți vedea că aveți oameni în jur care se vor bucura de oportunitatea de a vă sprijini, de a vă oferi ghidaj. Acum este un moment crucial și paradoxal, în care chiar dacă suntem toți la casele noastre, avem posibilitatea și responsabilitatea să închegăm comunitatea în jurul școlii, mai mult ca niciodată. 

Contact

Sediul Central Lupeni

 

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

 

comunicare@www.noi-orizonturi.ro

 

 

0254 564 471