fbpx
Orașe și comunități durabile
ODD 11
odd11 – Orașe și comunități durabile
Asigurarea sănătății populației și a stării de bine este importantă pentru a construi societăți prospere. Cu toate că este important, realitatea ne arată că există o mare inegalitate în privința accesului la servicii de sănătate și prevenție. Accesul la servicii de sănătate și protejarea stării de bine este un drept al omului, dar este clar că nu toți oamenii beneficiază de acest drept.
Contribuie și tu la Obiectivul de Dezvoltare Durabilă 11 – Orașe și comunități durabile
Pentru a crea o lume mai sustenabilă și pentru a contribui la realizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, fiecare dintre noi trebuie să facem schimbări mai mici sau mai mari. Aceste schimbări necesită cunoștințe, abilități, valori și atitudini care să sprijine aceste eforturi.
Pentru o lume în care:

Fiecare persoană are o locuință decentă

Dezvoltăm orașe și așezări rurale sustenabile

Protejăm comunități vulnerabile de dezastre naturale

Toți au acces la transport sigur

Protejăm patrimoniul cultural și natural

Avem acces universal la spațiile publice

1

Învață!
2
Acționează!
3
Dă mai departe!
1. Învață
Ai o serie de lucruri pe care le poți explora când vine vorba de învățarea Obiectivului 11 Orașe și comunități sustenabile.
R

Nevoia de adăpost, siguranță și incluziune

R

Gestionarea și utilizarea resurselor naturale (regenerabile și non-regenerabile)

R

Energie și transport sustenabil (consum de energie, energii regenerabile, scheme energetice comunitare)

R

Alimentație corectă (agricultură, agricultură organică și permacultură, agricultură susținută de comunitate, procesarea alimentelor, alegeri și obiceiuri alimentare, generarea de deșeuri)

R

Ecologia urbană și modul în care viața sălbatică se adaptează la așezările umane

R

Ecoturism

R

Clădiri sustenabile și amenajarea spațiului (materiale de construcție, economii de energie, procese de planificare urbanistică)

R

Generarea și gestionarea deșeurilor (prevenire, reducere, reciclare, reutilizare)

R

Comunitățile și dinamica lor (luarea deciziilor, guvernanță, planificare, soluționarea conflictelor)

R

Ciclul apei și refacerea apei subterane prin proiectarea urbană (acoperișuri verzi, recoltarea apei pluviale)

R

Pregătirea și rezistența la dezastre naturale.

Ce se întâmplă cu orașele și comunitățile noastre în timpul epidemiei COVID-19?

R

Distanțarea socială

R

Răspândirea COVID-19 în aglomerări urbane vs. Rurale

R

Impactul COVID-19 asupra economiei locale

Citește:

Ultima stație de pe Strada Pieței

Peña/Robinson, Ed. Pandora M, 2017 

ACJ si bunica lui fac o plimbare cu autobuzul, descoperind frumusețea și lucrurile speciale pe care le are de oferit cartierul lor plin de viață.

Căsuța

Lee Burton, Ed. Cartea Copiilor, 2014

A fost odată o căsuță undeva departe, într-un sat. Era o casuță foarte frumoasă, solidă și bine construită. Cel ce o construise atât de bine spusese: „Această căsuță nu va fi vândută niciodată, nici pentru tot aurul din lume, în ea vor trăi și stră-stră-nepoții stră-stră-nepoților noștri.

Familia mea și alte animale

Gerald Durrell, Editura Young ART, 2017 

Familia mea și alte animale e antidotul perfect pentru oameni care și-au atrofiat relația cu natura. Iar pentru cei aflați încă în legături bune cu ea, e o scânteie care-ți dă super-poftă să te faci explorator chiar mâine dimineață.

2. Acționează

r

Folosiți transportul public, bicicleta sau mersul pe jos pentru a vă deplasa prin comunitate. Evitați să folosiți mașina.

r

Nu ocoliți zonele defavorizate ale comunității. Ascultați vocea oamenilor din clase și etnii diferite și includeți-i în luarea deciziilor.

r

Susțineți realizarea de spații recreaționale și de practicare a sporturilor.

r

Măsurați câte deșeuri produceți într-o săptămână. Reduceți cantitatea de deșeuri, reciclabile saune-reciclabile.

r

Cercetați cum se iau deciziile în comunitate și încurajați transparența.

r

Învățați despre amprenta de carbon a orașului/comunei tale și cum se poate ameliora aceasta.

r

Învățați despre patrimoniul natural și cultural din zonă. Vizitați siturile de patrimoniu și promovați-le, online sau offline (prin pensiuni, centre de informare turistică, organizare de evenimente etc.)

Vremuri de criză? Poți și de acasă să acționezi pentru o lume mai sustenabilă, având în primul rând grijă de tine:
r

Crește o grădină. Poate fi mai mare dacă stai la casă sau una mică pe balcon.

r

Cere și plătește facturile online.

r

Gătește pentru familia ta.

r

Comandă sau cumpără de la producători locali afectați de criză.

r

Repară ceea ce se strică în casă.

