Copil de IMPACT

Născută la Cluj, Ale Giurgiu este un copil crescut „în cartier”, „nu cel mai select, ci genul ăla de cartier pe care îl descriu băieții din rap”. Nu prea avea cunoștințe legate de voluntariat, iar de serviciu în folosul comunității nu auzise niciodată. La începutul clasei a VII-a, profa de geografie le-a vorbit la clasă despre programul IMPACT. „Ne-a povestit cum că e ceva fain, un spațiu unde ne putem desfășura – ne jucăm, spunem povești, facem lucruri despre care nu avem cum să învățăm altundeva. Le-a spus proiecte și ne-a explicat cum putem ajuta, prin ele. De atunci IMPACT-ul face parte din viața mea și a fost unul din argumentele prin care mi-am ales liceul, apoi facultatea (Științe Politice, Administrative și ale Comunicării UBB, specializarea Publicitate)”, povestește ea.

La IMPACȚIIII, clubul ei de la Liceul Onisifor Ghibu, Ale s-a implicat, încă de la a doua ediție, în organizarea celebrului Ghibstock – primul festival din curtea școlii, de care continuă să se ocupe și azi, în calitate de alumni IMPACT. Tot în această a ocupat timp de un an, din noiembrie 2016, funcția de junior communication officer la Noi Orizonturi. „Șansa de a lucrat cu oameni pe care-i cunosc, într-o organizație prietenoasă, care m-a crescut și m-a ajutat să ajung omul care sunt, este mai mult decât am putut spera de la primul meu angajator”, spune Ale.

Ale Giurgiu

Să cauți binele în orice

Elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național Mihai Eminescu din Petroșani, Oana Gorceag a devenit impact în primul an de liceu și la scurt timp a preluat coordonarea clubului din școala sa, în calitate de lider. Pentru că s-a îndrăgostit de educația prin experiență a făcut un internship în Tabăra VIAȚA, iar acum este lider cu normă întreagă, fiind direct implicată în programe de educație prin anventură care ajung la peste 500 de copii anual. Din 2016 este membru în Consiliul Național IMPACT și trainer în rețeaua Noi Orizonturi. „Am participat la prima mea întâlnire IMPACT în clasa a IX-a, la îndemnul unui prieten, din simpla dorință de a-mi face prieteni noi, însă fără să știu prea multe despre ceea ce înseamna IMPACT-ul și la ce e bun.

Acum spun cu mândrie că Noi Orizonturi face parte din mine și a fost cel mai important factor în dezvoltarea mea. Când sunt cu impacți, copiii din Tabăra VIAȚA sau ceilalți oameni minunați din Fundatie, mă simt în elementul meu, ca peștele în apă, și am impresia că există doar oameni buni și frumoși în lume, pentru că asta m-a învățat voluntariatul: să caut binele în orice, iar dacă chiar nu-l găsesc, să-l creez eu. Bineînțeles că m-am întâlnit în acești ani cu lipsa de timp, de încredere, descurajare, uneori, dar am continuat să mă implic în toate programele Noi Orizonturi, pentru că în această familie am învățat că orice provocare trebuie acceptată, pentru a crește frumos”.

Oana Gorceag

O altfel de educație. O altfel de lume.

Student la inginerie economică în Iași, Andrei Albei are o pasiune pentru training – la începutul facultății a co-fondat Clubul de Training, organizație dedicată zonei Moldovei, iar acum are o firmă care oferă servicii de training, împreună cu câțiva prieteni. Cu Fundația Noi Orizonturi s-a întâlnit prin intermediul programului de învățare prin serviciu în folosul comunității – în 2010 a devenit membri în clubul IMPACT deschis în școala sa, pentru ca mai târziu să devină lider junior, trainer în rețeaua Noi Orizonturi și, acum, membru în Consiliul Național IMPACT.

„Clubul IMPACT a fost singura activitate „altfel” din micul meu oraș, Adjud. În clasa a IX-a la prima întâlnire a Clubului IMPACT am făcut cunoștință cu o lume cu reguli și valori diferite. Jocurile, activitățile și proiectele în folosul comunității m-au ajutat să devin persoana care sunt astăzi și să descopăr care este menirea mea și ce vreau să fac „când o să fiu mare”.
Călătoria mea în IMPACT a fost presărată cu atât de multe persoane incredibile care și-au lăsat amprenta asupra mea încât „să schimb lumea” nu mai este doar o sintagmă idealistă. A devenit un mod de viață de aproape 8 ani pentru mine și cei din programul IMPACT, pentru că toți suntem rezultatul educației nonformale”.

Andrei Albei

Cum să faci bine pentru oameni, prin oameni

Liciu Eduard este medic ortoped la Spitalul Clinic de Urgență pentru copii Grigore Alexandrescu din București. A colaborat cu Fundația Noi Orizonturi în perioada 2005-2006, în proiectele dezvoltate și derulate în Școala Centrală din Capitală. Experiența acumulată în cadrul acestei colaborări a fost determinantată pentru înființarea Asociației Medicale Române de Biomodelare 3D, pe care a fondat-o în 2017 și al cărui președinte este, dar și pentru proiectele pe care le dezvoltă în cadrul asociației.
„Povestea asta este despre experiențe unice pe care le poți trăi dacă ai curajul să faci ceva inedit; despre oamenii frumoși pe care îi vei întâlni dacă alegi să ieși din zona de confort și să te prezinți deschis în fața lor; despre amintiri frumoase, despre mesaje puternice, multe asimilate conștient, dar și unele asimilate pe nesimțite, pe care le conștientizezi mult mai târziu, dar care păstrează puterea necesară de a ne influența decizile.

Povestea asta este despre schimbare, despre cum metoda responsabilizării și a implicării sociale poate determina schimbări majore în viața unui om. Povestea asta este despre cum să faci bine pentru oameni prin oameni”.

Eduard Liciu

Susține un club Impact!

Ce spun liderii?

Profesorul explorator și declanşator al schimbării

Specilizată în Psihologie Educațională, Liliana Bulgagiu este de 16 ani consilier școlar în instituția pe care a absolvit-o în 91 – Colegiul Naţional Ştefan cel Mare din Hârlău, județul Iași. „Am început cu Facultatea de Drept, am cochetat cu teatru şi am înţeles apoi că vreau să lucrez altfel cu oamenii. Abia se reînfiinţase Facultatea de Psihologie aşa că am dat admiterea aici. Aveam în minte şi în suflet exemplul mamei – profesor de arte plastice, al mătuşei – profesor de arhitectură, dar mai cu seamă imaginea profesorului de română din liceu, care a sădit în fiinţa mea pasiunea pentru cuvinte”, spune ea.

Deși a terminat şi Dreptul, Liliana a ales calea şcolii, a Psihologiei şcolare şi, puţin mai târziu, şi a psihoterapiei. „Mereu mi-am spus că şi tinerii din provincie au nevoie de specialişti, motiv pentru care am ales să mă întorc acasă. Am convingerile mele despre lume şi viaţă și am ales conştient să continui ceea ce începusem, poate fără să ştiu, în liceu – să construiesc punţi de comunicare şi să creez un cadru frumos, să mişc lumea şi să scriu poveşti într-un context socio-economic arid”.

În vara lui 2016, Liliana a devenit formator în programul Arhitecții Educației. „La formare am realizat încă o dată cu sunt un explorator, un iniţiator şi un declanşator al schimbării. Şi am învăţat că profesorul, ca părinte surogat pentru orele cât copilul stă la şcoală, e nevoie să înveţe a-şi deschide oricând braţele, întărind cercul siguranţei pentru copil. Şi asta pentru că el – profesorul este adultul, este mai mare şi mai înţelept în această relaţie directă cu elevul său”.

Liliana Bulgagiu

Cheia spre schimbare

Lorena Lădar a absolvit Colegiul Național Silvania, din Zalău și este acum studentă la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării de la Universitatea Babeș-Bolyai. A devenit impact în 2014, când s-a deschis un club de inițiativă comunitară pentru tineri la ea la școală. Era „momentul perfect”, în care căuta ceva nou. „Nu mi-a plăcut niciodată să aștept schimbări, de aceea am încercat mereu să fac ceva în acest sens. Când am auzit de Clubul IMPACT, eram sigură că acesta este cheia spre schimbare, de aceea m-am hotărât să fac parte din această mișcare de tineri”, spune ea. Experiența i-a plăcut atât de mult, încât în 2017 a devenit membru în proaspăt lansatul Consiliu Național IMPACT (organism care are misiunea de a da voce mișcării de tineret IMPACT ), dar și… lider al clubului IMPACT deschis la librăria Cărturești din Cluj, având astfel oportunitatea de a oferi și altor tineri posibilitatea de a experimenta „efectul” IMPACT: „Nu cred că pot descrie în cuvinte tot ceea ce am trăit, am învățat și am experimentat numai datorită rețelei IMPACT.

Mi-am schimbat radical gândirea, viziunea asupra lumii și mi-am dat seama că sunt în viață lucruri mult mai importante decât acele note de zece după care tânjește fiecare elev. Pe lângă toate lucrurile teoretice pe care le-am învățat, care mă vor ajuta cu siguranță în viitor, această experiență m-a făcut să privesc lumea cu alți ochi, să iau fiecare provocare ca pe o oportunitate de a-mi depăși limitele și să fiu mereu un om de IMPACT, indiferent în ce colț al lumii m-aș afla”. Făcând parte din IMPACT Lorena a realizat că tinerii au o putere mai mare decât ar putea crede și că schimbările mari încep de cele mai multe ori cu o alegere corectă: „IMPACTUL formează tineri frumoși, tineri care vor deveni adulți buni, respectuoși, muncitori și cu simț de răspundere, iar de oamenii aceștia, consider eu, are nevoie societatea noastră”.

Lorena Lădar

Profesorul apropiat de elevi

Fionia Lupu a intrat în învățământ acum 40 – a fost timp de opt ani educatoare și apoi profesoară de științe sociale. Mereu și-a dorit să aibă o relație cât mai bună cu elevi ei, motiv pentru care, la începutul anilor 2000, a intrat în clubul IMPACT Next Generation de la școala în care preda – Liceul Tehnologic C.A. Rosetti din Constanța. “De când lucrez cu ei în alt mediu decât la școală, copii mă privesc altfel și eu sunt mai deschisă către ascultare. Înainte eram un profesor care doar preda și nota copiii, dar de când fac parte din IMPACT îi las pe ei să vorbească mai mult, le pun întrebări și găsim soluții împreună”, spune ea.

În 2016 Fionia s-a pensionat, însă a rămas aproape de clubul IMPACT Next Generation. Oricum nu putea “doar să facă curat, de mâncare și să se preumble de colo-colo toată ziua”. Pe lângă firea ei activă, au motivat-o mesajele primite de la copii – „Doamnă când veniți?”. Anul trecut, impacții ei au realizat două proiecte, iar acum clubul își continuă activitatea alături de două profesoare „crescute” de Fionia.
Și pentru că în anul școlar 2017-2018 a început din nou să predea câteva ore la Colegiul Comercial Carol I, i-a venit năstrușnica idee de a deschide și aici un club IMPACT. Caroliștii – acesta este numele clubului – au planuri mari și deși nu au o sală a lor, iar membrii clubului au ore și dimineața și după-masa, reușesc cumva să funcționeze – se întâlnesc oricând găsesc o portiță, iar copii au propus să își mute întâlnirea în weekend, ca să poată participa toată lumea. La doar două luni de activitate au aplicat la prima lor competiție de proiecte, pentru că vor să amenajeze un pasaj din oraș, oferindu-i viață prin desene, expoziții foto și alte mini-evenimente organizate în zonă.

Fionia Lupu

Școala ca spațiu de devenire personală

Veronica Bălan este profesor de limba și literatura română de 14 ani. Nu a fost prima sa opțiune profesională – inițial a lucrat ca traducător autorizat de limba franceză, pentru ca apoi să scrie despre cultură la ziarul Obiectiv de Suceava. Prima sa experiență ca profesor s-a petrecut la Turda, unde a predat timp de un an la o școală cu elevi de etnie rromă, făcând naveta de la Cluj. Acolo a învățat ce înseamnă să remediezi situații conflictuale, să te lupți cu sărăcia și mediul defavorizat. S-a transferat apoi în Bistrița-Năsăud, unde a găsit un post la Dorolea, „un sat foarte vechi în care timpul parcă stătea în loc”.

Din 2009 este profesoară la Școala Gimnazială Josenii Bîrgăului, iar în 2016 a devenit lider de club IMPACT, odată cu lansarea proiectului „Profesori motivați, tineri pregătiți pentru viață”. „Îmi place să lucrez cu copiii și să schimb mentalități, locuri, prin intermediul lor, valorizând ceea ce stă latent în ei – curiozitate, creativitate, bucurie de a trăi, bunătate. Simpatia reciprocă dintre noi a dat naștere la proiecte, produse interesante, care uimeau sau închideau gura cârcotașilor. Dar astea veneau la pachet cu un sentiment de singurătate, mă uitam în jur și vedeam puțini colegi care gândeau ca mine. Noi Orizonturi a venit ca un răspuns pentru mine, un fel de Nu ești singur, suntem aici!”, spune ea. Cel mai relevant lucru pe care l-a învățat în procesul de formare a fost cum să „dirijeze din umbră activitățile”, în așa fel încât copiii să aibă satisfacția lucrului făcut de ei, nu impus de cei mari.

Cel mai mare beneficiu pentru copii, crede ea, este faptul că, prin IMPACT, și-au găsit o modalitate altruistă de exprimare, și-au umplut viața cu lucruri care i-au dat sens, au devenit mai deschiși, mai încrezători, rezonând altfel la ceea ce îi înconjoară. „Școala a devenit, astfel, nu numai un loc unde se învață la niște materii, ci un spațiu de devenire personală”.

Veronica Bălan

Contact

Sediul Central Lupeni

 

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

 

comunicare@noi-orizonturi.ro

 

 

0254 564 471