fbpx

Melcul și balena

25 septembrie 2020

de Julia Donaldson și Axel Scheffler

Povestea este despre un melc care, în ciuda sfatului celorlalți melci de a ședea „binișor” lipit pe stâncă, vrea să dea lumii roată și decide să facă autostopul pe mare.  El se urcă pe coada unei balene care i-a cântat melcului despre frumusețile pământului – ghețari sclipind, galerii de coral, stele ce cad în valuri colosale. Melcul pornește în explorare pe coada balenei, descoperă turnuri de gheață, munți de foc, nisip de aur, caverne întinse, cerul nesfârșit și în timpul călătoriei învață și despre sine. Într-o zi, balenă – speriată de tumultul infernal creat de bărcile cu motor, eșuează pe o plajă. Melcul cheamă în ajutor elevii dintr-o școală, lasă o dâră argintie de litere „caligra-ntortocheate” pe tablă: „Balena trebuie salvată!” Comunitatea se mobilizează și reușesc să salveze balena. După ce melcul și balena ajung acasă și povestesc melcilor rămași pe stâncă despre aventurile lor, aceștia prind și ei gust de aventură.

De ce am ales această carte?

Am ales cartea pentru că oferă lecții despre curaj și poftă de învățare, despre explorare, despre lideri. E foarte frumos ilustrată, redând imagini din diferite medii de viață, are un vocabular provocator, care oferă copiilor ocazia să învețe numeroase cuvinte noi în context de aventură. De asemenea, oferă un exemplu de rezolvare de probleme: o făptură atât de mică precum melcul salvează balena cea mare, ceea ce constituie o veritabilă lecție de pro-activism pe înțelesul copiilor. 

Ce activităţi se pot face pe marginea ei?

Înainte de citire, copiii pot fi antrenați în discuții despre călătorii care ocazionează învăţare, despre locuri exotice, dar și despre lucruri pe care le-au făcut pentru a contribui la o cauză a comunității lor. Activitatea de citire și scriere care urmează după ascultarea poveștii poate face apel la abordarea bazată pe experiența limbii (ABEL), pornind de la lucrurile pe care le văd melcul și balena. Scrisul „caligra-ntortocheat” al melcului invită chiar și la exersarea caligrafiei.

În privința matematicii, activitățile post-lectură se pot axa pe parametri unui spațiu în care ar încăpea o balenă, estimarea unor distanțe sau măsurarea cu ajutorul pașilor, estimarea timpului necesar pentru ca un melc să se deplaseze pe o anumită distanță târându-se, reconstituirea pe glob sau hartă a traseului parcurs de melc și balenă pe baza unor indicii (de exemplu, pinguinii, palmierii). 

De asemenea, povestea poate conduce la discuții despre ce stă în putința celor mici pentru a rezolva sau a contribui la rezolvarea unor probleme mari – de exemplu, salvarea animalelor amenințate de schimbările din mediul înconjurător etc. Valorile transmise de poveste sunt curajul și leadership-ul, curiozitatea și învățarea, cooperarea. 

Contact

Sediul Central Lupeni

 

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

 

comunicare@noi-orizonturi.ro

 

 

0727 301 245