Tema activității
- Luarea deciziilor
- Comunicare
- Identitate personală
Domeniul de învățare
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul activității. Aceasta povestire prezintă efectele pe care faptele rele le au în viața personală și a celor din jur.
Pregătire și facilitare. Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
A fost odată un bătran care avea un fiu pe nume Ion, un băiat căruia orice i s-ar fi spus să facă, acţiona fără să gandească şi fără să-i pese de consecinţe.
Intr-o zi, tatăl i-a spus:
– Ion, eşti atat de nepăsător şi de uituc, incat de fiecare dată cand vei face un lucru rău, o să bat un cui in această uşă, ca să-ţi amintească cat de rău şi neascultător eşti. Şi de fiecare dată cand vei face o faptă bună, o să scot cate un cui. Tatăl făcu aşa cum a spus şi in fiecare zi bătea unul sau mai multe cuie in uşă, foarte rar avand ocazia să scoată cate unul.
Într-un târziu, Ion văzu că uşa era aproape plină de cuie şi începu să-i fie ruşine că făcuse atatea lucruri rele. S-a decis să fie un băiat bun, iar a doua zi a fost atât de cuminte şi de muncitor încât au fost scoase mai multe cuie din uşă. În următoarea zi băiatul s-a purtat la fel de bine şi tot aşa pentru o perioadă mare de timp, până când, într-un final, mai rămăsese doar un singur cui în uşă. Tatăl său l-a chemat şi i-a spus:
– Uite Ion, este ultimul cui şi o să-l scot şi pe acesta. Nu eşti bucuros?
Ion se uită la uşă, dar în loc să se bucure, aşa cum se aştepta tatăl său, băiatul a izbucnit in plâns.
– Dar de ce plângi? întrebă tatăl, ce s-a întâmplat? Mă gândeam că o să fii încântat! au fost scoase toate cuiele!
– Da, e adevărat, a suspinat Ion, cuiele au dispărut, dar găurile sunt tot acolo.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum vi s-a părut această poveste?
- Cum vi s-a părut povestea?
- Ce părere aveți Ion și faptele lui?
- Care credeți că erau faptele lui rele?
- Ce reprezintă urmele lăsate de cuie?
- Ce putem face pentru a șterge efectele unei fapte rele pe care am făcut-o?
- Ce lecții putem trage din această poveste?
- Cum putem folosi aceste lecții?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să analizeze relația cauză-efect din perspectiva acțiunilor personale și a efectelor pe care acestea le pot avea pentru propria viață
- V – Să manifeste un spirit iertător prin a oferi celor care le-au greșit o a doua șansă
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Discernământ
- Viziune și perspectivă
- Bunătate
- Recunoștință
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi