fbpx
Inegalități reduse
ODD 10
odd10 – Inegalități reduse
Inegalitățile dintre oameni în funcție de venit, sex, vârstă, dizabilități, orientare sexuală, rasă, clasă, etnie, religie și oportunități persistă atât în interiorul unui stat, cât și între cetățenii diferitelor țări. Inegalitățile amenință dezvoltarea socială și economică pe termen lung, împiedică eradicarea sărăciei și distruge șansa oamenilor la o viață bună și la împlinire.

Este, de asemenea, o cauză a creșterii criminalității, îmbolnăvirilor, degradării mediului. Nu se poate vorbi de o dezvoltare durabilă dacă nu asigurăm egalitatea de șanse, accesul egal la servicii.

Contribuie și tu la Obiectivul de Dezvoltare Durabilă 10 – Inegalități reduse
Pentru a crea o lume mai sustenabilă și pentru a contribui la realizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, fiecare dintre noi trebuie să facem schimbări mai mici sau mai mari. Aceste schimbări necesită cunoștințe, abilități, valori și atitudini care să sprijine aceste eforturi.
Pentru o lume în care:

Reducem diferența de venit între cei bogați și săraci.

Persoanele refugiate sau migrante sunt protejate.

Promovăm incluziunea socială, economică și politică a tuturor, indiferent de vârstă, sex, dizabilitate, rasă, etnie, origine, religie, statut economic sau altă natură.

1

Învață!
2
Acționează!
3
Dă mai departe!
1. Învață
Ai o serie de lucruri pe care le poți explora când vine vorba de învățarea Obiectivului 10 Inegalități reduse.
R

ncluziunea socială, economică și politică versus inegalitățile (la nivel național și global).

R

Indicatori diferiți prin care putem măsura inegalitățile.

R

Malnutriția și efectele asupra dezvoltării.

R

Dreptul la un loc decent de muncă.

R

Reprezentarea diferitelor grupuri sociale/ minorități în guverne/instituții.

R

Valoarea și efectele ajutorului umanitar.

R

Rădăcinile istorice ale inegalităților actuale (ex sclavia romilor în România)

R

Migrația și mobilitatea oamenilor

Peste o treime din copii din România trăiesc sub pragul sărăciei. 150.000 adorm flămânzi. Ce se întmplă cu ei în timpul epidemiei COVID-19?

R

Cum poate educația să reducă inegalitățile? Ce se întâmplă acum când școala este suspendată?

Citește:

Lupul cel mare și lupul cel mic

Brun-Cosme/Tallec, Ed. Cartea Copiilor, 2017  

Pentru mulți copii este dificil uneori să iasă din mediul sigur și cunoscut cu care s-au obișnuit și să interacționeze cu alții. Oare ce vor face și ce vor spune ceilalți copii? Dacă se va întâmpla ceva rău sau neplăcut când vom încerca să-i cunoaștem?

Ăsta e al meu

Van Zeveren, Ed. Cartea Copiilor, 2019

Cum interacționăm cu ceilalți? Cum ne punem în acord dorințele noastre cu ale altora? În junglă, un brotac dă peste un ou. Dar și șarpele vrea oul, și vulturul, și varanul… Intră în scenă şi elefantul, care pune paie pe foc. Ce se va întâmpla cu oul până la urmă?

Rromanipen educațional

Unicef, Ed. Vanemode 2014 

Istoria tragică a rromilor, cutume rrome, cuvinte pe care merită să le înveți, de ce eșuează programele școlare.

2. Acționează

r

Faceți-vă prieteni (offline și online) care sunt din medii diferite (vârstă, regiune, țară, religie, etnie etc).

r

Acceptați oamenii care fac lucrurile diferit de voi.

r

Încurajați școala să construiască o rampă de acces pentru persoane cu dizabilități.

r

Sprijiniți politicile de protecție socială a celor mai vulnerabili.

r

Sponsorizați bursa unui copil să meargă la școală.

r

Scrieți un blog cu povești care sparg stereotipuri.

r

Citiți cărți care descriu alte culturi.

Vremuri de criză? Poți și de acasă să acționezi pentru o lume mai egală, având în primul rând grijă de tine?
r

Învață-ți părinții și bunicii să folosească tehnologia pentru a se informa corect și a păstra legătura cu cei dragi.

r

Citește cu voce tare prin telefon sau aplicații unor copii care nu au cărți acasă.

r

Donează-ți calculatorul/tableta/telefonul unei familii care altfel nu poate să mențină relația cu școala.

3. Dă mai departe

w

Jucați jocuri simple de distribuire a resurselor (ex. Catan, Monopoly etc) pentru a discuta despre efectele psihologice ale tratamentului nedrept și inegal.

w

Analizați ponderea diferitelor categorii sociale din propria școală.

w

Analizați propriul istoric personal și consemnați momentele în care ați fost privilegiat sau discriminat.

w

Proiectați o campanie de conștientizare îndreptată spre accesul copiilor la învățare de calitate (decontarea navetei, școli dotate în mediul rural etc).

w

Efectuați interviuri cu persoane vulnerabile (de exemplu, persoane de etnie romă).

w

Dezvoltați o pagină web sau un blog care evidențiază situația persoanelor de etnie romă.

Pandemia nu oprește omenia:

w

Vorbește cu membrii familiei și cu prietenii despre cum puteți ajuta grupurile vulnerabile.

w

Încurajează oamenii să doneze pentru organizații care sprijină programe sociale în comunități vulnerabile afectate de COVID-19.

w

Înscrie-te la concursul Campionii Planetei! Conectează experiențele de învățare din școală și propriile tale cercetări despre ODD 10 și și inspiră și alți elevi să devină campioni!

Țintele 2030

10.1 Până în 2030, realizarea și susținerea în mod progresiv a creșterii veniturilor pentru 40 la sută din limita de jos a populației, la o rată mai mare decât media națională.

10.2 Până în 2030, abilitarea și promovarea incluziunii sociale, economice și politice a tuturor, indiferent de vârstă, sex, dizabilitate, rasă, etnie, origine, religie sau statut economic sau de altă natură.

10.3 Asigurarea oportunităților egale și reducerea inegalității rezultatelor, inclusiv prin eliminarea legilor, politicilor și practicilor discriminatorii, și promovarea legislației, politicilor și acțiunilor corespunzătoare în acest sens.

10.4 Adoptarea politicilor, în special fiscale, salariale și de protecție socială, în scopul realizării progresive a unei egalități sporite.

10.5 Perfecționarea reglementării și monitorizării piețelor și instituțiilor financiare globale și consolidarea implementării acestor reglementări.

10.6 Asigurarea reprezentării și vocii puternice pentru țările în curs de dezvoltare în procesele decizionale din cadrul instituțiilor economice și financiare internaționale globale, pentru a oferi instituții mai eficiente, credibile, responsabile și legitime.

10.7 Facilitarea migrației și mobilității ordonate, sigure, reglementate și responsabile a persoanelor, inclusiv prin implementarea unor politici de migrație planificate și bine gestionate.

#SePoate – IMPACT-ul nostru

În anul școlar 2018-2019, cluburile IMPACT au ajuns la 16 520 de beneficiari – copii, vârstnici, familii sărace, mame singure, elevi cu nevoi speciale de învățare. Prin proiectele de Service-Learning:

119
Proiecte
de Service-Learning au fost implementate de tineri și profesori în comunități pentru a-și aduce contribuția la atingerea ODD-urilor.

192

Profesori

au introdus în rândul tinerilor Agenda 2030 folosind metode practice, experiențiale. Aceștia au învățat cum să ghideze elevii în conceperea unei idei de afacere prietenoase cu mediul.

96%
Elevi

știu care sunt obiectivele de dezvoltare durabilă și ce presupun acestea.

90%
Elevi

știu ce ar trebui să facă pentru a deveni cetățeni globali.

Alege schimbarea

Dacă ești interesat de a duce unul dintre programele noastre în comunitatea ta, contactează-ne direct.
Newsletter
Indiferent de întrebare, educația este răspunsul! Dacă vrei să fii la curent cu cele mai noi informații legate de învățarea prin experiență, înscrie-te să primești noutăți despre activitatea noastră. Inițiativele noastre sunt întotdeauna conectate la nevoile pe care le identificăm în sistem.

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0727 301 245