fbpx

2020 – „Cea mai intensă senzație emoțională”

10 mai 2021

Cel mai cu sens proiect făcut pentru Fundația Noi Orizonturi, la capătul unei colaborări de cinci ani. Așa își va aminti despre 2020 Anamaria Boghean, implicată acum într-un alt proiect educațional (platforma Adservio). Mulțumită inițiativei pe care a avut-o la începutul pandemiei, într-un moment în care toată lumea părea blocată, copiii din cluburile GreenIMPACT, deschise în zone rurale cu destinație ecoturistică, au înțeles că cele mai mari provocări vin cu oportunități pe măsură.

Anamaria a descoperit FNO în urmă cu cinci ani când, după ce și-a făcut studiile în străinătate, s-a întors să-și facă un viitor în România. „Căutam organizații care lucrează în domeniul educației – făceam o analiză a pieței, pentru că voiam să știu unde pot avea o contribuție. Așa am ajuns la FNO”, povestește ea. A scris un mesaj pe pagina de Facebook a fundației și a găsit imediat o variantă de colaborare. În 2018 s-a ivit o oportunitate, iar colaborarea s-a oficializat, Anamaria preluând poziția de coordonator al cluburilor GreenIMPACT, o rețea de cluburi de implicare comunitară pentru tineri deschise în zone cu destinație ecoturistică cu scopul de a descoperi și promova patrimoniul local.

 
 
Cum crezi că contribuie programul pe care l-ai coordonat la succesul organizației? 

Când a fost lansat, programul GreenIMPACT a fost diferit față de ceea ce făcea FNO în general și față de ceea ce exista atunci în piață și a avut impact în zone rurale cu potențial turistic. Chiar cred că aceste comunități au devenit mai vizibile, odată cu lansarea programului, dacă nu la nivel național, la nivel local cu siguranță. Proiectele făcute de copii au apărut în presa locală și națională. Lucrând pe același subiect, copiii din cele peste 30 de cluburi înființate în zone cu destinație eco-turistică au ajuns să se cunoască între ei, să colaboreze, să se viziteze și să conștientizeze pe ce comori stau dar și să acționeze concret pentru ca mesajul lor să ajungă mai departe.

Care ți s-a părut cea mai importantă schimbare pe care ai trăit-o în 2020?

Când a început pandemia, am organizat împreună cu Lidia (Bondiuc, care coordonează rețeaua IMPACT – n.r.), „IMPACT de acasă”, o serie de provocări cu diferite grade de dificultate, ca să-i mai scoatem pe copii din amorțeală, să-i învățăm să utilizeze instrumente digitale, dar și să se gândească la altceva. Așa mi-a venit ideea de a provoca cluburile GreenIMPACT să gândească niște vânători de comori care să fie urcate pe aplicația Questo. La început a fost foarte greu, pentru că nu doreau să facă nimic. Am insistat, am tras de ei, și până la urmă s-au mobilizat, împinși de la spate și de liderii de club, iar pe Questo au apărut vânătorile lor de comori. Și aici s-a întâmplat schimbarea – copiii au realizat că pot continua să promoveze localitatea și în condiții de pandemie, și încă la o scară mai mare. Dacă înainte organizau evenimente de promovare – târguri, șezători etc, al căror efect dispărea aproape imediat, aceste trasee au rămas pe platforma Questo și pot fi jucate și acum. În plus, lucrând pentru acest proiect, copiii au învățat o mulțime de lucruri care îi ajută în contextul actual – cum să conceapă un traseu de vânătoare de comori, cum să facă digital storytelling, cum să gândească o hartă pe Google Maps, cum să descopere și să pună în valoare lucruri inedite, cum să gândească ghicitori.

De ce ai ales schimbarea asta și nu alta?

Pentru că a fost și senzația emoțională cea mai intensă pentru mine – efortul ăsta de a sta în spatele lor, de a-i ghida să facă lucrurile calitativ, pentru că mi-am luat acest angajament față de partenerii de la Questo. Și cred că și pentru copii și pentru liderii de club a fost provocator, pentru că au fost nevoiți să lucreze fără conexiunea aia care se stabilește la întâlnirile față în față. În al doilea rând am ales această schimbare pentru că, lucrând online cu toți cei care și-au dorit să se implice, copiii au avut ocazia să-și vadă unii altora proiectele, să se inspire unii de la alții. Au fost mai conștienți de ce fac celelalte cluburi GreenIMPACT și au trăit sentimentul că fac parte dintr-o comunitate mai largă.

De ce a fost importantă pentru tine această schimbare?

A fost importantă și datorită proiectului în sine – o oportunitate faină de învățare pentru copii – dar și pentru că mi-a dat ocazia să las în urmă o comunitate puternică. Am învățat și eu multe. Îmi place tot ce fac în general, dar proiectul ăsta mi-a plăcut pentru că sunt pasionată de călătorii și de genul acesta de turism. E personală conexiunea asta – și cu turismul și cu copii. M-am bucurat de deschiderea celor de la Questo. Și pentru ei a fost o chestie faină și un proiect de suflet. M-am bucurat că toate cluburile care au acceptat provocarea au continuat și și-au terminat proiectele.

Ce ai recomanda altor ONG-uri din domeniul educației care au experimentat o schimbare similară?

Să meargă cu încredere către persoanele care pot ajuta. Să bată la ușile companiilor care ar putea să-i ajute pe beneficiari, mai ales când e vorba despre copii, despre tineri, pentru că o vor face. Toată lumea e deschisă să contribuie, chiar și voluntar, la educația unor copii. Iar dacă vorbim de copiii din zona rurală – motivația tuturor este și mai puternică.

Articol realizat de Elena Nicolae 

Un an 2020 mai provocator ca niciodată pentru educația copiilor noștri. Avem acum nevoie de fiecare strop de ajutor. Susține activitățile Fundației Noi Orizonturi și direcționează gratuit 3,5% din impozitul pe venit din anul 2020 pentru a face în continuare o diferență pozitivă în dezvoltarea copiilor și tinerilor.

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara
Ne găsiți și în Cluj-Napoca.

comunicare@noi-orizonturi.ro

0727 301 245