loader image

Cyberbullying (pentru părinți)

23 aprilie 2020

Traducere și adaptare: Anca Toader, consilier școlar, CJRAE Bistrița Năsăud

Material preluat din: Ghidul 4-H Tech Changemakers’ Guidebook;

Un bun cetățean digital își protejează informațiile personale, judecă în mod corect situațiile și îi tratează pe ceilalți cu respect în mediul online. Internetul și social media ne oferă multe oportunități de conectare, dar, de asemenea, aduc noi provocări pentru interacțiunile dintre noi în lumea digitală, inclusiv provocarea cyberbullying-ului.

Învățați-l pe copil că, indiferent dacă postăm ceva, trimitem un e-mail sau avem o discuție online, practicând o bună cetățenie digitală, contribuim la crearea unui mediu online mai primitor pentru toată lumea. De asemenea, ajutați-l să identifice semnele unei interacțiuni inadecvate, amenințătoare sau de tip bullying.

Această activitate presupune un joc de rol. Înainte de a începe, avertizați copilul că este un joc în care se simulează intenția de a răni și rugați-l să fie atent la ce simte, dar să nu considere că mesajul este la adresa lui, e doar o simulare. (dacă dialogul nu este potrivit pentru copilul dvs, credeți că nu ar putea înțelege că este vorba de o simulare, renunțați la activitate).

Pașii de străbătut:

  1. Spuneți-i copilului ce înseamnă să fii un bun cetățean digital. Împărtășiți cu el exemple care arată cum ați exersat dvs.acest rol. Rugați-l să vă ofere și el câteva exemple din experiența sa personală.
  2. Explicați-i copilului că veți face un joc de rol. Replicile pe care le veți schimba nu reprezintă sub nicio formă ceea ce gândiți sau simțiți în realitate. Sunt folosite pentru a-l ajuta să identifice comportamente inadecvate și moduri în care să le combată.
  3. Oferiți-i copilului o copie a conversațiilor purtate pe rețeaua de socializare și spuneți-i să o citească în gând.
  4. Pentru început, cereți-i copilului să citească replicile persoanei 2 și dvs. citiți replicile persoanei 1. Astfel dvs veți juca rolul victimei, iar copilul, rolul celui care hărțuiește
  5. Stați față în față și citiți replicile ca și cum ați conversa între voi.
  6. După ce ați terminat, inversați rolurile astfel încât copilul să joace rolul victimei ,iar părintele, rolul hărțuitorului. Recitiți replicile.
  7. La final, discutați despre cum a fost această experiență. Dacă este cazul, reasigurați copilul că ceea ce ați spus nu reflectă sub nicio formă sentimentele voastre reale.
  8. Parcurgeți împreună întrebările de mai jos, pentru a începe o discuție despre cetățenia digitală și cyberbullying.
  9. După încheierea discuției, subliniați un aspect pozitiv pe care l-ați observat la copilul dvs, astfel încât interacțiunea să se termine într-o notă pozitivă.

Întrebări

  • Cum ți s-a părut să citești replicile înainte de a începe jocul de rol? Ai fost surprins de ceea ce s-a spus? Tu ai experimentat așa ceva pe rețelele de socializare? (Accentuați că spațiul în care vă aflați este un spațiu sigur; dacă au trimis ceva de acest gen înainte, anunțați-i că este în regulă la momentul acestui exercițiu.)
  • S-a simțit diferit să auzi acele cuvinte spuse cu voce tare?
  • Crezi că a scrie ceva de pe telefon sau a posta pe o rețea de socializare este diferit de a spune acele lucruri față în față? Dacă da, de ce?
  • Când vezi că se întâmplă așa ceva online, știi ce să faci pentru a încerca să fii în siguranță atât tu, cât și cealaltă persoană?
  • Dacă ești nervos pe cineva, înainte de a îi trimite un mesaj online, crezi că te-ar ajuta să îți imaginezi reacția lui dacă ați fi față în față?

Informații

Cyberbullying-ul constă în utilizarea repetată a instrumentelor digitale de comunicare, cum ar fi telefoanele mobile, computerele și platformele de socializare pentru a face o altă persoană să se simtă tristă, supărată sau intimidată. Acest comportament include trimiterea de mesaje jignitoare sau amenințătoare, realizarea unor postări de acest gen pe rețelele de socializare, postarea de fotografii sau videoclipuri jenante sau folosirea de instrumente online pentru a dezinforma și a  răspândi bârfe răutăcioase despre cineva. Dacă credeți că este posibil ca copilul dvs. să fie victimă a cyberbullyingului, evaluați dacă comunicarea celeilalte persoane cu el este intenționată și repetată. Dacă nu, probabil este nevoie să învețe cum să comunice în mod responsabil online. Dacă însă respectă aceste criterii, ar trebui ca situația să fie tratată cu seriozitate și să luați în considerare următoarele etape de intervenție și prevenire recomandate de către Asociația Națională a Psihologilor Școlari (USA)

  • Spuneți-i calm și hotărât hărțuitorului să se oprească și să înlăture orice material ofensator din discuțiile viitoare.
  • Ignorați sau blocați comunicarea cu persoana în cauză.
  • Faceți o copie a materialului postat de hărțuitor și trimiteți-l părinților săi, solicitându-le ajutorul pentru a pune capăt acestui comportament problematic
  • “Curățați” lista de prieteni a copilului dvs. pentru a ajuta la reducerea numărului de persoane care au acces la locația de e-mail a victimei.
  • Depuneți o reclamație pe site-ul web, la furnizorul de servicii Internet sau la compania de telefonie mobilă.
  • Apelați la ajutorul psihologului școlar, al consilierului școlar, al directorului, al școlii / poliției sau al unui psiholog clinician.
  • Contactați un avocat, dacă pașii mai puțin drastici sunt ineficienți.
  • Contactați poliția dacă intimidarea cibernetică include amenințări de vătămare.

Textul de citit împreună cu copilul

Notă: o parte replicile de mai jos sunt scrise cu intenția de a răni sentimentele celorlalți și sunt folosite numai în scopul unui joc de rol. Acesta te va ajuta să identifici comportamente inadecvate și să înveți moduri în care le poți combate

Conversația 1:

  • Persoana 1: Am jucat bine volei astăzi! Am muncit din greu ca echipă, chiar dacă nu am  câștigat.
  • Persoana 2: Cred că meciul a fost ok. Tu puteai juca mai bine.
  • Persoana 1: Da, și eu am fost puțin dezamăgit/ă.
  • Persoana 2: Dezamăgit/ă? Ar trebui să îți fie rușine! Ai jucat groaznic.
  • Persoana 1: Am jucat cât de bine am putut..
  • Persoana 2: Ei bine, cât de bine ai putut nu a fost suficient.
  • Persoana 1: Ok. :-/
  • Persoana 2: Trebuie să poți mai bine. Vreau să joc volei când voi merge la colegiu, dar nu voi primi bursa dacă echipa noastră o ține tot așa.
  • Persoana 1: Îmi pare rău. Fac tot ce pot.
  • Persoana 2: Asta nu contează. Ai jucat groaznic și aș vrea ca antrenorul să te dea afară din echipă.

Conversația 2:

  • Persoana 2: Ce vei face în weekend?
  • Persoana 2: Ai fost invitat la petrecerea lui Dan?
  • Persoana 1: Nu.
  • Persoana 2: Păcat. Toți cei populari vor fi acolo. Cred că nu ești unul dintre ei.
  • Persoana 1: Da. Sunt supărat.
  • Persoana 2: Clar, nu ești la fel de cool ca noi. Ar trebui să încerci mai mult.