fbpx

Căutăm mentori pentru liceenii din mediul rural de la Edulab

2 iulie 2020

Jumătate din populația școlară a României nu are acces la ceea ce are în mod obișnuit un copil la oraș: nu are posibilitatea unui program de școală prelungit, nu are acces la programe extrașcolare, are profesori care fac naveta între 2-3 școli, învață în școli neîncălzite și cu WC-ul în curte.

Mai mult decât atât, datele relevate în ediția 2018 a PISA confirmă deficiențele majore ale sistemului de educație din România. PISA 2018 relevă un nivel record de analfabetism funcțional, de 44%, în vreme ce scorurile înregistrate de elevii români sunt cele mai slabe din ultimii nouă ani.

Explicațiile acestui rezultat sunt: subfinanțare cronică, un cadru curricular învechit și mai ales decalaje uriașe între școlile din mediul rural și cele de la oraș. Copiii și tinerii din mediul rural nu beneficiază de un start egal în viață și nu sunt pregătiți pentru viitor.

Perioada COVID-19 adâncește și mai mult inegalitățile în educație, având în vedere că există 1,3 milioane de copii care trăiesc sub pragul sărăciei, majoritatea din mediul rural. Practic doar 1 din 3 copii a avut acces la școala online în această perioadă, lucru ce a afectat extrem de mult mai ales copiii din clasele primare care acum învață să scrie și să citească.

 

 

Fii mentor pentru tinerii din sate

Pentru a echipa tinerii din mediul rural să facă față provocărilor și să se adapteze oricărui context indiferent de startul pe care l-au avut în viață, lansăm împreună cu VITAS România, EduLab – programul de antrepronoriat în educație.

Scopul acestui program este de a oferi un context educațional tinerilor din mediul rural pentru a-și dezvolta spiritul și gândirea antreprenorială în vederea sprijinirii comunităților locale, dar și pentru pregătirea acestora pentru viitor. Gândirea antreprenoriată reprezintă una dintre cele 4 meta-competențe (alături de disciplină, gândirea de designer și autonomia) ce ajută tinerii să se pregătească pentru un viitor incert.

Timp de 4 săptămâni, ghidați de experți și mentori, 45 de liceeni oraganizați în 15 echipe de câte 3 liceeni,  vor parcurge într-un program online toate etapele construirii unui proiect de antreprenoriat în educație, cu scopul de a sprijini copiii mai mici din satul/comuna lor să meargă mai pregătiți la școală din septembrie. Astfel liceenii se echipează cu noi competențe și copiii mai mici beneficiază de ajutor în învățare.

Ce ar trebui să fac în calitate de mentor?

Pentru a parcurge toate etapele programului, de la conceperea ideii de proiect până la implementare, tinerii au nevoie alături de ei de adulți dedicați care să îi inspire, să le dea încredere, să îi ajute să se organizeze și să ia decizii în echipă.

Astfel, pentru aproximativ 2 ore/săptămână, timp de 2 luni,  mentorii ar trebui să se întâlnească cu echipa de liceeni delegată pentru:

  • a le oferi sprijin în realizarea taskurilor din program, de la o săptămână la alta;
  • a crea un proiect clar, fezabil, realist pentru comunitatea lor rurală;
  • a le monitoriza evoluția și a-i mobiliza atunci când se blochează în crearea și implementarea proiectului;
  • a-i ajuta să își pregătească discursul de prezentare în fața juriului
  • a le fi alături în etapa de implementare a proiectului cu sfaturi & sugestii;

 

Pentru cei 15 mentori selectați vom:

  • organiza o întâlnire online cu toți mentorii pentru a discuta despre cum lucrăm cu tinerii/roluri/responsabilități + detalii despre cum ar trebui să arate proiectele finale ale tinerilor;
  • întâlniri online/discuții telefonice în funcție de nevoile apărute, clarificări cu staff-ul Fundației Noi Orizonturi.

Cine poate fi mentor voluntar?

Rolul mentorului este de a ghida, de a inspira, de a ajuta echipa să funcționeze, de a-i provoca pe tineri să gândească creativ și strategic și de a se asigura că proiectele pe care le gândesc sunt fezabile, realist de implementat într-o lună, cu efectepe termen mediu și lung. Iată profilul potrivit:

  • Persoane dornice să lucreze și să contribuie la educația tinerilor din mediul rural – dinamice, poate vorbi pe „limba” tinerilor;
  • Disponibilitatea de a-și asuma provocări: provocarea de a fi alături de tineri pe tot parcursul proiectului și de a-i motiva/mobiliza atunci când este necesar, provocarea de a lăsa spațiu tinerilor fără a veni din start cu soluții (îi încurajăm să gândească, îi ajutăm cu sugestii după ce simțim că au explorat toate variantele), provocarea de a fi suport emoțional pentru tineri fără a judeca;
  • Disponibilitatea de a aloca 2 ore pe săptămână pentru mentorarea tinerilor, atât în timpul desfășurării programului online (rezolvarea taskurilor săptămânale) cât și în implementarea efectivă a proiectului în cazul în care echipa se va număra printre câștigători;
  • Experiență de lucru în echipe/de gestionare a echipelor – reprezintă un avantaj experiența anterioară de lucru cu tinerii;
  • Reprezintă un avantaj experiența sau pasiunea în domeniul antreprenoriatului (poate explica ce înseamnă o strategie de marketing/promovare, cum se construiește un buget, cum ajungi la publicul țintă, cum gândești o soluție sustenabilă, cum identifici o nevoie reală) – mentorul poate apela și la alte persoane pe care să le invite în cadrul întâlnirilor cu echipa mentorată (experți pe domenii/teme specifice- mentorul nu trebuie să fie expert pe toate temele de mai sus);
  • Reprezintă un avantaj disponibilitatea de a participa la întâlnirile din programul online facilitat de Noi Orizonturi;

 

Etapele programului online

În echipe de câte 3, liceenii vor parcurge etapele de mai jos iar din 15 echipe, 10 vor primi un premiu în valoare de 2000 de lei pentru implementarea ideilor câștigătoare.

Poiectele dezvoltate în timpul programului vor fi prezentate în cadrul unui eveniment online – live- în fața unui juriu format din experți în domeniul antreprenoriatului social și astfel se vor decide cele mai bune 10 idei de antreprenoriat în educație, ce vor fi premiate și sprijinite în implementare. După fiecare etapă parcursă, echipele de tineri vor avea teme/task-uri de îndeplinit până la următoarea întâlnire online (practic în fiecare întâlnire online tinerii dezvoltă o parte din proiectul lor);

pregătire 20 iulie Întâlnire online de pregătire a mentorilor Întâlnire doar cu mentori
Etapa 1

21 iulie

09.00-11.00

Întâlnire de cunoaștere, bun venit în program Întâlnire cu mentorii și echipele de tineri- matching

23 iulie

09.00-11.00

Empatia & definirea problemei Participarea mentorilor- opțională
Etapa 2

30 iulie

09.00-11.00

Ideația – generare de idei Participarea mentorilor- opțională
Etapa 3

6 aug

09.00-11.00

Prototiparea – realizarea unei machete a produsului/serviciului dezvoltat Participarea mentorilor- opțională
Etapa 4

10 aug

09.00-11.00

Testarea & Pitch de prezentare a proiectului Participarea mentorilor- opțională

12 aug

09.00-11.00

Repetiții/pregătirea pentru prezentarea finală Recomandat participarea mentorilor

13 aug

16.00

Jurizare- prezentarea proiectelor și anunțarea câștigătorilor Participarea mentorilor- opțională

 

*** Mentorii vor stabili împreună cu tinerii care sunt zilele/orele la care se vor întâlni săptămânal pentru realizarea task-urilor aferente fiecărei etape/ pentru a sprijini echipa în funcție de nevoi ***

Care va fi problema pe care vor trebui să o rezolve prin proiectele lor?

Inegalitatea de șanse la educație este una dintre problemele fundamentale cu care se confruntă sistemul de învățământ preuniversitar din România. 4 din 10 copii din România (cei mai mulți din mediul rural) au părinți în şomaj sau cu venituri mici, ceea ce se traduce în condiţii de locuit precare, îngrijirea inadecvată a sănătăţii şi bariere în accesul la învăţământ, cultură, sport şi petrecerea timpului liber.

Perioada COVID 19 a adâncit și mai mult inegalitățile în rândul copiilor prin faptul că școala s-a mutat în online, ceva la care nu toți copii au acces, astfel că mulți dintre ei au rămas în urmă cu scrisul/cititul/socotitul. Liceeni vor căuta soluții prin care să ajute copiii din ciclul primar să fie mai bine pregătiți pentru a relua școala din septembrie.

 

Cum mă înscriu?

Completând acest formular de înscriere până în data de 14 iulie 2020:

Calendar general al proiectului:

Activitate

Perioadă

Lansarea apelului de selecţie şi înscrierea grupurilor de tineri în proiect

29 iunie- 14 iulie 2020

Selecţia celor 15 grupuri de tineri în proiect (3 elevi/echipă)

17 iulie 2020

Desfășurarea programului online de antreprenoriat în educație & dezvoltarea proiectelor

21 iulie – 12 august 2020

Eveniment public/online de pitch și jurizare a ideilor de antreprenoriat în educație

13 august 2020

Implementarea proiectelor

14 august – 14 septembrie

 

Pentru detalii, ne puteți contacta pe adresa de mail: lidia_bondiuc@noi-orizonturi.ro

Despre Vitas România (Vitas IFN SA)

Vitas se numără printre pionierii facilitării accesului micilor întreprinzători din România, la finanţare bazată pe analiza capacităţii şi potenţialului şi nu a posibilităţii de acoperire cu garanţii reale imobiliare. Au început în 1996 şi de atunci finanţează micii întreprinzători români ce au acces limitat la credite.

Vitas România este o companie a Global Communities, o organizaţie non-guvernamentală americană activă la nivel mondial de peste 60 de ani, ce lucrează în strânsă colaborare cu comunitățile din întreaga lume pentru a aduce schimbări durabile menite să îmbunătățească modul de viață al persoanelor vulnerabile.

Misiunea Vitas este de a oferi produse şi servicii financiare care să răspundă nevoilor clienţilor si de a susţine dezvoltarea personală, a afacerii şi a comunităţii în care trăiesc.

La Vitas, nu conteaza cât de mic ești acum, conteaza cât de mare poți deveni.

Mai multe despre Vitas, aici: https://www.vitasromania.ro/

 

 
 

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

comunicare@www.noi-orizonturi.ro

0254 564 471