fbpx

Oglindă, oglinjoară, cine este cel mai învățat din țară?

17 mai 2020

Ca orice organizație preocupată de învățare, și noi, la Fundația Noi Orizonturi avem o serie de competențe de dezvoltat și o programă de urmat și armonizat cu alte intervenții educaționale. Mii de copii, din cele mai diverse contexte, urmează programele realizate de noi, însă de 20 ani ne urmărește o întrebare: chiar învață? Ce date avem pentru a ajunge la o astfel de concluzie?

 

Te invităm să asculți și podcastul nostru despre evaluare, primul podcast educațional aici. 

 

 

Păi, nu avem. Într-un sistem în care evaluarea este personajul negativ al unei povești în care eroul nu apare niciodată să salveze situația, orice încercare de a aduna date pe acest subiect este sortită eșecului. Dacă folosim chestionare, ele sunt completate „să dea bine”; dacă mergem în vizite, ele sunt văzute ca „inspecții”; dacă am scos evaluările de tip sumativ și le-am lăsat doar pe cele de tip formativ, nu le-a mai acordat nimeni atenție pentru că „nu se văd”.

„Al cărei nume nu trebuie rostit” este însă esențială în procesul de formare. Încercați doar să ieșiți din casă în fiecare dimineață fără să aruncați o privire în oglindă. Poate nu vedem în ea ce ne-am dori, dar ne ajută să ajustăm și să aranjăm ceea ce altfel ar fi greu de  observat. Sau ar fi observat de ceilalți, când este prea târziu să mai schimbăm ceva. O oglindă de calitate, curată, luminată ne oferă șansa să ieșim mai încrezători pe ușa casei știind că am îmbunătățit tot ce a stat în puterea noastră.

Învățarea în online este o gură de aer pentru cei care suntem bântuiți de întrebarea dacă învață participanții sau nu. Platformele de învățare online par să fi găsit un răspuns complex, integrând bune practici pedagogice, fără să mă copleșească pe mine ca utilizator.  

Aș vrea să folosesc un exemplu din cursurile noastre online deschise care sper să vă ofere o imagine asupra modului în care folosim evaluarea ca oglindă pentru învățare.

În cadrul celor patru cursuri online, fiecare lecție conduce participanții printr-o serie de activități: quiz-uri, filme, texte, jocuri, provocări în loc de „teme de casă”. Dacă, de exemplu, obiectivul de învățare al lecției a fost ca participanții să identifice și să explice ce sunt Obiectivele de Dezvoltare Durabilă, atunci participanții trec prin acest proces:

  • Quiz pentru a introduce Obiectivele de Dezvoltare Durabilă, pentru a activa cunoștințele existente a priori și pentru a trezi curiozitatea participanților;
  • Film animat urmat de o serie de întrebări care testează, dar și sprijină înțelegerea celor 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă;
  • Citirea unui text urmată de întrebări de înțelegere și reflecție;
  • Joc de potrivire a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă;
  • Un clip muzical pentru a-i motiva să fie parte a acestei mișcări globale;
  • Quiz final, care reia întrebările din quiz-ul inițial, dar de data aceasta participanții primesc și răspunsul corect;
  • O provocare în care participanții sunt rugați să își pregătească o pereche colorată de ochelari și să se filmeze în timp ce povestesc cum vizualizează ei lumea în 2030.

Dar, au învățat? Hai să vedem:

În acest moment, la cursul ODD 4 Educație de calitate sunt înscriși 564 de participanți.

72,52% au început cursul și au vizualizat prima pagină, dar numai 67,2% au completat toate activitățile. Restul au stat prea puțin pentru a parcurge întreg conținutul.

Întrebare pentru facilitatori: Restul de până la 100% de ce s-au înscris dacă nu au parcurs nici prima pagină?

50,53% au completat quiz-ul inițial și 44,15% au completat quiz-ul final.

Întrebare pentru facilitatori: Ce i-a ajutat pe cei 44,15% să finalizeze întreaga lecție? Ce i-a demotivat pe cei  6,38% care au abandonat pe parcurs?

53,9% dintre participanți au urmărit filmul, dar doar 37,59% au răspuns și la întrebările de înțelegere.

Întrebare pentru facilitatori: Urmărirea filmului fără răspuns la întrebări înseamnă oare că au înțeles?

46,45% au citit textul, dar numai 40,07% au răspuns la întrebările de înțelegere și reflecție.

Întrebare pentru facilitatori: Citirea textului fără răspuns la întrebări înseamnă că au înțeles?

25,53% au rezolvat provocarea săptămânii, adică au respectat criteriile de succes specificate (au făcut ochelari, au realizat filmarea, au încărcat filmarea pe platformă).

Întrebare pentru facilitatori: Ce li s-a părut dificil la această provocare celor care nu au rezolvat-o? Faptul că era nevoie de materiale suplimentare și nu le aveau la îndemână? Nu au un dispozitiv pentru filmare? Se simt vulnerabili să încarce o filmare cu ei pe platformă?

Au fost 1662 de comentarii pe parcursul acestei lecții. Cele mai multe interacțiuni (236) au fost generate la activitatea cu filmul.

Întrebare pentru facilitatori: Cum formulăm întrebările pentru a crea un dialog cu participanții?

Media notelor obținute la Quizul final este 9.69. Mi-a fost ușor să văd distribuția notelor pentru că platforma îmi permite să transfer totul în Excel.  Doar 2 participanți au obținut note sunt 5.

Întrebare pentru facilitatori: Ce se întâmplă cu cei 2 participanți care nu au obținut note de trecere?  Dar cu cei care au obținut sub nota 8?

Iată cum fiecare activitate este de învățare și de evaluare, pentru participant, dar și pentru mine ca organizator. Da, și primul meu gând a fost același: doar 40% dintre participanți au învățat? Și abia apoi m-am luminat. Este pentru prima oară când știu exact câți au învățat, de ce nu au învățat ceilalți și cum pot să cresc acest procent începând cu lecția numărul 2. Asta numesc eu o oglindă de calitate!

Autor: Sorana Pogăcean, specialist programe educaționale Fundația Noi Orizonturi

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471