3. Dă mai departe

w

Înregistrează audio-video generațiile mai în vârstă cum vorbesc despre cum s-a schimbat așezarea în timp.

w

Folosește arta, literatura și istoria pentru a explora comunitatea și schimbările acesteia.

w

Desenează harta comunității, unde există o bună utilizare a spațiului public, identifică elemente de patrimoniu natural și/sau cultural, spații verzi, etc. Harta poate, de asemenea, cartografia zone care trebuie îmbunătățite, cum ar fi zonele cele mai expuse pericolelor naturale.

w

Realizați harta comunității: mapați zona pentru a observa unde există o bună utilizare a spațiului public, identificați elemente de patrimoniu natural și/sau cultural, spații verzi, etc. Harta poate, de asemenea, cartografia zone care trebuie îmbunătățite, cum ar fi zonele cele mai expuse pericolelor naturale.

w

Dezvoltă și coordonează un proiect de service-learning pentru a adresa o problemă din comunitate.

w

Construiește o grădină comunitară.

w

Dezvoltă un videoclip despre un exemplu de comunitate urbană durabilă.

w

Organizează o șezătoare pentru localnici, așa cum se desfășura odinioară. Învăță despre meșteșugurile, dansurile, strigăturile sau mâncarea tradițională din zona ta.

w

Organizează campanii de promovare a consumului de produse de la producătorii din zonă, a reducerii risipei alimentare, a renunțării la plastic etc.

w

Organizează concursuri de mers pe bicicletă, realizare de obiecte utile din materiale reciclate, gătit din produse care ar fi ajuns la gunoi (frunze de morcov, ardei strâmbi etc.)

w

Realizează o carte de benzi desenate prin care să promovezi un comportament sănătos pentru o comunitate sustenabilă.

Pandemia nu oprește omenia:
w

Filmează-ți tatăl sau bunicul în timp ce repară sau creează obiecte (ex. cum se potcovește calul, cum se fac butoaiele, cum se repară o chiuvetă)

w

Filmează-ți mama sau bunica cum gătesc rețete vechi (ex supă de urzici)

w

Fă o listă cu producătorii din zona ta și promovează-i online.

w

Înscrie-te la concursul Campionii Planetei! Conectează experiențele de învățare din școală și propriile tale cercetări despre ODD 11 și inspiră și alți elevi să devină campioni!

Țintele 2030

11.1 Până în 2030, accesul tuturor la locuințe și servicii de bază adecvate, sigure și la prețuri accesibile și modernizarea cartierelor sărace.

11.2 Până în 2030, asigurarea accesului la sisteme de transport sigure, la prețuri echitabile, accesibile și durabile pentru toți, îmbunătățirea siguranței rutiere, în special prin extinderea rețelelor de transport public, acordând o atenție deosebită nevoilor celor aflați în situații vulnerabile, femei, copii, persoane cu dizabilități și în etate.

11.3 Până în 2030, consolidarea urbanizării incluzive și durabile și a capacității pentru planificarea și gestionarea participativă, integrată și durabilă a așezărilor umane în toate țările.

11.4 Consolidarea eforturilor de protecție și salvgardare a patrimoniului cultural și natural mondial.

11.5 Până în 2030, reducerea semnificativă a numărului de decese și a numărului de persoane afectate și scăderea substanțială a pierderilor economice directe în raport cu Produsul Intern Brut la nivel global, cauzate de dezastre, inclusiv dezastrele legate de apă, cu un accent pe protecția celor săraci și a persoanelor aflate în situații vulnerabile.

11.6 Până în 2030, reducerea pe cap de locuitor a impactului negativ asupra mediului în orașe, inclusiv prin acordarea unei atenții deosebite calității aerului și gestionării deșeurilor municipale și de alt tip.

11.7 Până în 2030, asigurarea accesului universal la spații verzi și publice sigure, incluzive și accesibile, în special pentru femei și copii, persoane în etate și cele cu dizabilități.

#SePoate – IMPACT-ul nostru

În anul școlar 2018-2019, cluburile IMPACT au ajuns la 16 520 de beneficiari – copii, vârstnici, familii sărace, mame singure, elevi cu nevoi speciale de învățare. Prin proiectele de Service-Learning:

119
Proiecte
de Service-Learning au fost implementate de tineri și profesori în comunități pentru a-și aduce contribuția la atingerea ODD-urilor.

192

Profesori
au introdus în rândul tinerilor Agenda 2030 folosind metode practice, experențiale. Aceștia au învățat cum să ghideze elevii în conceperea unei idei de afacere prietenoase cu mediul.
96%
Elevi

știu care sunt obiectivele de dezvoltare durabilă și ce presupun acestea.

90%
Elevi

știu ce ar trebui să facă pentru a deveni cetățeni globali.

Alege schimbarea

Dacă ești interesat de a duce unul dintre programele noastre în comunitatea ta, contactează-ne direct.
Newsletter
Indiferent de întrebare, educația este răspunsul! Dacă vrei să fii la curent cu cele mai noi informații legate de învățarea prin experiență, înscrie-te să primești noutăți despre activitatea noastră. Inițiativele noastre sunt întotdeauna conectate la nevoile pe care le identificăm în sistem.

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9, județul Hunedoara

Ne găsiți și în Cluj-Napoca. 

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471