loader image

Încurajarea părinților-lideri

11 iulie 2018

La Școala Gimnazială „Gheorghe Manu” din Budești, leadership-ul distribuit este foarte bine înțeles și pus în aplicare.

 

Școala Gimnazială „Gheorghe Manu” Budești, jud Călărăși, activează într-un mediu dificil. În 2016, școala ne prezenta comunitatea sa astfel: „Dincolo de spectrul sărăciei, dependenţa de ajutoarele sociale vine la pachet cu mentalitatea specifică de a aştepta de undeva de sus salvarea pentru problemele vieţii de zi cu zi. Predominantă pare să fie gândirea de tip: Aici nu se poate întâmpla nimic bun; La noi e diferit, nu are cum să meargă, au mai încercat şi alţii.”

În perioada de formare ca școală comunitară, instituția a făcut pași semnificativi pentru a atrage de partea ei persoane direct interesate din comunitatea locală și a le oferi sentimentul de ownership al procesului de dezvoltare a școlii, ca un punct focal al comunității. Pe parcursul ultimilor doi ani, conducerea școlii a organizat constant întâlniri la care au participat și 50 de părinți și reprezentanți autorități locale. Acum, sunt 10 persoane care participă constant la întâlniri decizionale și alte 20 care iau parte sau conduc anumite activități în școală.

Pentru că absenteismul și violența sunt principalele probleme cu care se confruntă școala, cadre didactice, elevi și părinți, împreună, au propus acțiuni care să limiteze și să reducă aceste fenomene nedorite. Acestea au fost apoi preluate în planul de dezvoltare instituțională al școli și o parte, puse deja în practică, cu resurse umane atrase din comunitate. Astfel:

  • Două mămici conduc trupa de teatru Amicii și chiar au reușit performanța de a câștiga premiul 1 la un festival județean în iunie 2017 cu piesa Soacra cu trei nurori;
  • O studentă de la Facultatea de Litere a Universității București conduce un club de engleză;
  • Doi tineri din comunitate care abandonaseră școala au devenit ajutoarele profesorului de desen și conduc împreună atelierul „Artă și îndemânare”;
  • Foști absolvenți ai școlii au organizat serbarea de Crăciun pentru colegii lor mai mici;
  • Mămicile vin de două ori pe lună să citească o poveste copiilor și apoi conduc diferite activități pornind de la mesajul poveștii citite în cadrul atelierul „Azi ne citește mami”.

Leadership în școala comunitară

Școala a sprijinit înființarea de către părinți și alte persoane din comunitate a unei asociații numită S.P.E.R (Speranța, Performanță, Educație și Respect), care își subsumează activitățile crezului că „Noi scriem viitorul” și care și-a asumat sustenabilitatea activităților extracurriculare. Mobilarea sediului alocat acestei organizații s-a realizat cu sprijinul unor agenți economici din localitate, care au donat piese de mobilier și alte materiale necesare pentru dotarea spațiului. În luna august 2018, asociația și-a asumat rolul de partener al școlii în derularea școlii de vară „Mate cu de toate”: 20 de copii au venit zilnic să învețe și să se inspire de la invitați din afara localității: ingineri, energeticieni, IT-ști, artiști.

După mai bine de an de zile de eforturi, reprezentanții școlii trag linie și ne spun: „Am obținut rezultate importante ușor de măsurat cum au fost premiile obținute la concurs, picturile elevilor care decorează sediul asociației, scăderea numărului de absențe, organizarea activităților extrașcolare direct de către părinți. Asta înseamnă participare activă, renunțând la aceea în care doar asistau la activități. Din punctul de vedere al tuturor, aceasta schimbare este cea mai importantă și cu cel mai mare impact.”