Liceenii-jurnaliști

Școala în care elevii sunt încurajați să se exprime liber și să învețe prin activități concrete de implicare în comunitate.

La Colegiul CD Loga din Caransebeș învață peste 1300 de elevi, la ciclurile primar, gimnazial și liceu. Este una dintre cele mai bune școli din oraș, cu rezultate foarte bune la examenele naționale dar unde preocuparea pentru învățare nu se rezumă la a obține note mari la examene naționale și la parcurgerea manualelor și a notițelor din caiete, ci caută să fie transferată în dezvoltarea holistică a elevilor.

Această viziune s-a conturat în urma consultării elevilor, părinților, profesorilor și reprezentanţilor autorităţilor locale timp de aproape 6 luni, perioadă în care au avut loc numeroase întâlniri față-în-față, cât și chestionarea on-line a peste100 de persoane.

 Intrarea școlii în rețeaua de Școli conectate la comunitate i-a dat acces la structura de standarde de auto-evaluare și la un facilitator care i-a sprijinit în procesul de planificare participativă. Dintre toate standardele, școala a ales să se concentreze pe relevanța învățării, definită de unul dintre elevi ca ”ceva ce ajută elevul în înțelegerea, identificarea și soluționarea problemelor apărute în perioadele școlare și cele de zi cu zi”.

 Planul de acțiune a inclus pregătirea a 20 de liceeni, cu ajutorul unor profesioniști din branșă, să constituie un colectiv de redacţie multimedia numit LogaRitm – radio și revistă școlară online – care funcționează din anul școlar 2017-2018.

Pregătirea elevilor a ocazionat experiențe de învățare inedită, inclusiv la sediul redacției Radio Reșița, unde totul a fost orientat spre aplicații practice: în afară de turul încăperilor pentru a arunca o privire în locul de unde se rostesc știrile, se realizează înregistrări, se pornește muzica etc., elevii au pus umărul la conceput și lecturat știri, au redactat materiale pentru versiunea online care se publică pe site. Unii elevi au arătat mai mult interes față de aspectele tehnice din redacție, de cum se operează echipamentele, alții de realizarea programelor muzicale, dar un lucru esențial l-au învățat cu toții, despre rostul echipei: „… am învățat că indiferent de cât de multe emoții ai, dacă greșești sau nu, este important să ai o echipă în spate pe care poți conta”.  

În opinia directoarei Colegiului, Gabriela Pfeifer, proiectul „le dă posibilități celor care sunt de la filologie în mod special, dar poate și din punct de vedere vocațional (…), copiii se implică de la absolut toate clasele, să învețe să facă jurnalism, activitate de jurnalism, să ia interviuri, să scrie … O emisiune totuși presupune mai multe cunoștinte decât învață ei la clasă”.

În loc să dilueze curriculumul școlar, strategiile de învățare care conduc spre comunitate sporesc intensitatea învățării și probabilitatea ca tinerii să transfere cunoștințele și abilitățile lor înspre situații noi. Rezultatul final? Învățarea profundă, durabilă, mult dincolo de ultimul examen și angajamentul de a servi care durează o viață.