Tema activității
- Diversitate
- Umanitate
Domeniul de învățare
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Alte jocuri
Descriere
Materiale necesare: Foi de flipchart, markere
Durata activității: între 15-30 minute
Scopul acestei activițăți este de a ajuta participanții să înțeleagă efectele urii sau răutății asupra altor persoane precum și importanța compasiunii și a iubirii față de aproapele.
Pregătire și facilitare:
Participanții vor primi o foaie mare de hârtie și markere colorate. Împreună vor crea și vor da viață unei ființe pe care o vor îmbrăca cu ajutorul culorilor. La final îi vor da și o identitate (nume) și o poveste. Apoi păpușa va fi pusă de către facilitator pe un scaun în fața participanților. Aceștia vor trebui să spună fiecare pe rând ceva despre ea (înălțime, vârstă, nume, ocupație, familie, etc) după care vor fi încurajați de către facilitator să spună câte un lucru rău ( defect) fără a da însă explicații de ce facem asta. Însă de câte ori un participant spune un lucru rău despre păpușă facilitatorul va rupe o bucată mare din ea…..până când aceasta este făcută bucăți.
Apoi participanții vor fi rugați să o asambleze la loc dându-le scotch, lipici. La final va face cu participanții următoarea procesare urmând întrebările de mai jos.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Ce ați avut de făcut? Ce a urmat apoi?
- Cum v-ați simțit să colorați păpușa și să-i dați o identitate?
- Cum v-ați simțit când ați făcut comentarii negative?
- Dar când am rupt în bucăți din păpușă? Ce stări, gânduri, emoții și sentimente v-au încercat?
- Vi s-a întâmplat vreodată în viața de zi cu zi să fi sot în ipostaza păpușii când primea remarci negative? Cum a fost pentru voi atunci?
- Ați făcut voi comentarii negative în viața reală față de cine? Cum credeță că s-au simțit cei pe care le-au primit?
- Ce trăsătură de caracter pozitive au aceia care deobicei nu fac remarci negative la adresa celorlalți? (Compasiune, grijă, iubire)?
- Ce trăsătură de caracter negative au aceia care deobicei fac remarci negative la adresa celorlalți? (Ura, mînie, răzbunare, etc)?
- Ce s-ar fi întâmplat dacă ați fi făcut altfel?
- Cum ar trebui să ne comportăm cu cei din jurul nostru?
- Putem schimba cursul vieții cuiva prin ceea ce spunem sau facem?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- A- Să-și dezvolte creativitatea ( folosindu-și imaginația în crearea poveștii)
- V- Să experimenteze sentimente de grijă, compasiune, iubire
- V- Să devină conștienți de motivele și sentimentele altor oameni
Competențe IMPACT
- Comunicare
Competențe Europene
- Civice şi sociale
- Exprimare culturală
Valori
- Iubire
- Bunătate
- Inteligență socială
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi