fbpx

2020 – „Agonie, extaz și un abonament la viitor”

13 mai 2021

Pentru Anca Gaidoș, director operațional al Fundației Noi Orizonturi, 2020 a fost anul care i-a reconfirmat că lucrurile sunt mai ușoare, alături de oamenii potriviți. După agonia din martie, aprilie și mai, pentru FNO a urmat extazul – o perioadă de grație care a demonstrat că atunci când ai privirea îndreptată spre viitor, nimerești mai bine drumul de ieșire din impas.

Prima întâlnire a Ancăi Gaidoș cu FNO s-a întâmplat în 2004, la o conferință în care organizația prezenta rezultatele unui studiu legat de impactul programelor VIAȚA și IMPACT în participarea civică a elevilor. Anca lucra atunci pentru Asociația Română pentru Dezvoltare Comunitară – prima organizație de acest tip din România – și tocmai se mutase de la București la Cluj. „Atunci i-am cunoscut pe Dana (Bates – fondatorul FNO) și Diana (Certan – primul director operațional al FNO). Și cred că ne-am plăcut, aveam intersecții foarte bune pe partea de dezvoltare comunitară și în credința că oamenii, dacă li se dă putere și sunt încurajați, pot să rezolve problemele. M-a impresionat că făceau cu tinerii, cu copiii, ceea ce noi, în asociația noastră, făceam cu adulții. Mă gândeam: dacă de mici copiii ar învăța să nu stea, să nu aștepte, să aibă inițiativă, să rezolve probleme – îți dai seama ce adulți civici o să ajungă?!”, rememorează ea. De atunci s-au tot intersectat în activități – Anca a facilitat planuri strategice pentru FNO și a colaborat pe dezvoltarea unor curricule, iar în 2013, s-au „căsătorit”, pentru ca în 2015 să preia funcția de director operațional. 

 
 
Din poziția pe care o ai, cum crezi că contribui la succesul organizației?

Împing pe toată lumea până nu mai poate (râde). În FNO sunt oameni foarte dedicați, care cred în cauză, au crescut, au învățat și s-au dezvoltat pe măsură ce au identificat mai multe nevoi la cei cu care lucrează. Așa i-am găsit, așa i-am iubit și poate acesta a fost și motivul pentru care am zis „da” unei relații pe termen lung. Rolul meu este să fac un sol cât mai fertil pentru ca oamenii din organizație să să fie încrezători, să lucreze cât mai bine cu profesorii, să găsească soluții să ajungă la tineri, indiferent cât de dificil este. Și să-i fac tot timpul să creadă că putem mai mult și mai bine.

Ce înseamnă pentru tine succesul FNO?

Cred că, pentru noi, succes este atunci când vedem că profesorul, elevul, directorul de școală, primarul, oamenii cu care intrăm în contact și cu care lucrăm pe o anumită abordare, o anumită credință, continuă să facă lucrul ăsta mai departe fără noi. Aici ni se umple inima și credem că merită tot efortul nostru. Când, după doi ani, vedem că în Chirpăr încă se mai organizează activități în șura pe care au construit-o copiii în tabăra de vară. Când, după 10 ani profesorii sunt la a patra generație de club IMPACT. Când vedem că profesorii găsesc, în continuare, resurse, timp și energie să facă activități extra-școlare dar atât de necesare pentru dezvoltarea sănătoasă a unui copil sau tânăr. Când ceea ce promovăm e dus mai departe.

Care a fost cea mai importantă schimbare pe care ai trăit-o în 2020?

Suntem o organizație care promovează activitățile nonformale în școala românească, într-o abordare profund experiențială. Credem că este extrem de important ca oamenii să se întâlnească, să se joace, să exploreze, să simtă. Iar lucrurile astea ni s-au luat, în 2020. Un exemplu: tabăra VIAȚA a împlinit 20 de ani în 2020. Trebuia să fie o petrecere uriașă – 14.000 de tineri au trecut în 20 de ani prin tabăra aceasta – dar am fost nevoiți să aniversăm fără program în camp-urile de aventură, pentru prima dată de când există. Ne-am trezit, în martie, că nu mai putem face nimic din ceea ce aveam planificat. Atunci am făcut cu toții un exercițiu – două săptămâni ne-am întâlnit zilnic și chiar dacă nu i-am spus așa, am făcut un proces de design-thinking, cu empatie pentru beneficiarii noștri. Iar pentru mine, schimbarea mare a fost că am lăsat baltă instrumentele. Pentru prima dată nu au mai fost importante modelele, intervențiile, așa cum le știam, ci oamenii pe care-i deserveam. Ne-am dus înapoi să-i înțelegem, să vedem ce nevoi au, pentru ca noi, ca organizație, să ne regândim activitatea în funcție de asta.

Ce s-a întâmplat când v-ați refocusat și v-ați concentrat pe nevoia oamenilor?

Am adaptat lucrurile la pandemie, am devenit și noi mult mai prietenoși cu online-ul. Prima și cea mai curajoasă a fost Sorana (Pogăcean, coordonatorul de formare din organizație – n.r.), care a gândit nu doar în online, ci asincron (cu parcurgere în ritm propriu) niște programe de formare pentru tineri și profesori pe obiectivele de dezvoltare durabilă, Campioni ai planetei. Noi aveam programat un adevărat turneu prin țară pentru asta, însă în timp ce în anii precedenți noi eram în activități face to facelumea a evoluat, iar platformele de învățare la distanță s-au îmbunătățit foarte mult. Așa că am învățat și noi să folosim mai bine butoanele. Am creat în online activități de învățare cu filmulețe, cu provocări, cu quizz-uri, cu exerciții frumoase, interactive, experiențiale chiar. În aprilie 2020 lucram la raportul anual pe 2019 și, făcând bilanțul, am numărat că ajunsesem undeva la 2000 de oameni, în tot anul. Iar în cursurile asincron pe care le construiseră o mână de oameni, ajunsesem în 2020, într-o singură lună, la 1600. Cam așa a fost boom-ul de formabili pe Campionii Planetei.

