loader image

Minți exploratoare sau curățenia de primăvară

22 aprilie 2020

Nivel vârstă: 12-18 ani

Stai în casă și probabil primești mai multe sarcini casnice și, uneori nu reușești să mulțumești familia cu ce faci. Ei, uite, acum ai ocazia să impresionezi! În același timp faci și un experiment științific și iei rolul de cercetător.

Iată de ce ai nevoie: oțet alb, detergent lichid de vase, suc de lămâie, ketchup, apă,  monede murdare, monede strălucitoare,  prosoape de hârtie, mici recipiente sau pahare (merg recipiente de plastic care pot fi acoperite). Poți încerca și cu gablonțuri (bijuterii din metale neprețioase) sau tacâmuri.

Iată cum te pregătești:

  • Pregătește 4 pahare curate, transparente (dacă se poate) sau recipiente cu fiecare din aceste soluții: 1. apă cu detergent lichid de vase, 2. oțet alb, 3. suc de lămâie și ketchup.
  • Pune 4 monede murdare, oxidate, câte una în fiecare recipient, iar monedele noi, strălucitoare la țineți deoparte (pentru comparație)
  • Scrie pe o foaie ora și minutul în care ai pus monedele murdare în cei 4 recipienți și ce crezi că se va întâmpla cu fiecare monedă din fiecare recipient. E important să notezi pe foaie ce substanță se găsește în fiecare recipient și să scrii cum arată fiecare monedă, înainte de a o introduce în pahar/recipient. Apoi, pornind de la întrebările de mai jos, formulează o predicție (ce te aștepți să se întâmple, după 15 min, cu fiecare monedă din fiecare recipient)

Ce ai observat despre fiecare soluție? Cum sunt acestea diferite? Sau cum se aseamănă? Care dintre soluții prezici că va curăța monedele? De ce crezi despre unele soluții că vor curăța monedele? Care este soluția care presupui că va curăța cel mai bune, monedele? Există soluții despre care crezi că nu vor avea efect?

  • Întoarce-te la pahare după 15 min, scoate moneda din primul recipient, șterge-o cu un prosop de hârtie și apoi notează pe foaie ce observi. Pune moneda lângă recipientul din care ai scos-o. Procedează așa pentru fiecare monedă. Compară apoi monedele scoase din recipient cu monedele noi strălucitoare.

Ce ai observat? Arată monedele diferit? Rezultatele obținute se potrivesc predicțiilor? Toate monedele au ieșit mai curate? Unele soluții  par că au curățat monedele mai bine? De ce crezi că  substanțe au acționat la fel, altele diferit asupra monedelor?

  • Sunt și alte soluții pe care ai putea să le încerci (încearcă să folosești suc proaspăt de lămâie în comparație cu suc concentrat de lămâie; sos de roșii în comparație cu ketchup). Sunt și alte obiecte metalice pe care ai putea să le utilizezi și să vezi ce se întâmplă.
  • În urma observațiilor tale, poți să încerci să cureți tacâmurile sau unele bijuterii (din metale neprețioase)
  • Dacă ai început să studiezi chimia, ai acum ocazia să cauți în manual mai multe informații despre acizi și baze, despre procesul de oxidare și să prezinți colegilor tăi, experimentul, predicțiile, observațiile și explicațiile științifice, precum și aplicații practice pentru curățarea unor obiecte casnice. Sigur vei primi muuulte like-uri pentru sfaturile practice!

Informații

Pentru că oțetul este acid, e grozav în a rupe legăturile chimice din multe chimicale, precum ar fi depunerile de apă minerală sau cuprul oxidat. Oțetul alb distilat este un acid puternic și o substanță de curățat des întâlnită în gospodării, eficientă pentru a scăpa de mucegai, bacterii și alți germeni. Oțetul și sucul de lămâie sunt acizi și vor înlătura oxidul de cupru, lăsând monedele strălucitoare. Deși o soluție din săpun cu apă este bună la curățarea multor lucruri, nu conține însă un acid și nu poate curăța monedele.

Surse:

T

canr.msu.edu

Traducere: Adriana Bârcean, prof engleză

Adaptare: Laura Borbe, prof socio-umane