Noi Orizonturi pentru Școli

Proiectul „Școli conectate la comunitate”, pe care l-am lansat în 2016, a apărut din nevoia de a găsi o soluție la polarizarea mesajelor despre asumarea eșecului în succesul școlar al copiilor – școala dă vina pe familie și societate și familia pe școală. Prin acest proiect am testat, pentru prima oară în România, conceptul de școală comunitară, ghidați de International Centre of Excellence for Community Schools. Am plecat de la premisa că atunci când toata comunitatea școlară colaborează, apar și rezultate mai bune la învățătură. 

Noi Orizonturi pentru Tineri

Cum am procedat? Am înființat o rețea de 30 de școli comunitare cărora le-am oferit activități de formare pentru liderii școlilor, facilitator extern pentru echipa școlii și finanțare pentru proiecte. Cele 30 de școli și-au îmbunătățit vizibil relația cu comunitatea școlară iar noi, ca organizație, ne-am dezvoltat capacitatea de a susține mișcarea de școli comunitare prin construirea unor instrumente specifice –  materiale de formare, pregătirea unui nucleu de facilitatori, sistem de autoevaluare participativă a școlii.

Noi Orizonturi pentru Școli

Proiectul „Școli conectate la comunitate”, pe care l-am lansat în 2016, a apărut din nevoia de a găsi o soluție la polarizarea mesajelor despre asumarea eșecului în succesul școlar al copiilor – școala dă vina pe familie și societate și familia pe școală. Prin acest proiect am testat, pentru prima oară în România, conceptul de școală comunitară, ghidați de International Centre of Excellence for Community Schools. Am plecat de la premisa că atunci când toata comunitatea școlară colaborează, apar și rezultate mai bune la învățătură. 

Cum am procedat? Am înființat o rețea de 30 de școli comunitare cărora le-am oferit activități de formare pentru liderii școlilor, facilitator extern pentru echipa școlii și finanțare pentru proiecte. Cele 30 de școli și-au îmbunătățit vizibil relația cu comunitatea școlară iar noi, ca organizație, ne-am dezvoltat capacitatea de a susține mișcarea de școli comunitare prin construirea unor instrumente specifice –  materiale de formare, pregătirea unui nucleu de facilitatori, sistem de autoevaluare participativă a școlii.

Școlile selectate în proiectul „Școli conectate la comunitate” au intrat într-un amplu proces de transformare la care a participat toată comunitatea școlară, de la elevi până la profesori, părinți și membri ai comunității mai largi din jurul școlii – primării, organizații neguvernamentale.

Școli

Județe

Elevi

Părinți

Organizații neguvernamentale

Primării

Proiectele concepute de școli au fost dintre cele mai diverse: la Bălan a fost înființată o ludotecă la care are acces orice membru al comunității; la Budești părinții au înființat o trupă de teatru și un club de engleză pentru elevi; la Salva elevi, administrație și antreprenori s-au mobilizat pentru a readuce la viață vechea bibliotecă comunală. Mai multe exemple sunt prezentate în publicația „Școli comunitare în România – Practici promițătoare”.

Cu timpul și cu sprijinul comunității de învățare pe care dorim să o construim în rețeaua noastră, sperăm să putem exemplifica practici care s-au dovedit excelente prin efectul lor durabil, prin rezultatele pe care le produc în primul rând în învățare – inclusiv cea măsurată prin evaluările naționale, prin traducerea în realitate a conceptului de școală a comunității ca organizație care coagulează energii și conduce la învățare

În iunie 2018, proiectul„Școli conectate la comunitate” a primit locul I la Gala Societatii Civile, secțiunea „Comportament Civic și Participare publică”.

 

Ne dorim ca rețeaua de școli comunitare să aprecieze învățarea și să o țintească prioritar și, prin demonstrarea unor efecte sustenabile, să continue să se lărgească inspirând și alte școli și comunități din România.

 

În același timp, ne dorim ca această rețea să fie o sursă de inspirație pentru soluții testate în contexte specifice, dar și o portavoce, un semnalizator al problemelor care necesită intervenții sistemice, un partener de dialog informat al comunității naționale mai largi, al decidenților de la diferite niveluri ale sistemului de învățământ.

 

Credem că putem învăța cu toții să ne unim forțele și să colaborăm pentru a plasa școala pe traiectoria unui învățământ mai atractiv, mai performant, în beneficiul dezvoltării inteligente, sustenabile și incluzive a României.

 

Obiectivele majore ale proiectului
Construirea unei rețele de școli comunitare prin selectarea și sprijinirea unui nucleu inițial de 30 de școli pilot.

Dezvoltarea capacității școlilor de a se autoevalua și a-și proiecta dezvoltarea instituțională utilizând Standardele Internaționale de Calitate ale Școlilor Comunitare.

Dezvoltarea capacității interne a Fundației Noi Orizonturi de a susține și promova mișcarea de școli comunitare în România.
Diseminare, advocacy, dezvoltarea de parteneriate și participarea la rețele internaționale.
Standardele unei școli comunitare se stabilesc în timp, pentru că doar experiența poate demonstra ce funcționează și ce este potrivit pentru o anume zonă. Dar pentru că este firesc să avem din start anumite obiective, ne ghidăm după STANDARDELE ȘCOLII COMUNITARE, așa cum au fost formulate de International Centre of Excellence for Community Schools. Detalii aici: Standardele Scolilor Comunitare.
Îți trebuie un sat întreg să crești un copil. În sistemul pe care ni-l dorim, comunitatea locală se va uni în jurul școlii și își va asuma responsabilitatea pentru această instituție vitală dezvoltării ei.

Acest proiect este implementat de Fundația Noi Orizonturi cu sprijinul financiar al Fundațiai Charles Stewart Mott și al altor finanțatori.