fbpx

Școli în serviciul comunității

Învațăm să integrăm proiectele de Service-Learning la clasă

 

21 septembrie 2021

„Nu m-aș fi gândit niciodată să implementez un proiect în timpul orelor și să-l leg de activitatea de profesor.  Aceasta a fost comoara acestui curs – faptul că am învățat cum să desfășurăm un proiect în timpul orelor, nu neapărat extracurricular…și să-l legăm de competențe. Nu m-am gândit. Întotdeauna făceam un proiect și apoi vedeam ce competență se dezvoltă. Nu m-am gândit să pornesc de la o competență pe care o am eu de atins ca profesor. (…) Mergeam mai mult pe nevoile elevilor, pe nevoile comunității, erau mai mult proiecte de club, proiecte de dirigenție, proiecte județene la care noi participam sau diverse situații, dar asta mi s-a părut interesant…că am învățat…nu e așa de greu cum pare, pare greu până te obișnuiești cu ideea.” (cursant SLP, profesor de limba engleză)

 

Știați că tinerii implicați în programele Noi Orizonturi, votează mai des, se implică în activități de voluntariat chiar și după absolvirea școlii, sunt mai autonomi, mai constructivi, mai preocupați de binele comunității față de cei care nu au participat la programele VIATA și IMPACT? Rețeta noastră, de mai bine de 20 de ani, include învățarea prin proiecte în serviciul comunității (Service-Learning) o abordare pedagogică care ne permite să creăm contexte de învățare relevantă pentru elevi, în timp ce aceștia devin agenți ai schimbării pozitive în comunitățile lor. 

Din 2002 am ajutat sute de școli din România să creeze cluburi extra-curriculare IMPACT în care mii de elevii și-au dezvoltat competențe cheie prin participarea la proiecte de Service-Learning, și am format peste 2000 de profesori să folosească această metodă de învățare la clasă. Credem că astăzi este și mai  de relevantă această metodă pentru că răspunde unor nevoi ale unei societăți în schimbare:

  • Elevii au nevoie de contexte în care să își dezvolte vocea și capacitatea de a influența deciziile în comunitatea din care fac parte;
  • Profesorii au nevoie să facă legătura între ceea ce propun spre învățare și aplicații practice în viața de zi cu zi;
  • Școala are nevoie să fie percepută în comunitate ca un partener solid în rezolvarea problemelor locale.

Câteva exemple de proiecte de Service-Learning

O învățătoare citește cu voce tare povestea O sămânță măruntă. Povestea lui Wangari Mathaai și ajută elevii să formuleze răspunsuri la întrebări precum Cine? Ce? De ce? Unde? Cum? etc înainte de a merge cu clasa în parcul din localitate (spațiu verde). Excursia este un element central al „cunoașterii comunității”. După ce discută împreună despre responsabilitatea de a avea grijă de spațiile verzi, elevii decid să scrie și să ilustreze un pliant cu titul „Cum să ai grijă de parcul tău”. Pliantele sunt oferite elevilor din alte clase și copiilor din parc.

La ora de chimie, elevii clasei a VII-a învață despre consecințele proceselor chimice asupra mediului înconjurător și prelucrează date despre amprenta de carbon sub formă de tabel și grafice observând tendințele din ultimii 20 de ani. Elevii fac o cercetare despre modul de ambalare a mâncării în școala lor, câți elevi cumpără mâncare pre-ambalată (chipsuri, cornuri, sucuri la PET etc), cum este ambalat „Cornul și laptele”, câți elevi își aduc mâncare de acasă în caserole reutilizabile. Evident, se informează și ce se întâmplă cu ambalajele. Află care este compoziția chimică a fiecărui tip de ambalaj, în cât timp se degradează și care sunt efectele asupra naturii. Creează un video prin care își conving colegii să renunțe la mâncarea ambalată în plastic, conving direcțiunea să instaleze fântâni de apă potabilă la fiecare etaj și conving o fermă să preia resturile rămase de la programul „Cornul și laptele”.