Deci asta a fost cea mai mare schimbare pe care ai văzut-o – mutatul în asincron?

Aceasta a fost o primă mișcare. Pentru că a mai fost o schimbare – am intrat într-o zonă cu totul nouă. Din nou ne-am gândit: unde e cel mai greu? Pentru copiii de primar și pentru învățători, cu care n-am mai lucrat până acum. Și am pornit, pe cu totul alte mecanisme, școlile de vară, pentru recuperarea pierderilor din vacanța de vară. A trebuit să reimaginăm tot în condiții de pandemie: nu mai puteam să ținem grupele de copii la numărul la care le-am estimat; fiecare trebuia să aibă rucsăcelul propriu; trebuia să ne asigurăm că nu schimbă între ei materialele și atunci am fost nevoiți să facem rost de mai multe cărți decât plănuisem inițial. Dar am făcut campanie de adunat cărți și am găsit ajutoare, multe. Ne-am mutat și noi în zona de esențial.

De ce a fost importantă schimbarea asta pentru tine?

Eu cred că acțiunile trebuie să ți le iei gândind spre viitor și nu spre trecut. Ca organizație, avem abonament la o platforma de management al învățării (openlearning.org) de patru ani, dar mi-a fost greu să-mi conving colegii să îl folosească mai mult. Aveam abonament la Zoom înainte de pandemie, când mai nimeni nu folosea aplicația. Din punctul meu de vedere, 2020 a fost un an propice să accelerăm mersul pe niște direcții. Poate pentru mine, ca lider, cel mai greu a fost să fiu pesimistă. În sensul în care oamenii își doreau foarte multe întoarcerea – păstrau planurile făcute înainte, chiar dacă le amânau un pic. Iar eu le ziceam – haideți să nu planificăm lucruri pentru scenariul optimist, să nu mergem în direcția asta: cluburile nu o să se poată întâlni nici în toamnă, deci nu putem să gândim proiecte ca înainte de pandemie sau să ne luăm angajamente față de sponsori bazându-ne pe faptul că în toamnă se reia activitatea. Și asta a fost greu și de transmis și de primit. Pentru că vorbim despre oameni care cred în cauza lor. A fost cel mai greu emoțional, pentru mine, să îmi încurajez oamenii descurajându-i. Dar am știut că trebuie să ne chinuim o lună sau două să gândim planuri cu totul noi, pentru că pandemia o să dureze și merită să facem efortul ăsta.

Cum crezi că va fi în viitor?

Noi suntem o organizație ca un institut de cercetare aplicată. Vedem o problemă în educație, cercetăm și căutăm o soluție, cântărim un model, mergem și lucrăm cu x, y z – oameni care sunt mai dispuși să facă cu noi mișcarea asta, refacem materiale, informări, resurse și pe urmă îi încurajăm și pe ceilalți să preia resursele, direcția. Și 2020 ne-a arătat că există modalități prin care experimentele și experiențele noastre pot să ajungă mult mai ușor și mult mai facil la mai multă lume. E un fel de liberalizare a resurselor. După experiența Școlilor de vară, de exemplu, am făcut o adevărată platformă de resurse pentru recuperarea decalajelor de literație la elevii din ciclul primar, pe care l-am pus gratuit la dispoziția învățătorilor și părinților.

Și desigur că faptul că între timp nu numai noi, dar și ceilalți s-au obișnuit cu resursele digitale, online, face mult mai accesibilă relația. De exemplu, dacă acum vreo școală vrea să afle mai mult despre cum să deschidă un club IMPACT – pac, deschidem un Zoom cu cancelaria școlii și nu contează că suntem în Cluj, în Budapesta, oriunde, facem o prezentare personalizată. Pe vremuri, trebuia să ne gândim pe cine trimitem acolo, când, cu ce bani…

Ce ai recomanda altor ong-uri care activează în domeniul educației și au trecut printr-o situație similară?

Le-aș zice să nu aștepte. Suntem în perioada în care totul este o încercare și un experiment și orice lucru pe care-l amână înseamnă timp pierdut. Mai bine să facă. Să se ia, să se ducă, să se întâlnească cu oameni, că tot o să afle ceva – cum poate să funcționeze, sau ce nu poate să funcționeze. Și după o lună o să fie mai câștigați decât dacă ar fi așteptat. Noi, când am reînceput să facem sau să susținem lucruri față-în-față, am fost printre cei mai curajoși și mai coerenți în activitățile cu copiii și tinerii. Și făcând pasul acesta, colegii mei au început să fie mândri. Am derulat 13 școli și tabere de vară în 2020 și am terminat vara într-o forță incredibilă, ca și încredere. Știam deja că, orice ar fi să fie, o să trecem peste.

Articol realizat de Elena Nicolae 

Un an 2020 mai provocator ca niciodată pentru educația copiilor noștri. Avem acum nevoie de fiecare strop de ajutor. Susține activitățile Fundației Noi Orizonturi și direcționează gratuit 3,5% din impozitul pe venit din anul 2020 pentru a face în continuare o diferență pozitivă în dezvoltarea copiilor și tinerilor.

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara
Ne găsiți și în Cluj-Napoca.

comunicare@noi-orizonturi.ro

0727 301 245