Tema activității
- Comunicare
- Umanitate
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Joc de cunoaștere
Descriere
Materiale necesare: Foi, instrumente de scris.
Durata activității: între 30-60 minute
Scopul activității este de a stimula în rândul participanților o reflecție mai profundă cu privire la efectele trecutului în viața noastră, importanța trăirii în momentul prezent și o gândire pozitivă, optimistă și plină de încredere în viitor.
Pregătire și facilitare:
Participanţilor li se cere să ia câte o foaie pe care să deseneze o linie dreaptă ce reprezintă linia vieţii lor. Pe această linie ei trebuie să marcheze (printr-un desen sugestiv sau printr-un simbol) data naşterii, momente importante din trecut care au avut un impact asupra lor (din care au învățat ceva constructiv), prezentul, câteva momente apropiate din viitor pe care și le-ar dori realizabile și anul morţii. Rugați participanții să se așeze într-un loc liniștit din spațiu și să lucreze individual și în liniște, fără a fi întrerupți de cineva. Fiecare va avea apoi ocazia să prezinte întregului grup linia vieţii sale. Facilitatorii nu vor obliga participanții să prezinte propria linie a vieții, această prezentare făcându-se în mod voluntar. Eventual, pentru a-i încuraja pe participanți, facilitatorul poate da tonul prezentărilor, expunându-și propria linie a vieții. Dacă grupul este mai mare puteți să-i împărțiți pe grupe mai mici și să impărtășească în grupe mai mici. O regulă importantă a activității este că prezentările fiecărui nu se vor discuta sau comenta. Dupa prezentarea celor care doresc să o facă, treceți la procesarea de mai jos.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum v-ați simțit în timpul jocului?
- Care au fost primele gânduri care v-au trecut prin cap?
- Ce ați descoperit despre sine sau despre ceilalți?
- V-a surprins ceea ce ați descoperit? De ce?
- Ați descoperit valori comune sau lecții invățate cu ale altor membri ai grupului?
- Cum vă simțiți, având sau neavând valori comune cu ceilalți?
- Ce e mai important pentru voi : prezentul sau viitorul? De ce?
- Cum credeți că ar fi cel mai bine să trăim momentul prezent? De ce credeți că e bine să trăim cât mai intens momentul prezent?
- Cum credeți să ar fi mai bine să ne raportăm la trecut sau viitor? În ce fel influentează gândurile pozitive și optimiste prezentul sau viitorul?
- Credeți că trecutul mai poate fi înfluențat?
- În ce fel vă ajută această activitate acum dar și pe viitor?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- A – Să dobândească mai multe informații personale despre ceilalți membri ai grupului
- V – Să-și descopere propriile valori cu privire la modul în care se raportează la trecut, prezent și viitor
- A – Să identifice valori comune cu cele ale altor membri din grup
- A – Să capete mai multă încredere în sine și în ceilalți
- V – Să privească prezentul și viitorul cu optimism, speranță, încredere în sine sau în ceva superior lor
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Lingvistice - în limba maternă
- A învăța să Înveți
Valori
- Viziune și perspectivă
- Speranță
- Spiritualitate
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 30 - 60 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi