Slipstream
Educație prin Service-Learning pentru o Cetățenie Activă în Europa Centrală și de Est.

Context și motivație
Într-o lume în continuă schimbare, copii si tinerii au nevoie de oportunități reale pentru a-și construi abilități de viață, a-și dezvolta gândirea critică și a se implica activ în comunitățile lor. Proiectul european Slipstream – „Service-learning in fostering youth civic engagement, diversity, and social inclusion in the CEE region” – a fost conceput pentru a răspunde exact acestor nevoi.
Inițiat de Platforma dobrovolnickych centier a organizacii (Slovacia) și desfășurat într-un consorțiu internațional care include și Fundația Noi Orizonturi, proiectul își propune să aducă în prim-plan educația prin implicare civică, utilizând metoda Service-Learning. Proiectul vizează consolidarea incluziunii sociale, participării civice și promovarea diversității în rândul copiilor și tinerilor din Europa Centrală și de Est.
Obiectivele proiectului
Slipstream are ca obiectiv principal promovarea metodei Service-Learning în rândul organizațiilor și instituțiilor care lucrează cu copii și tineri, în special în contextul regiunii CEE. Proiectul se axează pe:
Creșterea calității muncii pe zona de participare și implicare civică a organizațiilor de tineret din regiune
Stimularea cooperării intersectoriale între educația formală și non-formală;
Susținerea participării copiilor și tinerilor în viața democratică;
Promovarea valorilor comune europene;
Oferirea de oportunități pentru tinerii aflați în situații vulnerabile.

Activități principale și metodologie
Proiectul include o serie amplă de activități și rezultate inovatoare, structurate în mai multe etape:
1. Formare și dezvoltare profesională
Organizațiile partenere, printre care și Fundația Noi Orizonturi, au participat la sesiuni de formare internaționale și la ateliere colaborative, în care au fost explorate cele mai bune practici în aplicarea metodei Service-Learning la nivel national și regional.
2. Dezvoltarea Premiilor Regionale pentru Practici eficiente de Service
learning
Unul dintre pilonii proiectului este crearea și consolidarea Central and East European Service Learning Awards, o inițiativă care recunoaște și recompensează cele mai bune proiecte de Service learning ale tinerilor care generează un impact real în comunitate la nivel national și regional. Partenerii au lucrat împreună la adaptarea formularelor, actualizarea conținutului platformelor online și promovarea înscrierilor.
3. Implementarea de proiecte concrete cu tineri
În cadrul proiectului, partenerii implementează numeroase proiecte de Service-Learning în școli, grupuri informale de tineri și instituții. De exemplu, Fundația Noi Orizonturi a coordonat:
- 12 proiecte în mediul educațional formal (clase)
- peste 23 de proiecte în grupuri de tineri IMPACT
4. Reflecție și evaluare educațională
TOKA Kosovo (LINK), împreună cu partenerii, a dezvoltat un instrument digital de reflecție asupra învățării în urma implementării Service Learning în context de clasă sau extracurricular, testat și adaptat pentru a fi relevant în diferite contexte naționale. FNO a oferit feedback și a contribuit la testarea platformei care urmează să fie lansată în toamna 2025.
5. Advocacy pentru Service-Learning
Partenerii din fiecare țară au format echipe de ambasadori care promovează integrarea metodei Service-Learning în politicile publice și sistemele educaționale. În România, Fundația Noi Orizonturi a semnat un acord de colaborare cu Ministerul Educației pentru sprijinirea programelor IMPACT și Service-Learning în școli în 2024, urmărind să continue demersurile de advocacy în urmatorii ani. În echipa de advocacy a fundație sunt: Ștefan Stancu, Robert Bogdanffy, Alina Mustată, Mihaela Todoca, Maria Butyka și Nico Racolța.

Rezultate așteptate
Proiectul Slipstream are un potențial de impact semnificativ asupra:
Tinerilor participanți: prin dezvoltarea abilităților civice, a încrederii în sine și a sentimentului de responsabilitate față de comunitate.
Organizațiilor partenere: prin profesionalizarea echipelor, schimb de bune practici și extinderea colaborărilor internaționale.
Comunităților locale: prin soluții concrete la probleme locale, dezvoltate și implementate de tineri.
Politicilor publice: prin promovarea unui cadru favorabil integrării Service-Learning în sistemele educaționale naționale.
Valoare adăugată europeană
Slipstream aduce o contribuție valoroasă la viziunea europeană privind educația tinerilor și participarea democratică. Prin colaborarea organizațiilor din Slovacia, România, Albania, Kosovo, Serbia și altele, proiectul construiește punți de legătură între educația formală, non-formală și comunitate, consolidând rețeaua regional și naționala a promotorilor metodei Service-Learning. La nivel national , în Romania, Fundația Noi Orizonturi are ca partener principal Asociația Selegro.
Sustenabilitate și viitor
Unul dintre elementele-cheie ale proiectului este durabilitatea rezultatelor. Slipstream nu este un proiect punctual, ci parte dintr-o strategie pe termen lung și din Programul Service Learning la clasă demarat de Fundația Noi Orizonturi în 2019 pe baza experienței de 20 a programului IMPACT la nivel national și internaționale.. După încheierea proiectului, rezultatele vor continua să fie vizibile prin:
- Continuarea organizării Regional and National Service Learning Awards;
- Extinderea proiectelor Service-Learning în școli și comunități atât în context curricular și extracurricular;
- Consolidarea rețelei de ambasadori și formatori Service Learning în România;
- Oferirea resurselor Service Learning, publicațiilor și platformelor pentru publicul larg.
Proiectul Slipstream contribuie la transformarea educației într-o experiență activă, relevantă și conectată la viața reală a comunității. Prin Service-Learning, tinerii nu doar că învață, ci și acționează – devin cetățeni implicați, lideri responsabili și creatori de schimbare.
Fundația Noi Orizonturi este mândră să fie parte din acest demers european, aducând împreună educația, comunitatea și viitorul generațiilor tinere.








