fbpx

2020  – „Împreună ne e mai bine și mai ușor”

3 mai 2021

În 2020, s-au împlinit 12 ani de când Laura Borbe, profesor de logică și filosofie la Liceul Mihai Eminescu din Cluj-Napoca, colaborează cu Fundația Noi Orizonturi. În tot acest timp, a lucrat ca și coordonator voluntar de club IMPACT, trainer, coordonator de formare, mentor, manager de proiect și designer de program. A fost, însă nevoie de o pandemie pentru ca Laura să-și împlinească un vis de o viață: acela de a învăța ÎMPREUNĂ cu ceilalți.

În toamna lui 2019, FNO a provocat-o pe Laura să gândească și să coordoneze niște cursuri care să ajute școlile rurale din zone cu destinație ecoturistică în care existau cluburi GreenIMPACT să implementeze proiecte de service learning în Școala Altfel. FNO s-a implicat în transformarea Școlii Altfel într-un spațiu de promovare a unei altfel de educații în sistemul formal încă din 2014, iar Laura a fost implicată în acest demers încă de la început. „Cursurile, pe care le-am ținut online, pentru că era dificil să ajung la toate școlile implicate, s-au desfășurat din octombrie 2019 până în martie 2020. În aprilie, mai și iunie ar fi trebuit să mă duc în cele șapte școli să văd cum decurge Școala Altfel. Dar a venit pandemia și nu m-am mai dus nicăieri”, povestește Laura. Spre surprinderea ei însă, această piedică s-a transformat rapid în cea mai mare oportunitate cu care s-a întâlnit până acum.

 
 
Cum crezi că a contribuit ceea ce ai făcut pentru FNO la succesul organizației?

Noi am încercat, pe diferite căi, să ajungem la cât mai mulți copii pe care să-i pregătim mai bine pentru viață. Formarea profesorilor s-a dovedit a fi cea mai bună variantă. Doar că nu era suficient să formăm profesori care să deschidă cluburi IMPACT. În acest fel, produceam schimbare doar la cei 10-15 copii care participau la întâlnirile săptămânale și făceau proiecte în folosul comunității. Și atunci, ideea de a face cu toată școala, în timpul Școlii Altfel, un proiect de service learning pe o temă care cuplează cu nevoile comunității, a părut o treabă bună. În Școala Altfel dispar, în mintea profilor, foarte multe constrângeri de genul „programă”, „orar”, „nu pot ieși din școală” – care să zicem că îi împiedicau să facă service learning sau învățare experiențială la ore. Iar dacă 250 de copii și 15 profesori la o școală mare, sau 90 de copii și 5 profesori la o școală medie, fac un proiect de service learning timp de o săptămână, împrăștie succesul și la profii care nu sunt în IMPACT. Și asigură și vizibilitate, pentru că implică la o scară mai mare comunitatea. Este clar că avem nevoie de ajutorul tuturor: autorități, părinți, bunici.

Care este cea mai mare schimbare pe care ai trăit-o în 2020?

În aprilie-mai 2020, am lucrat online cu 15-20 de profesori din Bistrița. Dintre ei, cred că doar cu doi-trei mă întâlnisem anterior. Împreună, am produs într-un timp scurt (cam o lună) niște activități destinate Școlii Altfel. Și au avut foarte mare disponibilitate și de a lucra, și de a primi feedback. La FNO, ne-am chinuit anterior mulți ani să facem o comunitate de învățare. Dar nu am avut până acum sentimentul că suntem pe calea cea bună. Nu pot să-mi explic de ce – poate din cauza panicii, dar disponibilitatea lor de a lucra, de a respecta termene și de a încasa feedback a fost incredibilă.  Chiar a fost învățare autentică. Și pentru mine a fost spectaculos. Iar disponibilitatea de a lucra cu necunoscuți se păstrează și acum.

De ce este importantă pentru tine această schimbare?

Pentru că sunt un om căruia îi place să învețe. Nu știu să fac mare lucru, dar îmi place să învăț. Și am visat toată viața să fac o echipă în care toți să vrem să învățăm. Îmi place să învăț împreună cu cineva. Și nu mi-a reușit. Chiar și când făceam traininguri față în față, eu eram trainerul și ei ghidușii pe care trebuia să-i atrag, să-i motivez, să-i determin cu tot felul de argumente să aplice ce au învățat. No, lucrând cu oamenii ăștia, visul meu s-a împlinit. Adică toată lumea s-a așezat la masă fără să știe unde o să ajungem și cum o să arate produsul finit. Am schimbat lucrurile pe parcurs, când ne-am dat seama că nu vor funcționa cum le gândisem inițial. A fost învățare colectivă. Și am fost foarte impresionată de treaba asta.

Crezi că pe viitor se va păstra spiritul acesta, dorința de a învăța împreună?

Acolo unde procesul s-a soldat cu succes, oamenii vor dori repetate aceste experiențe. Adică sunt foarte multe webinarii de când cu pandemia asta. Și mă uit cine le livrează, de unde vin oamenii – iar unde lucrurile sunt de calitate, reușesc să genereze o comunitate de învățare. Încă nu putem vorbi de o comunitate de practică – oamenii sunt la stadiul de bureți dispuși, deocamdată, să absoarbă. Partea de a întoarce ce au învățat încă nu există, dar într-un an-doi vom ajunge și acolo.   

Ce recomanzi altor ONG-uri care lucrează în domeniul educației?

S-o angajeze pa Anca (Gaidoș, director operațional FNO- nr.)? (râde). Cred că e nevoie de un lider care să ajute oamenii să treacă de șoc, să se adapteze, să găsească soluții – și individuale, dar și ca organizație. Un lider care, și dacă e în panică, să introducă o rutină nouă și să oblige oamenii să stea, să gândească și să verbalizeze împreună. Pentru că, în situații de criză, omul are tendința de a se retrage din fața pericolului și de a-și vedea de viața lui. Multe din organizații pier pentru că nu au găsit soluția să-i țină pe oameni în contact. Ori îmi amintesc că undeva în a doua săptămână din martie, Anca a introdus întâlnirile zilnice de lucru, de la ora 15, plus ne-a mai propus să ne bem cafeaua dimineața la 9 împreună. Online, bineînțeles. Dar ritualul acesta ți-a dat sentimentul că nu ești singur pe lume cu zdroaba ta, fără să știi ce face celălalt. Cam trei săptămâni au fost întâlnirile zilnice, după care le-am rărit, pentru că deja aveam subiecte comune, știam cu cine și ce trebuie să vorbesc, ce trebuie să rezolv.

 

Articol realizat de Elena Nicolae 

Un an 2020 mai provocator ca niciodată pentru educația copiilor noștri. Avem acum nevoie de fiecare strop de ajutor. Susține activitățile Fundației Noi Orizonturi și direcționează gratuit 3,5% din impozitul pe venit din anul 2020 pentru a face în continuare o diferență pozitivă în dezvoltarea copiilor și tinerilor.

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0727 301 245