Tema activității
- Comunitate
- Diversitate
- Muncă în echipă
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
Metoda educațională
- Joc de echipă
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul activității este de a-i ajuta pe participanți să identifice noi înțelesuri și definiții pentru conceptul de „comunitate”.
Pregătire și facilitare:
Solicitați-le participanților să formeze un cerc. Explicați-le că vor juca un joc pentru a identifica ce este o comunitate. Începeți prin a pune întrebarea: „Ce este o comunitate?” și rugați-i pe participanți să-și împărtășească ideile. Faceți o minge, mototolind o foaie de hârtie. Fiecare persoană care primește mingea trebuie să spună, fără a sta prea mult pe gânduri, un cuvânt care are legătură cu termenul „comunitate”. Spuneți-i grupului că sunt doar două reguli: (1) mingea nu trebuie să fie aruncată de două ori aceleiași persoane și (2) odată ce o idee a fost exprimată, ea nu ar trebui să se mai repete. Notați ideile principale pe o tablă sau pe o coală de flipchart. Rugați-l pe un voluntar să definească comunitatea pe baza răspunsurilor enunțate. Dacă este nevoie, completați definiția cu cel puțin următoarele caracteristici:
- Grup de persoane,
- Care trăiesc într-o anumită zonă geografică,
- Care au un sens de apartenenței la acel spațiu,
- Care relaționează unii cu alții și împărtășesc credințe, valori și norme de viață comune,
- Care participă la viața comunității.
Întrebări de procesare/debriefing:
În cazul în care participanții au nevoie de mai mult ajutor pentru a ajunge la elementele definitorii menționate, puteți pune întrebări mult mai specifice:
- Cine se include în comunitate? Oameni? Clădiri?
- Sunt oameni asemănători sau diferiți?
- Au ceva în comun? Ce?
- Contează unde locuiesc?
- Pot oamenii care nu locuiesc aproape unul de celălalt să formeze o comunitate?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- (C)Să definească ce este o comunitate;
- (C)Să identifice caracteristici ale comunității;
- (V)Să manifeste un sens al apartenenței ca membri ai comunităţii în care trăiesc;
Competențe IMPACT
- Management de proiect
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Viziune și perspectivă
- Spirit cetățenesc
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Mai puțin de 15 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coordonator), Maria Butyka&Kelly Organ, Curriculum Cetățenie Activă-module obligatorii, ediția a III-a, 2016, Fundația Noi Orizonturi