Elevii de liceu lecturează „Pădurea spânzuraților” și discută despre efectele războiului  asupra individului, comunității, națiunii. Citesc articole/Urmăresc documentare despre conflictele din Orientul mijlociu/Africa, efectele asupra individului, comunității, națiunii și motivele pentru care milioane de oameni decid să emigreze în Europa. Elevii intră în legătură cu un ONG care lucrează cu imigranți și află că cei mai mulți au dificultăți de integrare datorită necunoașterii limbii. Elevii încep un program de „conversații online” cu persoane imigrante care doresc să își îmbunătățească abilitățile de comunicare în limba română.


Primul proiect de Service-Learning

Anul acesta propunem școlilor un exercițiu de împrietenire cu metoda Service-Learning care să dea ocazia elevilor, profesorilor, conducerii școlii și partenerilor comunitari să experimenteze un prim proiect. Regulile sunt simple:

  1. Dacă vă doriți să participați în program, descărcați instrumentul de auto-evaluare, formați un grup de lucru conform instrucțiunilor din document și într-o discuție de aproximativ 1-2 ore descoperiți cât de pregătită și dispusă este comunitatea școlară să implementeze proiecte de Service-Learning (SL).
  2. Dacă în urma discuției de auto-evaluare răspunsul la întrebarea 1. este pozitiv și aveți în școală o echipă compusă din minim doi profesori atunci completați formularul de înscriere până la data de 1 octombrie 2021, ora 23.59.
  3. În 4 octombrie 2021, ora 16.00 participați la webinarul de inițiere și aflați cum puteți accesa cursul online „Școli în serviciul comunității”. Aveți timp până în 22 octombrie 2021 să parcurgeți cele 4 module practice, pline de exemple și inspirație, iar la final veți avea o propunere de proiect de Service-Learning gata scrisă. Consultați syllabusul cursului pentru mai multe detalii.
  4. Dacă sunteți mulțumiți de propunerea de proiect și doriți să puneți ideea în aplicare puteți să participați la apelul de finanțare pe care îl lansăm în noiembrie 2021 și să câștigați un premiu în valoare până-2000 de RON, în funcție de complexitatea proiectului. Detalii despre apelul de finanțare vor fi oferite în 4 octombrie 2021.

Criterii de eligibilitate

Toate școlile din România sunt binevenite în acest program dacă respectă următoarele condiții:

  1. Au luat decizia de intra în program ca urmare a unui proces de consultare ghidat de instrumentul de auto-evaluare.
  2. Există o echipă de minim 2 profesori care doresc să realizeze un proiect comun de Service-Learning, indiferent de nivelul școlar al elevilor (grădiniță, primar, gimnaziu, liceu). Acest criteriu este important deoarece ne dorim să stimulăm colaborarea între profesori și să dăm ocazia elevilor să vadă cum discipline diferite contribuie la soluționarea unei probleme din viața reală.
  3. Echipa de profesori este disponibilă să participe la webinarul din 4 octombrie și își poate asuma finalizarea cursului până la data de 22 octombrie (aproximativ 15 ore).

Beneficii pentru școli:

  1. Posibilitatea de a primi o finanțare de până în 2000 RON pentru implementarea proiectului;
  2. Diplomă de participare la programul de formare online;
  3. Îmbunătățirea relațiilor școală-comunitate;
  4. Elevi motivați să dezvolte competențe și să aprofundeze conținuturi predate la clasă
  5. Cele mai bune propuneri de proiecte vor fi prezentate ca poveşti de succes în cadrul unui eveniment online de promovare.

Pentru mai multe informații:
Sorana Pogăcean
sorana_pogacean@noi-orizonturi.ro
 ****

Evenimentul este realizat în cadrul proiectului Community Service Training – a whole school approach for social change finanțat printr-un proiect comun al Uniunii Europene și Consiliul Europei.

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara
Ne găsiți și în Cluj-Napoca.

comunicare@noi-orizonturi.ro

0727 301 245